سازمان ملل متحد هشدار داد که سال 2023-2027 گرم ترین دوره پنج ساله ثبت شده در تاریخ خواهد بود

سازمان ملل متحد هشدار داد که سال 2023-2027 گرم ترین دوره پنج ساله ثبت شده در تاریخ خواهد بود

سازمان ملل روز چهارشنبه هشدار داد که سال‌های 2023 تا 2027 تقریباً گرم‌ترین دوره پنج ساله‌ای خواهد بود که تاکنون ثبت شده است، زیرا گازهای گلخانه‌ای و ال نینو با یکدیگر ترکیب می‌شوند و باعث افزایش سرسام‌آور دما می‌شوند.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل، دمای جهانی در مسیر رسیدن به هدف بلندپروازانه‌تر تعیین شده در توافقنامه آب و هوای پاریس در پنج سال آینده است.

هشت گرم ترین سال ثبت شده بین سال های 2015 تا 2022 رخ داده است، اما انتظار می رود با شتاب گرفتن تغییرات آب و هوایی، دما بیشتر افزایش یابد.

مقالات مرتبط

چرا یک شرکت ژاپنی در حال آزمایش ماشین های فروش خودکاری است که دی اکسید کربن را از جو می مکند؟

چرا

پرسنل فنی ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل در مورد معامله غلات گفتگو می کنند

WMO گفت: “احتمال 98 درصدی وجود دارد که حداقل یکی از پنج سال آینده و دوره پنج ساله به طور کلی، گرم ترین دوره ثبت شده باشد.”

کشورها در سال 2015 توافق کردند که گرمایش جهانی را به «خیلی کمتر از» دو درجه سانتیگراد نسبت به سطح نرمال تخمین زده شده بین 1850 تا 1900 محدود کنند – و در صورت امکان 1.5 درجه سانتیگراد.

میانگین دمای جهانی در سال 2022 1.15 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین سالهای 1850-1900 بود.

طبق گزارش WMO، 66 درصد احتمال وجود دارد که دمای سطح زمین سالانه از 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطوح قبل از صنعتی شدن حداقل برای یکی از سالهای 2023-2027 فراتر رود و محدوده بین 1.1 درجه سانتیگراد تا 1.8 درجه سانتیگراد پیش بینی شده است. برای هر یک از آن پنج سال

“سرزمین ناشناخته”

در حالی که این بدان معنا نیست که جهان برای همیشه از معیار پاریس فراتر می رود، “WMO زنگ خطر را به صدا در می آورد که ما به طور موقت با افزایش فرکانس سطح 1.5 درجه سانتیگراد را نقض خواهیم کرد.”

انتظار می‌رود ال نینو در ماه‌های آتی در حال افزایش باشد و این امر با تغییرات اقلیمی ناشی از انسان ترکیب می‌شود و دمای جهانی را به قلمروی ناشناخته سوق می‌دهد.

این امر پیامدهای گسترده ای برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط زیست خواهد داشت. ما باید آماده باشیم.»

ال نینو گرم شدن مقیاس بزرگ دمای سطح در مرکز و شرق اقیانوس آرام استوایی است. پدیده آب و هوا به طور معمول هر دو تا هفت سال یکبار اتفاق می افتد.

شرایط بین ال نینو و مقابل آن لا نینا در نوسان است و شرایط خنثی در بین آن وجود دارد.

WMO در اوایل این ماه اعلام کرد که شانس توسعه ال نینو تا پایان جولای 60 درصد و تا پایان سپتامبر 80 درصد است.

به طور معمول، ال نینو دمای جهانی را در سال بعد از توسعه خود افزایش می دهد – که در این چرخه سال 2024 خواهد بود.

علیرغم تأثیر سرمایش شرایط La Nina در بیشتر سه سال گذشته، گرمترین هشت سال ثبت شده همگی مربوط به سال 2015 به بعد بوده است که سال 2016 گرم ترین سال بوده است.

گرما توسط گازهای به اصطلاح گلخانه‌ای در جو به دام می‌افتد که در بالاترین حد خود قرار دارند.

سه گاز اصلی گلخانه ای عبارتند از دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن.

افزایش دما از دهه 1960

میانگین دمای زمین و دریا در سطح جهانی از دهه 1960 افزایش یافته است.

احتمال افزایش موقت دما از 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین 1850-1990 از سال 2015، سالی که نزدیک به صفر در نظر گرفته می شد، به طور پیوسته افزایش یافته است.

خدمات آب و هوای ملی اداره هواشناسی بریتانیا، مرکز اصلی WMO در پیش بینی های سالانه تا 10 ساله آب و هوا است.

اداره هواشناسی گفت: در حالی که 66 درصد احتمال دارد که یک سال بین 2023 و 2027 از آستانه 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رود، اکنون 32 درصد احتمال دارد که کل میانگین پنج ساله این کار را انجام دهد.

لئون هرمانسون، دانشمند متخصص Met Office گفت: “پیش بینی می شود که میانگین دمای جهانی همچنان در حال افزایش باشد و ما را از آب و هوایی که به آن عادت کرده ایم دورتر و دورتر کند.”

WMO گفت که احتمالاً دما در سال 2023 تقریباً در همه مناطق به جز آلاسکا، آفریقای جنوبی، آسیای جنوبی و بخش هایی از استرالیا بالاتر از میانگین سال های 1991-2020 خواهد بود.

بخش‌هایی از اقیانوس آرام جنوبی احتمالاً خنک‌تر از حد متوسط ​​هستند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام