سفیر روسیه در اقدامی متقابل می گوید: «زمان کاهش تعداد خبرنگاران آمریکایی که در روسیه کار می کنند، فرا رسیده است

سفیر روسیه در اقدامی متقابل می گوید: «زمان کاهش تعداد خبرنگاران آمریکایی که در روسیه کار می کنند، فرا رسیده است

ایوان گرشکویچ، روزنامه‌نگار بازداشت‌شده WSJ، اواخر این ماه با دادگاهی در مسکو روبرو خواهد شد. اینستاگرام/ایوانگرشکویچ

مسکو: پس از بازداشت و متعاقب آن عدم دسترسی کنسولی به خبرنگار وال استریت ژورنال، ایوان گرشکویچ، روسیه روز جمعه اعلام کرد که ممکن است زمان کاهش تعداد روزنامه نگاران آمریکایی که در روسیه کار می کنند در انتظار اقدامات تلافی جویانه توسط ایالات متحده باشد.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه به تلویزیون دولتی روسیه گفت: «آمریکایی‌ها ما را تهدید کرده‌اند که اگر گرشکویچ را در آینده نزدیک آزاد نکنیم، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای انجام خواهیم داد». باید ببینیم آنها چگونه عمل خواهند کرد.»

آنتونوف همچنین فاش کرد که با ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که صراحتا روسیه را به بازداشت غیرقانونی گرشکویچ متهم کرده بود، «گفتگوی بسیار تند» داشته است و مکرراً با نگذاشتن اجازه صحبت سفیر روسیه به شیوه ای معکوس، صحبت های او را قطع کرده است.

سفیر روسیه گفت با توجه به شرایط کنونی و روابط دو کشور که در پایین ترین سطح خود از زمان جنگ سرد قرار دارد، ممکن است زمان کاهش تعداد خبرنگاران آمریکایی که در روسیه کار می کنند فرا رسیده باشد.

آنتونوف به رسانه‌ها گفت: «آمریکایی‌ها حرف بسیار خوبی دارند – عمل متقابل که همیشه بر آن اصرار دارند». شاید زمان آن رسیده است که رفتار متقابل نشان دهیم و تعداد روزنامه نگاران آمریکایی را که در مسکو و در کل روسیه کار می کنند به تعداد کاهش دهیم. [of Russian journalists] که در واشنگتن و نیویورک کار می کنند.

این اظهارات بلافاصله پس از آن بیان می شود که آلمان نیز هفته گذشته برنامه های خود را برای کاهش حضور دیپلماتیک در روسیه اعلام کرد.

در زمان‌های اخیر، تعداد کل مقامات روسی که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین از آمریکا و اروپا اخراج شده‌اند از مرز 400 عبور کرده است. اعتقاد بر این است که این اخراج های دسته جمعی بزرگترین در تاریخ است. آنها همچنین احتمالاً تأثیر پایداری بر سرویس‌های اطلاعاتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و توانایی آنها برای جاسوسی – و براندازی – در اروپا خواهند داشت.

تقریباً یک روز قبل، نروژ روز پنجشنبه اعلام کرد که 15 دیپلمات روس را از این کشور اخراج می کند و گفت که آنها مظنون به جاسوسی در هنگام کار در سفارت روسیه در اسلو هستند.

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در 30 مارس اعلام کرد گرشکویچ را در شهر یکاترینبورگ اورال بازداشت کرده و او را به جاسوسی متهم کرده است که او را به جمع آوری اسرار دولتی درباره یک مجتمع صنعتی نظامی متهم کرده است.

گرشکویچ اولین روزنامه نگار آمریکایی است که از زمان پایان جنگ سرد در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت می شود و WSJ و همچنین دولت بایدن به شدت دست داشتن او در هر نوع جاسوسی را رد کرده اند.

ایالات متحده از روسیه خواسته است که این روزنامه نگار را آزاد کند و ادعای جاسوسی روسیه را “مضحک” خوانده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستار آزادی فوری گرشکویچ شده است.

کرملین گفته است که گرشکویچ “زیر پوشش” روزنامه نگاری جاسوسی می کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه به ایالات متحده گفته است که گرشکویچ هنگام تلاش برای به دست آوردن اسرار “سرخ” گرفتار شده است.

بسیاری از خبرنگاران آمریکایی یا کسانی که برای خانه‌های رسانه‌ای مستقر در آمریکا کار می‌کنند، پس از دستور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین در سال گذشته – و بسیاری دیگر از زمان بازداشت گرشکویچ، روسیه را ترک کردند.

ایالات متحده در توصیه های شدیداً بیان شده، بارها به شهروندان آمریکایی گفته است که روسیه را به دلیل جنگ در اوکراین ترک کنند، در غیر این صورت با خطر دستگیری خودسرانه یا آزار و اذیت سازمان های مجری قانون روسیه مواجه خواهند شد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام