صدای تیراندازی مداوم در پایتخت سودان در میان تنش شنیده شد

صدای تیراندازی مداوم در پایتخت سودان در میان تنش شنیده شد

در این فریم از ویدئویی که توسط خبرگزاری دولتی سودان، SUNA در 13 آوریل 2023، سخنگوی سرتیپ نیروهای مسلح سودان، پست شده است. نبیل عبدالله پس از استقرار اخیر شبه نظامی قدرتمند سودان در پایتخت و دیگر شهرها، بیانیه ای را در مورد درگیری هشدار داد. AP

خارطوم، سودان: از آنجایی که تنش ها بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) که شبه نظامی شناخته می شود، در ماه های اخیر تشدید شده است، RSF روز شنبه ارتش را به حمله به نیروهایش در یکی از پایگاه های خود در جنوب خارطوم متهم کرد.

بر اساس گزارش‌ها، تیراندازی مداوم در یکی از پایگاه‌های آن در پایتخت سودان صبح شنبه رخ داد و صدا در تعدادی از مناطق از جمله مرکز خارطوم و بحری همسایه شنیده شد.

ارتش و شبه نظامیان در مورد نحوه ادغام نیروهای RSF به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو در ارتش و اینکه چه کسی باید مسئول نظارت بر این روند باشد، اختلاف نظر دارند. یکی از الزامات توافق انتقال سودان ادغام است.

درگیری‌های اخیر باعث تأخیر در امضای توافقنامه مورد حمایت بین‌المللی با احزاب سیاسی برای احیای گذار دموکراتیک کشور شده است.

در بیانیه ای که صبح شنبه منتشر شد، نیروهای RSF اعلام کردند که ارتش در این حمله از سلاح های سبک و سنگین استفاده کرده است. ارتش تاکنون در مورد این حادثه اظهار نظری نکرده است.

هواپیماهای تجاری که سعی در فرود در خارطوم، پایتخت داشتند، شروع به چرخش کردند تا به فرودگاه اصلی خود برگردند. داده های ردیابی پرواز روز شنبه نشان داد که پروازهای عربستان سعودی پس از فرود در فرودگاه بین المللی خارطوم به عقب برگشتند.

جدای از رویارویی اخیر، رقابت ارتش و RSF به دوران حکومت عمر البشیر، رئیس جمهور مستبد، که در سال 2019 برکنار شد، برمی گردد. در زمان رئیس جمهور سابق، نیروهای شبه نظامی از شبه نظامیان سابق موسوم به جنجاوید که این کار را انجام دادند، رشد کردند. یک سرکوب وحشیانه در منطقه دارفور سودان طی دهه‌های درگیری در آنجا.

در یک سخنرانی تلویزیونی نادر روز پنجشنبه، یک ژنرال ارشد ارتش نسبت به درگیری احتمالی با نیروهای شبه نظامی هشدار داد و آنها را به استقرار نیروها در خارطوم و سایر مناطق سودان بدون رضایت ارتش متهم کرد. RSF در بیانیه قبلی از حضور نیروهای خود دفاع کرد.

RSF اخیراً نیروهای خود را در نزدیکی شهر Merowe در شمال سودان مستقر کرده است. همچنین، ویدئوهایی که روز پنجشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد خودروهای مسلح RSF به خارطوم، دورتر به جنوب، منتقل می‌شوند.

در بیانیه روز شنبه، RSF گفت که سه رهبر سابق شورشیان که در سمت‌های دولتی هستند، در تلاشی آشکار برای کاهش تنش با آنها تماس گرفتند.

سودان از اکتبر 2021 در آشوب ازدواج کرده است، دولت با حمایت غرب و تقسیم قدرت و آرزوهای سودانی برای حکومت دموکراتیک پس از سه دهه خودکامگی و سرکوب در زمان البشیر از بین رفته است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام