صربستان در بحبوحه افشای اسناد، کمک های مرگبار خود را رد می کند

صربستان در بحبوحه افشای اسناد، کمک های مرگبار خود را رد می کند

دولت صربستان روز چهارشنبه ادعاهایی مبنی بر ارسال سلاح به اوکراین به عنوان کمک نظامی را رد کرد. عکس فایل.

بلگراد: دولت صربستان در بحبوحه ادعاها مبنی بر ارائه کمک های مرگبار به کیف، روز چهارشنبه ادعاهایی مبنی بر ارسال سلاح به اوکراین را رد کرد و سیاست خود را مبنی بر عدم دخالت در جنگ تکرار کرد. این تکذیب پس از آن صورت می گیرد که اسناد محرمانه ایالات متحده به بیرون درز کرده است که نشان می دهد این کشور بالکان به این کشور جنگ زده کمک نظامی کرده است.

ایویکا داچیچ، وزیر امور خارجه صربستان، روز چهارشنبه ادعاهایی مبنی بر اینکه صربستان به اوکراین تسلیحات ارسال کرده است، نادرست خواند.

ایویکا داچیچ، معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان ادعای ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین را که توسط خبرگزاری رویترز بریتانیا منتشر شده و برخی از رسانه های صربستان آن را تکثیر کرده اند، رد می کند. وزیر داچیچ اعلام کرده است که صربستان به اسناد حقوقی داخلی و بین المللی احترام می گذارد و در صورتی که این امر منجر به درگیری های مسلحانه یا طولانی شدن آن شود یا صلح و امنیت در منطقه یا منافع دفاعی خود را به خطر بیندازد، به هیچ کشوری سلاح و تجهیزات نظامی نمی دهد. وزارت خارجه در بیانیه ای اعلام کرد.

داچیچ که یکی از دیپلمات‌های ارشد بلگراد است، تاکید کرد: «جمهوری صربستان به سیاست بی‌طرفی نظامی خود پایبند است و از نتایج شورای امنیت ملی در فوریه سال گذشته تبعیت می‌کند.»

وی خاطرنشان کرد که از آغاز درگیری در اوکراین، «هیچ سلاحی از صربستان به هیچ یک از طرف‌های درگیر صادر نشده است».

پیش از این، میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان گفته بود که کشور بالکان به هیچ یک از دو طرف متخاصم -کیف یا مسکو- هیچ سلاح مرگباری نفروخته و نخواهد فروخت. در 5 مارس، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان نیز بیانیه‌ای مشابه داده بود و گفته بود که کشورش به اوکراین و روسیه سلاح نمی‌دهد.

داچیچ ادامه داد: «مجوز صادرات صربستان برای تسلیحات و تجهیزات نظامی تنها برای خریدارانی صادر می‌شود که دارای گواهی کاربر نهایی هستند که از جمله می‌گوید که کاربر نهایی نمی‌تواند بدون رضایت مقامات ذیصلاح صربستان سلاح‌های خود را بفروشد». در روز چهارشنبه

بر اساس اسناد فاش شده پنتاگون، مقامات صرب “از ارائه آموزش به نیروهای اوکراینی خودداری کردند، اما متعهد به ارسال کمک های مرگبار بودند یا قبلا آن را تامین کرده بودند.”

در این بیانیه همچنین آمده است که “صربستان اراده سیاسی و توانایی نظامی برای ارائه سلاح به اوکراین در آینده را دارد.”

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام