طوفان موکا بنگلادش و سواحل میانمار را درنوردید

طوفان موکا بنگلادش و سواحل میانمار را درنوردید

ابر طوفان موکا به شکل طوفان رده پنج شدت گرفت و از روز یکشنبه سواحل بنگلادش و میانمار را درنوردید.

باران شدید و بادهایی با سرعت 195 کیلومتر در ساعت می‌آید که می‌تواند شاهد وقوع سیل خطرناک در مناطق اطراف خلیج بنگال باشد.

طوفان تا چهار متر می تواند روستاهای مناطق کم ارتفاع را باتلاق کند. این نگرانی وجود دارد که ممکن است به بزرگترین کمپ پناهندگان جهان، کاکس بازار، جایی که بیش از یک میلیون آواره مسلمان روهینگیا در کمپ های موقت زندگی می کنند، ضربه بزند.

مقالات مرتبط

تخلیه دسته جمعی در بنگلادش و میانمار با نزدیک شدن طوفان موکا

جرم

هزاران نفر در حالی که طوفان موکا به سمت بنگلادش، میانمار حرکت می کند، فرار می کنند

طبق آخرین بولتن اداره هواشناسی، این طوفان در 250 کیلومتری جنوب کاکس بازار قرار دارد و اکنون در حال عبور از ساحل است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که بعدازظهر یکشنبه با بارش شدید باران و وزش باد به خشکی می‌رسد. نواحی کم ارتفاع Cox’s Bazaar و Chattogram احتمالاً توسط موج های جزر و مدی ناشی از باد 8 تا 12 فوت بالاتر از حد نرمال غرق می شوند.

bdnews24.com گزارش داد که موج جزر و مدی پنج تا هفت فوت بالاتر از حد نرمال نیز احتمالاً بخش‌های پست Feni، Noakhali، Laxmpur، Chandpur و Bhola را سیل می‌کند.

هواشناسان قبلاً هشدار داده بودند که موکا می تواند قوی ترین طوفان دیده شده در بنگلادش در نزدیک به دو دهه اخیر باشد.

طوفان دسته 4 تشدید شده و معادل طوفان دسته پنج شده است. حدود 500000 نفر به مناطق امن منتقل شده اند.

به عنوان بخشی از آماده سازی، بنگلادش فرودگاه های مجاور را بست، به ماهیگیران دستور داد تا کار خود را متوقف کنند و 1500 پناهگاه ایجاد کنند زیرا مردم از مناطق آسیب پذیر به نقاط امن تر منتقل شدند.

مقامات گفتند که دولت با حمایت آژانس های سازمان ملل متحد و امدادگران، تن ها غذای خشک و ده ها آمبولانس را با تیم های سیار پزشکی در اردوگاه های گسترده روهینگیاهایی که از میانمار به بنگلادش گریخته اند، آماده نگه داشته است.

ساکنان و مقامات بیم آن دارند که موج های جزر و مدی ناشی از موکا باعث ایجاد سیل های عظیم و رانش زمین شود و زندگی افراد ساکن در کمپ های دامنه تپه ها را به خطر بیندازد.

سازمان جهانی هواشناسی، یکی از آژانس های سازمان ملل متحد، هشدار داده است که این ابر گردباد باعث باران شدید، سیل و رانش زمین در اطراف سواحل بنگلادش و میانمار خواهد شد. با این حال، محمد عزیزرحمن، مدیر اداره هواشناسی بنگلادش، گفت که خطر برای بنگلادش کاهش یافته است.

او گفت که انتظار می رود مناطقی در میانمار و منطقه جنوبی آن در معرض خطر بیشتری باشند. روزنامه دیلی استار به نقل از او گفت: «خطر در بنگلادش ما بسیار کاهش یافته است.

(با ورودی های PTI)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام