دیپلمات ارشد می گوید روسیه آماده بحث درباره تبادل زندانیان با خبرنگار زندانی آمریکایی است

دیپلمات ارشد می گوید روسیه آماده بحث درباره تبادل زندانیان با خبرنگار زندانی آمریکایی است

ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال در این عکس بدون تاریخ نشان داده شده است. (وال استریت ژورنال از طریق AP، فایل)

مسکو: پس از محاکمه آتی وی به اتهام جاسوسی، روسیه ممکن است مایل باشد در مورد مبادله زندانیان احتمالی با ایالات متحده در ارتباط با خبرنگار بازداشت شده وال استریت ژورنال، ایوان گرشکویچ، گفتگو کند.

روزنامه‌نگار WSJ، خانه رسانه‌ای که در آن کار می‌کند و همچنین دولت ایالات متحده، همگی دست داشتن او در هر نوع جاسوسی را رد کرده‌اند و خواهان آزادی فوری او هستند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی تاس گفت که گفتگوها در مورد تبادل احتمالی می تواند از طریق کانال اختصاصی که آژانس های امنیتی روسیه و آمریکا برای چنین اهدافی ایجاد کرده اند، انجام شود.

ریابکوف با بیان اینکه نیازی به دخالت هیچ کشور ثالثی نیست، گفت: ما یک کانال کاری داریم که در گذشته برای دستیابی به توافقات مشخص استفاده می شد و این توافقات محقق شد.

با این حال، او تاکید کرد که مسکو تنها پس از محاکمه درباره تبادل زندانیان احتمالی مذاکره خواهد کرد. به نقل از تاس، او گفت: «موضوع مبادله هر کسی تنها پس از صدور حکم دادگاه قابل بررسی است.

مشخص نیست تحقیقات چقدر طول می کشد، اما سایر پرونده های جاسوسی یک سال یا بیشتر طول کشیده است.

در ماه دسامبر، بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی، پس از محاکمه و محکومیت وی به اتهام نگهداری مواد مخدر، با فروشنده اسلحه روسی ویکتور بوت مبادله شد. او به 9 سال زندان محکوم شده بود و در نهایت 10 ماه را پشت میله های زندان گذراند.

یکی دیگر از آمریکایی ها، مدیر امنیتی شرکت میشیگان، پل ویلان، از دسامبر 2018 به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی است که خانواده او و دولت ایالات متحده آن را بی اساس خوانده اند.

گرشکویچ در صورت محکومیت ممکن است با 20 سال زندان روبرو شود. وکلای روس گفته اند که تحقیقات گذشته در مورد پرونده های جاسوسی یک سال تا 18 ماه طول کشیده است و در این مدت او نمی تواند با دنیای خارج ارتباط چندانی داشته باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در این ماه از همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، خواست تا فوراً آزادی گرشکویچ و ویلان را تضمین کند.

رئیس جمهور جو بایدن روز سه شنبه با والدین گرشکویچ صحبت کرد و بار دیگر بازداشت وی را محکوم کرد. او گفت: «ما به وضوح اعلام می‌کنیم که این اتفاق کاملاً غیرقانونی است و آن را اعلام کردیم.

روز دوشنبه، دولت ایالات متحده گرشکویچ را به عنوان “به اشتباه بازداشت شده” اعلام کرد، این عنوان به این معنی است که یک دفتر خاص وزارت امور خارجه رهبری درخواست آزادی او را بر عهده می گیرد.

سرویس امنیت فدرال روسیه یا FSB، گرشکویچ را در یکاترینبورگ، چهارمین شهر بزرگ روسیه، در 29 مارس دستگیر کرد. او اولین خبرنگار آمریکایی از زمان جنگ سرد است که در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت می شود.

FSB، آژانس جانشین KGB دوران شوروی، گرشکویچ را به تلاش برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده درباره یک کارخانه اسلحه سازی روسیه متهم کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه بار دیگر بر ادعای مسکو مبنی بر دستگیری گرشکویچ تاکید کرد. او گزارش ها مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شخصاً بازداشت گرشکویچ را تایید کرده است را رد کرد. این حق رئیس جمهور نیست. پسکوف در کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت: این به سرویس های ویژه بستگی دارد که کار خود را انجام می دهند.

ایالات متحده مقامات روسیه را تحت فشار قرار داده است تا به گرشکویچ دسترسی کنسولی ایالات متحده را بدهد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که مسکو “در زمان مقتضی مطابق با رویه‌های کنسولی و قوانین روسیه، آن را ارائه خواهد کرد.”

گرشکویچ در زندان لفورتوو مسکو نگهداری می‌شود، زندانی که به دوران تزاری بازمی‌گردد و از زمان شوروی نماد وحشتناک سرکوب بوده است.

ویلان همچنین در لفورتوو نگه داشته شد تا اینکه پس از محکومیت در سال 2020 برای اجرای حکم 16 ساله خود به زندان دیگری فرستاده شد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام