سریلانکا قرارداد سوخت با سینوپک چین امضا کرد

سریلانکا قرارداد سوخت با سینوپک چین امضا کرد

در بحبوحه بحران شدید اقتصادی، سریلانکا قرارداد بلندمدتی با غول نفت و گاز چین سینوپک برای ذخیره، توزیع و فروش مهم فرآورده های نفتی در این کشور جزیره ای امضا کرده است.

سینوپک یک شرکت دولتی چینی است.

این قرارداد ماه‌ها پس از آغاز مذاکرات دو طرف و سریلانکا در ماه مارس با پیشنهادی برای آزادسازی بازاریابی خرده‌فروشی سوخت در این کشور با بازیگران بیشتری از چین، استرالیا و ایالات متحده به دست آمد.

مقالات مرتبط

افغانستان تیم پر پیچ و خم را برای ODI های سریلانکا با نگاه به جام جهانی معرفی کرد

افغانستان

کاپ آسیا از پاکستان به سریلانکا منتقل می شود، مدل هیبریدی رد شد: گزارش

بازار خرده‌فروشی سوخت این کشور جزیره‌ای تا سال 2003 که به شرکت نفت هند (IOC) اجازه فعالیت داده شد، تحت انحصار شرکت نفت سیلان (CPC) بود. در بیانیه دفتر رئیس جمهور آمده است: «مذاکرات با شرکت Sinopec Fuel Oil Lanka Ltd و شرکت مادر آن در چین و سنگاپور برای قرارداد بلندمدت ذخیره، توزیع و فروش مهم فرآورده های نفتی در این کشور جزیره ای تکمیل شده است.

کابینه مجوز اعطای مجوز به Sinopec، United Petroleum Australia و RM Parks ایالات متحده را با همکاری Shell Plc برای ورود به بازار خرده فروشی سوخت در سریلانکا صادر کرده بود.

با این حال، از هم اکنون، این معامله تنها با سینوپک چین انجام شده است.

کمیته های انرژی و تدارکات پیشنهادی را برای اعطای مجوز فعالیت به سه شرکت تصویب کرده بودند. 150 جایگاه سوختی که در حال حاضر توسط CPC، یک نهاد سوخت دولتی اداره می شود، به آنها اختصاص داده خواهد شد.

به طرفین مجوز فعالیت به مدت 20 سال برای واردات، ذخیره، توزیع و فروش فرآورده های نفتی در سریلانکا اعطا خواهد شد.

سریلانکای غرق در بدهی همچنان در تلاش برای عادی سازی اقتصاد بحران زده خود است.

طبق آمار رسمی، کل بدهی سریلانکا 83.6 میلیارد دلار است که بدهی خارجی 42.6 میلیارد دلار و بدهی داخلی 42 میلیارد دلار است.

در آوریل 2022، سریلانکا اولین نکول بدهی خود را اعلام کرد، که بدترین بحران اقتصادی از زمان استقلالش از بریتانیا در سال 1948، ناشی از کمبود ارز و اعتراضات عمومی بود. این کشور همچنین با صف های طولانی برای سوخت مواجه بود که همچنان جیره بندی می شود.

اعتراضات خیابانی چند ماهه منجر به برکناری رئیس جمهور وقت گوتابایا راجاپاکسا در اواسط ژوئیه شد. راجاپاکسا مذاکرات صندوق بین المللی پول را پس از خودداری از استفاده از وام دهنده جهانی برای حمایت آغاز کرده بود.

(با ورودی های PTI)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام