دونالد ترامپ می گوید مکرون در حال بوسیدن «الاغ» شی جین پینگ است.

دونالد ترامپ می گوید مکرون در حال بوسیدن «الاغ» شی جین پینگ است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین. رویترز

واشنگتن: دونالد ترامپ روز سه‌شنبه گفت که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در چین با شی جین پینگ ملاقات کرده و «الاغ او را بوسیده است».

رئیس جمهور سابق آمریکا برای اولین بار پس از بازداشت در نیویورک با مجری فاکس نیوز تاکر کارلسون صحبت کرد. خبرگزاری فرانسه.

نامزد احتمالی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک مصاحبه گیج کننده استدلال کرد که ایالات متحده از زمانی که او قدرت را ترک کرد، قدرت خود را در جهان از دست داده است.

او به کارلسون گفت: «تو این دنیای دیوانه را گرفتی، در حال انفجار است و ایالات متحده مطلقاً حرفی برای گفتن ندارد.»

و ماکرون، که دوست من است، با چین تمام شده و الاغ او را می بوسد. خوب، در چین! گفتم: «فرانسه اکنون به چین می‌رود».

هفته گذشته، مکرون در جریان یک سفر دولتی به چین به اروپایی ها هشدار داد که اسیر سیاست خارجی آمریکا نشوند.

مکرون در سخنانی به خبرنگاران گفت کشورهای اروپایی نباید در بن بست پرتنش بین پکن و واشنگتن بر سر سرنوشت تایوان گرفتار شوند.

چین متعهد شده است که کنترل تایوان را دوباره به دست بگیرد، در حالی که دولت ایالات متحده متعهد شده است که به تایوان در دفاع از خود کمک کند.

ماکرون نسبت به گرفتار شدن اروپا در بحران‌هایی هشدار داد که مال ما نیستند و این امر مانع از ایجاد خودمختاری استراتژیک می‌شود.

پارادوکس این است که با هراس غلبه کنیم، ما معتقدیم که فقط پیروان آمریکا هستیم. بدتر این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید پیرو این موضوع شویم و از دستور کار ایالات متحده و واکنش بیش از حد چین استفاده کنیم.» خبرگزاری فرانسه.

این اظهارات نگرانی واشنگتن را برانگیخت، اما کاخ سفید تلاش کرد آنها را کم اهمیت جلوه دهد، و جان کربی، سخنگوی دولت بایدن گفت که دولت بایدن “در روابط دوجانبه فوق العاده ای که با فرانسه داریم، راحت و مطمئن است.”

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام