شورای امنیت سازمان ملل از طالبان می‌خواهد که سرکوب حقوق زنان را «به سرعت لغو» کنند.

شورای امنیت سازمان ملل از طالبان می‌خواهد که سرکوب حقوق زنان را «به سرعت لغو» کنند.

تصویر نمایشی AP

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن ممنوعیت طالبان برای کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد را محکوم کرد و از آن خواست تا به سرعت تمام اقدامات محدودکننده را لغو کند. خبرگزاری فرانسه.

این ممنوعیت در اوایل آوریل صادر شد و همه 15 عضو شورا به اتفاق آرا موافقت کردند که “حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می کند.”

این شورا از دولت طالبان خواست تا «به سرعت سیاست‌ها و رویه‌هایی را که بهره‌مندی زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کند، معکوس کند».

سازمان ملل اعلام کرد که آماده است تا در ماه مه از افغانستان به دلیل محدودیت های طالبان بر زنان خارج شود

به گفته این مقام، به رسمیت شناختن احتمالی طالبان در محور نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان نیست

به آموزش، اشتغال، آزادی و «مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در زندگی عمومی» اشاره کرد.

شورا همچنین از «همه دولت‌ها و سازمان‌ها خواست تا از نفوذ خود برای «ترویج لغو فوری این سیاست‌ها و اقدامات» استفاده کنند. خبرگزاری فرانسه.

این نهاد بر “وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی” و همچنین “اهمیت حیاتی حضور مستمر ماموریت سازمان ملل” در افغانستان و سایر آژانس های سازمان ملل تاکید کرد.

لانا زکی نصیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل گفت: «در حالی که زنان در افغانستان از جامعه پاک می‌شوند، دنیا ساکت نخواهد نشست.»

علیرغم حمایت کشورش از این قطعنامه، واسیلی نبنزیا فرستاده روسیه از آن انتقاد کرد و مدعی شد که این قطعنامه به اندازه کافی پیش نرفت و غرب را مقصر دانست.

وی گفت: «ما از اینکه گام‌ها و رویکردها و متون جاه‌طلبانه‌تر توسط همکاران غربی مسدود شد، به‌شدت متاسف و ناامید هستیم.

او با اشاره به مسدود شدن 7 میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی افغانستان توسط ایالات متحده پس از تسلط طالبان بر کشور گفت: “اگر شما اینقدر صادق هستید، چرا دارایی هایی را که از کشور دزدیده اید و بدون هیچ پیش شرطی پس نمی دهید.” در سال 2021 گزارش شد خبرگزاری فرانسه.

سازمان ملل متحد در 4 آوریل گزارش داد که پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی داخلی و بین المللی در ماه دسامبر، مقامات طالبان زنان افغان را از کار در دفاتر سازمان ملل در سراسر کشور منع کرده اند.

به گفته آژانس‌های امدادی، چندین سازمان غیردولتی کل فعالیت‌های خود را در اعتراض به حالت تعلیق درآوردند و بر 38 میلیون شهروند افغانستان که نیمی از آن‌ها با گرسنگی روبه‌رو هستند، بدبختی بیشتری را تحمیل کردند.

پس از روزها کشمکش، پس از آن توافق شد که زنان شاغل در بخش کمک های صحی از این فرمان مستثنی شوند، پیش از حکم مقامات طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان ملل در اوایل ماه جاری.

این اقدام باعث مخالفت غرب و بازنگری سازمان ملل در مورد عملیات سازمان جهانی در افغانستان شد که قرار است تا 5 می ادامه یابد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، هفته آینده نشستی را با نمایندگان کشورهای مختلف در دوحه ترتیب می دهد تا “تعهد بین المللی را در مورد اهداف مشترک برای یک راه بادوام به جلو در وضعیت افغانستان تقویت کند.”

از زمانی که نیروهای طالبان در اوت 2021 قدرت را دوباره به دست گرفتند، آنها به تفسیر سختگیرانه اسلام که مشخصه اولین دوره تصدی آنها در قدرت از سال 1996 تا 2001 بود، بازگشتند.

زنان افغان با یک سری محدودیت ها، از جمله محرومیت از تحصیلات عالی و بسیاری از مشاغل دولتی مواجه بوده اند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام