روسیه بزرگترین حمله پهپادی را به کیف انجام داد، جمعیتی که روز تأسیس پایتخت اوکراین را جشن گرفتند

روسیه بزرگترین حمله پهپادی را به کیف انجام داد، جمعیتی که روز تأسیس پایتخت اوکراین را جشن گرفتند

انفجار یک پهپاد در آسمان شهر در هنگام حمله هواپیمای بدون سرنشین روسیه در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین در کیف اوکراین مشاهده می شود. رویترز

روسیه امواجی از حملات هوایی را در طول شب به کیف انجام داد که به گفته مقامات، بزرگترین حمله هواپیماهای بدون سرنشین در شهر بود، اما هزاران نفر بعداً یکشنبه برای بزرگداشت روز تأسیس پایتخت اوکراین به خیابان‌ها هجوم آوردند.

ارتش اوکراین مدعی شد که 58 فروند از 59 پهپاد پرتاب شده را سرنگون کرده است که نیروی هوایی آن را رکورد حمله با پهپادهای «کامیکازه» ساخت ایران نامید. به گفته رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی، همه 36 هواپیمای بدون سرنشینی که علیه کیف مورد هدف قرار گرفته بودند، منهدم شده اند.

حملات پیش از سحر در آخرین یکشنبه ماه می، که روز کیف است، سالگرد تأسیس رسمی پایتخت 1541 سال پیش رخ داد.

مقالات مرتبط

اوکراین

اوکراین 10 موشک شلیک شده توسط روسیه را در حملات شبانه ساقط کرد

اوکراین

فرماندار روسیه مدعی شد که روسیه به دنیپرو اوکراین حمله هوایی کرد که هشت نفر زخمی شدند

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود گفت: روسیه روز کیف باستانی ما را اینگونه جشن می گیرد.

ویتالی کلیچکو، شهردار شهر کی‌یف، گفت: در حمله‌ای که به نظر می‌رسد اولین حمله مرگبار به کیف در ماه مه و چهاردهمین حمله در این ماه باشد، ریزش آوار یک مرد 41 ساله را کشت و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

جمعیت روز کیف

علیرغم خستگی از اقامت در اواخر شب در پناهگاه ها، ساکنان در طول روز برای شرکت در کنسرت های زنده، نمونه برداری از غرفه های غذا و لذت بردن از نمایش های صنایع دستی در جشن هایی که نسبت به سال های گذشته کاهش یافته بود، به خیابان ها می آمدند.

زلنسکی گفت: «قدرت در مردم است، در شهرهاست، در زندگی است و وقتی زندگی، مردم و مهم‌ترین شهرهای فرهنگ تحقیر شوند، روسیه فقط با شکست مواجه خواهد شد.»

مسکو در مورد این حملات اظهار نظری نکرده است. به طور جداگانه، رسانه های روسی به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، تاکید کردند که اهداف مسکو در اوکراین محقق خواهد شد.

مقامات گفتند که چندین منطقه کیف، که تا کنون بزرگترین شهر اوکراین با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر است، در حملات شبانه آسیب دیدند، از جمله محله تاریخی پچرسکی.

شاهدان رویترز گفتند که در هنگام هشدار حمله هوایی که بلافاصله پس از نیمه شب آغاز شد، بسیاری از مردم روی بالکن خود ایستادند، برخی از آنها با فریادهای توهین آمیز به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شعارهای “شکوه به دفاع هوایی” پرداختند.

فرانسه این حمله را «با شدیدترین عبارات» محکوم کرد و افزود که این حمله جان دست‌کم دو نفر را گرفته و چندین زخمی برجای گذاشته است که آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه خواند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: این اقدامات غیرقابل قبول جنایت جنگی است و نمی تواند بدون مجازات بماند.

یک ضد حمله پیش رو

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روسیه روز یکشنبه تأسیسات نظامی و زیرساختی حیاتی را در مرکز اوکراین و به ویژه منطقه کیف مورد هدف قرار داده است – همانطور که در مورد حمله متقابل اوکراینی در حال نزدیک شدن است.

زلنسکی گفت که یک پهپاد به یک هدف زیرساختی ناشناس در منطقه ژیتومیر، در غرب پایتخت اصابت کرد.

یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین به تلویزیون اوکراین گفت که ترکیبی از هواپیماهای جنگنده و سیستم‌های دفاع هوایی متحرک برای سرنگونی این پهپادها استفاده شده است.

او نگفت چه سیستم هایی مستقر شده اند. وی پیشتر گفته بود که اوکراین از سامانه‌های پدافند هوایی ناسامز برای انهدام پهپادهای شاهد استفاده می‌کند.

روز شنبه، نیروی هوایی اوکراین از ایالات متحده برای ارسال بیشتر سیستم های NASAM، و همچنین سیستم های قابل حمل Stinger ساخت ایالات متحده که برای سرنگونی پهپادها استفاده می شود، که بخشی از بسته کمکی ماه آوریل آمریکا بود، تشکر کرد.

احنات روز یکشنبه گفت که سامانه‌های گران قیمت پاتریوت، پدافند هوایی را مؤثرتر کرده‌اند و عمدتاً برای تسلیحات پیچیده‌تر، مانند موشک‌های مافوق صوت کینژال روسیه استفاده شده‌اند.

رویترز نتوانست به طور مستقل اطلاعات مربوط به سیستم های مورد استفاده یا تعداد هواپیماهای بدون سرنشین پرتاب و منهدم شده را تأیید کند.

حملات روز یکشنبه پس از آن انجام شد که کیف اعلام کرد درگیری‌های جنگی در اطراف شهر محاصره شده باخموت در جنوب شرقی اوکراین، محل طولانی‌ترین نبرد جنگ کاهش یافته است.

سرهی چرواتی، سخنگوی گروه نظامی شرق اوکراین گفت که تنها یک درگیری نظامی در باخموت طی 24 ساعت گذشته رخ داده است، اگرچه نیروهای روسی حملات توپخانه ای سنگین را ادامه داده اند.

در آخر هفته، کی‌یف اعلام کرد که نیروهایش آماده هستند تا یک ضدحمله را که مدت‌ها وعده آن را می‌دادند، برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که روسیه در 15 ماه جنگ اشغال کرده بود، آغاز کنند.

کی‌یف در طول تاریخ خود بداخلاقی‌های مختلفی از سوی مهاجمان دیده است. زلنسکی روز یکشنبه گفت که از همه آنها جان سالم به در برده است و از (روسها) نیز زنده خواهد ماند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام