رئیس جمهور برزیل از تجارت ارز برای کشورهای بریکس حمایت می کند

رئیس جمهور برزیل از تجارت ارز برای کشورهای بریکس حمایت می کند

رئیس جمهور چین شی جین پینگ (راست) و رئیس جمهور برزیل لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا. عکس- خبرگزاری فرانسه

رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، روز چهارشنبه گفت که از ایجاد ارزی برای تجارت بین کشورهای بریکس، گروهی که شامل کشورش و همچنین روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، حمایت می کند.

لولا در جریان سفر خود به اسپانیا همچنین گفت که دولت او هیچ شرکت دولتی را خصوصی نخواهد کرد و بار دیگر خواستار گسترش اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل شد.

در اوایل ماه جاری، دولت برزیل دلار را به عنوان یک واسطه کنار گذاشت و معامله ای را برای تجارت با ارز محلی با چین اعلام کرد. پس از چند روز، رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، که از چین بازدید کرده بود، از کشورهای بریکس خواسته بود که دلار آمریکا را کنار بگذارند و ارز جایگزین خود را برای حل و فصل تجارت فرامرزی ارائه دهند.

وی همچنین از کشورهای در حال توسعه خواست برای جایگزینی دلار آمریکا با ارزهای خود در تجارت بین المللی تلاش کنند.

دلار که به عنوان ارز ذخیره جهانی حاکم بوده است، به ویژه پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین در سال گذشته، به تدریج سلطه خود را از دست می دهد. واحد پول ایالات متحده در سال 2022 در یک سال شاهد کاهش شدید 8 درصدی بود که «معادل 10 برابر میانگین سالانه سرعت فرسایش سهم بازار دلار در سال‌های گذشته بود».

گزارشی توسط Eurizon SLJ Asset Management گفت که دلار آمریکا «در سال 2022 دچار سقوط خیره کننده ای در سهم بازار خود به عنوان ارز ذخیره شد، احتمالاً به دلیل استفاده عضلانی آن از تحریم ها» پس از درگیری روسیه و اوکراین.

لولا داسیلوا از برزیل وارد اسپانیا می شود و مرکوسور در دستور کار قرار دارد

به تسویه تجارت خارج از کشور به دلار پایان دهید، از پول خود استفاده کنید: رئیس جمهور برزیل لولا به کشورهای بریکس

جوانا فریره و استفن جن، استراتژیست‌ها گفتند که سهم دلار از ذخایر جهانی از حدود دو سوم در سال 2003 به 55 درصد در سال 2021 و 47 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

ایران تسویه تجارت با دلار با چین و روسیه را کنار گذاشته است. عربستان سعودی اعلام کرد که به طور کامل از پترو دلار صرف نظر می کند و شروع به پذیرش پترو یوآن می کند.

در همین حال، روسیه تا حد زیادی از یوان چین در تجارت بین المللی استفاده می کند. همچنین در حال بررسی راه اندازی ارز مشترک بریکس است.

با ورودی های آژانس ها