سیاستمدار راست افراطی که می تواند در دور دوم انتخابات ترکیه نقش «شاه ساز» را بازی کند

سیاستمدار راست افراطی که می تواند در دور دوم انتخابات ترکیه نقش «شاه ساز» را بازی کند

پس از آنکه هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری در دور اول اکثریت قاطع را به دست نیاوردند، ترکیه دوباره در 28 مه رای خواهد داد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شورای عالی انتخابات کشور (YSK) در روز دوشنبه (15 مه)، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی 49.5 درصد از آرا را به دست آورد، در حالی که رقیب اصلی وی کمال قلیچداراوغلو 44.88 درصد آرا را به دست آورد.

سینان اوگان، سومین نامزد، که اکنون به عنوان یک “پادشاه ساز” بالقوه در نظر گرفته می شود، 5.17 درصد آرا را به دست آورد. برای برنده شدن، یک نامزد باید بیش از 50 درصد از آرای مورد نظر را به دست آورد.

با خارج شدن اوگان از رقابت، انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم، کیلیچداراوغلو را در رقابتی رودررو در مقابل اردوغان قرار خواهد داد. اما اینکه اوگان از چه کسی حمایت می کند می تواند جریان را در انتخابات ترکیه تغییر دهد.

مقالات مرتبط

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه: نگاهی به اینکه آیا حکومت دو دهه ای طیب اردوغان در 14 مه پایان می یابد یا خیر

بوقلمون

“گاندی” ترکیه: کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان و “آینده” دموکراسی ترکیه کیست؟

سینان اوگان کیست و از کدام نامزد حمایت می کند؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

“پادشاه ساز” بالقوه

اوگان در سال 1967 در یک خانواده آذربایجانی در شهر ایغدیر در شرق ترکیه به دنیا آمد.

او دکترای خود را در روابط بین الملل و علوم سیاسی از موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو به پایان رساند. این مرد 55 ساله همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق مالی است فرانسه 24 گزارش.

اوگان با حزب راست افراطی جنبش ملی گرای (MHP) متحد اردوغان وارد عرصه سیاست شد.

وی در سال 2011 از استان زادگاهش ایغدیر به نمایندگی مجلس ترکیه انتخاب شد.

او در سال 2017 از MHP جدا شد که از حمایت از همه پرسی قانون اساسی که سال بعد سیستم پارلمانی ترکیه را به سیستم ریاست جمهوری فعلی تغییر می داد، خودداری کرد. اوغان از معدود رهبران حزبی بود که با تصمیم دولت باهچلی، رهبر MHP در حمایت از تلاش اردوغان برای راه اندازی ریاست اجرایی مخالفت کرد. فرانسه 24 گزارش شده است.

رهبر سینان اوگان فارایت که می تواند در دور دوم انتخابات ترکیه پادشاهی کند
سینان اوگان، رهبر افراطی ناسیونالیست می تواند نقش پادشاه را در دور دوم انتخابات ترکیه ایفا کند. رویترز

مورات یلدیز، مشاور سابق MHP که قبلا با اوگان کار کرده است، گفت الجزیره“او یک مرد آرام، رک است. او از ابتدای فعالیت سیاسی خود همواره رهبری MHP را هدف قرار داده است. او ولیعهد باحچلی بود و رابطه خوبی با او داشت.»

یلدیز گفت: «اما با افزایش محبوبیت او، بهچلی شروع به تلقی او به عنوان یک تهدید کرد. آنها کم کم شروع به از هم پاشیدن کردند. اوگان منیت خاصی دارد که بهچلی هم آن را دوست نداشت.»

اوگان با وجود اخراج از MHP، به هیچ حزب سیاسی دیگری نپیوست و تأسیس نکرد. الجزیره اشاره شد.

اوگان وارد رقابت های ریاست جمهوری 2023 شد و با اومیت اوزداگ، همکار سابق خود در MHP، که حزب ضد مهاجر پیروزی (ظافر) را تشکیل داد، ائتلاف اجدادی افراطی ملی گرا را ایجاد کرد. فرانسه 24.

مطابق با چشم خاورمیانه (MEE) اوگان کمپین خود را عمدتاً بر اساس وعده بازگرداندن پناهجویان به کشورهایشان و مبارزه با تروریسم بنا کرد.

همچنین بخوانید: انتخابات انجام شد، اما هنوز رئیس جمهور نشده است: چرا ترکیه احتمالا دوباره به پای صندوق های رای می رود

اردوغان یا کیلیچداراوغلو؟

در مصاحبه با رویترز اوگان روز دوشنبه گفت که اگر قول دهد به حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) طرفدار کردها “امتیاز” ندهد، می تواند از کیلیچداراوغلو، نامزد مشترک شش حزب مخالف، در دور دوم حمایت کند.

ما با پایگاه رأی دهندگان خود برای تصمیم گیری در دور دوم مشورت خواهیم کرد. اما ما قبلاً روشن کرده‌ایم که مبارزه با تروریسم و ​​بازگرداندن پناهجویان خط قرمز ماست.»

در حال حاضر ما نمی گوییم که از این یا آن حمایت خواهیم کرد [candidate]اوگان در اوایل روز دوشنبه گفت: از همان ابتدا به نظر می رسید که انتخابات به دور دوم می رود و ناسیونالیست های ترک و کمالیست ها تعیین کننده دور دوم خواهند بود. الجزیره.

کمالیسم برای توصیف «ایدئولوژی دولتی سکولار و طرفدار جمهوری‌خواهان» ترکیه که توسط مؤسس آن مصطفی کمال آتاتورک تصور شده است، استفاده می‌شود. CNN گزارش.

اوگان در ماه مارس، هنگامی که از او پرسیده شد در صورت برگزاری دور دوم از چه کسی حمایت خواهد کرد، گفت که ائتلاف او “مواضع و شایستگی ملی” هر نامزد و “در شرایط وابستگی به تروریسم و ​​درخواست کمک از تروریسم” را در نظر خواهد گرفت.

اوگان در آن زمان گفت: «ما با عقل سلیم تصمیم خواهیم گرفت. عقل سلیم به ما نشان می دهد که ممکن است نتوانیم وعده بهشت ​​را بدهیم، اما زمان آن رسیده که دروازه های جهنم را ببندیم.

تاکید او بر تروریسم قابل توجه است، زیرا برای ناسیونالیست های ترکیه، اردوغان و کیلیچداراوغلو از “گروه های تروریستی” حمایت می کنند. HDP از نامزدی کیلیچداراوغلو در این انتخابات حمایت کرد، در حالی که اردوغان از هدی پار، یک حزب اسلامگرای سیاسی عمدتا کرد، حمایت کرد. الجزیره.

اوگان گفت رویترز روز دوشنبه او قصد داشت دو حزب کرد عمدتاً از «معادله سیاسی» ترکیه بیرون راند و ناسیونالیست‌ها و سکولاریست‌های این کشور را تقویت کند.

صحبت کردن با CNNمورات سامر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کوچ استانبول، گفت که اوگان علیه اردوغان و کیلیچداراوغلو صحبت کرده است. با این حال، اکثر حامیان او نسبت به رقیب سکولار او به رئیس جمهور فعلی که 20 سال بر ترکیه حکومت کرده است “نزدیک تر” هستند.

یونس کایا، استاد دانشگاه استانبول، گفت MEE اوگان نمی تواند پنج درصد آرای خود را «به طور کلی» به یکی از نامزدها برساند. احزاب سیاسی حامی او کمتر از 2.5 درصد رای گرفتند. این بدان معناست که اوگان آرای اعتراضی را از رای دهندگان مستقل جذب کرد.»

او گفت: «در عوض، آرای او در شهرهای تحت سلطه اردوغان به اردوغان و در شهرهای تحت سلطه کیلیچداراوغلو به کیلیچداراوغلو خواهد رسید.

رهبر سینان اوگان فارایت که می تواند در دور دوم انتخابات ترکیه پادشاهی کند
دور اول انتخابات نشان می دهد که رجب طیب اردوغان بر رقیب اصلی خود کمال قلیچداراوغلو برتری دارد. رویترز

مطابق با فرانسه 24یاسپر مورتیمر، اردوغان کنترل اوضاع با اوگان را در دست دارد. برخی از رای دهندگان سینان اوگان به اردوغان رای خواهند داد. اما نکته اصلی این است که اردوغان به وضوح پیروز شد، او فقط به 0.5 درصد برای کسب 50 درصد آرا نیاز دارد. آنها از او حمایت نمی خواهند، شاید اردوغان چیزی به او پیشنهاد می دهد، اما اردوغان نیازی به این کار ندارد.

آنچه رای دادن به اوگان نشان می دهد

اوگان در انتخابات سراسری 14 می عملکرد بهتری نسبت به پیش بینی نظرسنجی ها داشت.

آنتونی اسکینر، مشاور ریسک سیاسی، به این خبرگزاری گفت: «این واقعیت که سینان اوگان بیش از پنج درصد آرا را به دست آورد، نشان می‌دهد که ناسیونالیسم افراطی بدون تقلب در ترکیه خوب و زنده است. خبرگزاری فرانسه

به نقل از کایا، اوگان آرای اعتراضی اقشار مختلف جامعه را دریافت کرد MEE. به گفته کایا، این شامل “ناسیونالیست ها و سکولارهایی بود که از اتحاد ضمنی بین حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به رهبری کیلیچداراوغلو و YSP طرفدار کردها ناامید شده بودند.

ائتلاف اعلام نشده CHP-YSP برخی رای دهندگان را عصبانی کرد. همچنین، اکنون احساسات ضد پناهندگی برای خود یک بستر دارد.

به گفته برک اسن، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول، رای دهندگان ناسیونالیست ترک که از اردوغان به خاطر اتحادش با هدا-پار حمایت نمی کنند و مخالف روابط کیلیچداراوغلو با HDP بودند، اوگان را انتخاب کردند. اسن می‌گوید: «بسیاری از رای‌دهندگان نوسان به سینان اوگان رفتند، تا حدی به دلیل کارت ملی‌گرایی اما تا حدی به این دلیل که او نامزد «هیچ‌کدام از افراد بالا» نبود. الجزیره.

جیلان آکجا، نامزد پارلمانی حزب چپ سبز در استان دیاربکر عمدتا کردنشین، گفت CNN که آرای اوگان حاکی از «برآمدن موج راست‌گرا، ملی‌گرا و ضد پناهجویان در ترکیه» است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام