رئیس جمهور گواتمالا از سفر به تایوان در میان تنش ها بر سر چین خبر داد

رئیس جمهور گواتمالا از سفر به تایوان در میان تنش ها بر سر چین خبر داد

این تصویر جزوه منتشر شده توسط ریاست جمهوری گواتمالا، رئیس جمهور تایوان، تسای اینگ ون (L) و رئیس جمهور گواتمالا الخاندرو جیاماتی را در جریان بازدید از بیمارستان ملی Chimaltenango، در Chimaltenango، گواتمالا، در 2 آوریل 2023 نشان می دهد. ریاست جمهوری / خبرگزاری فرانسه)

الخاندرو جیاماتی، رئیس جمهور گواتمالا، روز سه شنبه اعلام کرد که در بحبوحه تنش بین این کشور جزیره ای و چین که وفاداری کشورهای آمریکای لاتین را مورد آزمایش قرار داده است، در آخر این هفته از تایوان بازدید خواهد کرد.

اعلامیه جیاماتی در روز سه‌شنبه تنها دو هفته پس از آن صورت گرفت که وی از تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان برای دیداری رسمی استقبال کرد که طی آن وی قول داد که به «شریک‌های دموکراتیک» کمک کند.

تسای سپس به بلیز همسایه سفر کرد – تنها کشور دیگر آمریکای مرکزی که از زمانی که هندوراس وفاداری خود را به چین در ماه گذشته تغییر داد، روابط دیپلماتیک خود را با تایوان حفظ کرد.

چین تایوان خودگردان و دموکراتیک را بخشی از قلمرو خود می داند که روزی بازپس گرفته می شود و به سایر کشورها اجازه نمی دهد که هم پکن و هم تایپه را به رسمیت بشناسند.

در بازگشت تسای از بلیز به خانه، او برای دیدار با رئیس مجلس نمایندگان، کوین مک کارتی، در ایالات متحده توقف کرده بود که چین را عصبانی کرد.

پکن سپس بازی های جنگی را در اطراف تایوان برگزار کرد.

Giammattei، که مجدداً “به رسمیت شناختن حاکمیت” تایوان توسط گواتمالا را تأیید کرد، گفت که کشورهای شریک توافق نامه ای را برای تقویت صادرات قهوه، شکر و سایر محصولات گواتمالا امضا خواهند کرد.

رئیس جمهور گفت تایوان همچنین به گواتمالا با صندوقی برای بلایای طبیعی کمک خواهد کرد و 1.5 میلیون دلار برای سیستم تهویه مطبوع فرودگاه در گواتمالا سیتی فراهم خواهد کرد.

تنها 13 کشور تایوان را به رسمیت می شناسند

تایوان گفته بود که قبل از تصمیم هندوراس برای قطع روابط، درخواست پول کرده بود، اما تایپه “در یک مسابقه بی معنی دیپلماسی نقدی با چین شرکت نخواهد کرد.”

از زمان جدایی از هندوراس، تنها 13 کشور تایوان را از نظر دیپلماتیک به رسمیت می شناسند.

در آمریکای لاتین، نیکاراگوئه وفاداری خود را به پکن در سال 2021، السالوادور در سال 2018، پاناما در سال 2017 و کاستاریکا در سال 2007 تغییر داد.

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام