رئیس جمهور برزیل، لولا، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرد

رئیس جمهور برزیل، لولا، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرد

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل. PTI

برازیلیا، برزیل: لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، به دلیل “تبلیغات روسیه و چین طوطی وار” مورد انتقاد قرار گرفت، اما او روز سه شنبه به صراحت اعلام کرد که با “نقض تمامیت ارضی” اوکراین توسط روسیه مخالف است.

کاخ سفید از اظهارات لولا در روز دوشنبه انتقاد کرد که کی‌یف نیز در این خشونت‌ها مقصر است و واشنگتن در سفر اخیر به چین در حال «تشویق جنگ» در اوکراین است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «برزیل بدون توجه به واقعیات، تبلیغات روسیه و چین را طوطی‌سازی می‌کند.» در حالی که اوکراین نیز از این اظهارات ابراز خشم کرد.

لولا روز دوشنبه در برازیلیا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در طول هفته از چندین کشور آمریکای لاتین بازدید می کند، دیدار کرد.

روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهور برزیل تأکید کرد که در حالی که دولت او «نقض تمامیت ارضی اوکراین را محکوم می‌کند»، از «راه‌حل سیاسی با مذاکره برای مناقشه» نیز دفاع می‌کند.

لولا در طی یک ناهار به افتخار بازدید از رئیس جمهور رومانی کلاوس یوهانیس صحبت می کرد.

سلسو آموریم، مشاور اصلی سیاست خارجی لولا، روز سه شنبه انتقاد از رئیس خود را “پوچ” توصیف کرد.

او گفت: «ما چندین نقطه همگرایی (با روسیه) داریم، اما برزیل در مقاطع مختلف … تهاجم به اوکراین را محکوم کرده است.

برزیل به کشورهای غربی در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور نپیوسته و درخواست‌ها برای تامین مهمات به اوکراین را رد کرده است.

لاوروف روز دوشنبه گفت: روسیه از دوستان برزیلی ما به خاطر درک واضح آنها از پیدایش وضعیت سپاسگزار است. ما از تمایل آنها برای کمک به یافتن راه‌هایی برای حل این وضعیت سپاسگزاریم.»

لولا پیشنهاد ایجاد گروهی از کشورها برای میانجیگری در جنگ را داده است.

لاوروف روز سه‌شنبه در ونزوئلا بود و همچنین از کوبا و نیکاراگوئه – همه کشورهایی که دولت‌های چپ‌گرای آنها تحت تحریم‌های آمریکا هستند و با واشنگتن اختلاف دارند – دیدار خواهد کرد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام