سوئد پنج دیپلمات روسی را اخراج کرد و آنها را به جاسوسی مظنون کرد

سوئد پنج دیپلمات روسی را اخراج کرد و آنها را به جاسوسی مظنون کرد

توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد گفت که ویکتور تاتارینتسف سفیر روسیه در سوئد از اخراج ها مطلع شده است. عکس فایل.

استکهلم: وزارت امور خارجه سوئد با اشاره به مظنون بودن این پنج دیپلمات روسی به جاسوسی اعلام کرد که سوئد روز سه‌شنبه پنج دیپلمات روسی را به دلیل انجام فعالیت‌هایی که با وضعیت دیپلماتیک آنها سازگار نیست اخراج کرد. در ادامه آمده است که دولت تهدید امنیتی ناشی از جمع آوری اطلاعات روسیه را بسیار جدی گرفته است.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد گفت که فعالیت های ادعایی پنج روس با وضعیت دیپلماتیک آنها “ناسازگار” است. بیلستروم افزود که ویکتور تاتارینتسف سفیر روسیه در سوئد از اخراج ها مطلع شده است.

سرویس امنیت سوئد، که با نام اختصاری SAPO شناخته می شود، اخیراً فهرستی از اسامی تعدادی از افسران اطلاعاتی روسیه مظنون را دریافت کرده است، شبکه تلویزیونی سوئدی SVT گزارش داد.

روسیه برای به راه انداختن جنگ زیر آب در اطراف سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند آماده می شود؟

آیا روسیه قصد دارد زیرساخت های انرژی در دریای شمال را خراب کند؟

روسیه و سایر کشورهای غربی مدتی است که از زمان حمله مسکو به اوکراین در فوریه 2022، درگیر اخراج‌های تند به تلاقی هستند.

در بیانیه وزارت خارجه سوئد آمده است: «پنج نفری که در سفارت (روسیه) کار می‌کنند، به دلیل فعالیت‌هایی که با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک ناسازگار است، خواسته شده‌اند (سوئد) را ترک کنند. این وزارتخانه از مشخص کردن فعالیت های مربوطه خودداری کرد، اما گفت که سرویس امنیتی سوئد گزارش داده است که روسیه به طور مداوم در جمع آوری اطلاعات در سوئد شرکت داشته است.

در بیانیه ای ایمیلی آمده است: «این یک تهدید امنیتی است که دولت آن را بسیار جدی می گیرد». سرویس امنیتی سوئد اعلام کرد که مدت‌هاست هشدار داده است که روسیه از دیپلمات‌ها برای جاسوسی از سوئد استفاده می‌کند.

نگرانی ها در بسیاری از کشورها در مورد فعالیت های اطلاعاتی روسیه افزایش یافته است، به طوری که پلیس امنیتی سوئد روسیه را به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت این کشور شمال اروپا که در خط لوله برای عضویت در ناتو قرار دارد، مشخص می کند.

در اوایل ماه جاری، نروژ 15 مقام سفارت روسیه را که به عنوان افسران اطلاعاتی که تحت پوشش دیپلماتیک فعالیت می کردند، اخراج کرد.

سوئد سه دیپلمات روسی را در آوریل سال گذشته اخراج کرد، در حالی که آلمان، هلند، فرانسه و بلژیک نیز یک سال پیش مقامات را به اتهام جاسوسی اخراج کردند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام