عدم اعتراض در جشنواره فیلم کن چرا مقامات تظاهرات در این رویداد را ممنوع کرده اند

عدم اعتراض در جشنواره فیلم کن  چرا مقامات تظاهرات در این رویداد را ممنوع کرده اند

کارگران فرش قرمز هفتاد و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کن در فرانسه را پهن کردند. جشنواره فیلم کن از 16 تا 27 می ادامه دارد. AP

قرار است این جشنواره پر زرق و برق ترین جشنواره فیلم و جایی باشد که کرم دولا کرم هالیوود و سایر صنایع فیلم در آن قرار می گیرند. ما افراد مشهوری مانند جانی دپ، مارتین اسکورسیزی و آنوشکا شارمای خودمان را خواهیم دید که روی فرش قرمز در ریویرای فرانسه می‌روند. در مورد جشنواره فیلم کن صحبت می کنیم که از امروز آغاز می شود و تا 27 می ادامه خواهد داشت.

با این حال، علاوه بر زرق و برق و زرق و برق، جشنواره همچنین خبرساز شده است زیرا مقامات استان دستوراتی مبنی بر ممنوعیت هرگونه اعتراض و تظاهرات در اطراف محل برگزاری جشنواره فیلم به منظور “تضمین نظم عمومی در یک رویداد استثنایی بزرگ و بین المللی” صادر کرده اند. .

این حرکت سر و صدایی ایجاد می کند زیرا جشنواره از لحاظ تاریخی به عنوان پس زمینه ای برای اعتراض عمل کرده است و رویداد سال گذشته شاهد دو تظاهرات مختلف بود. در واقع، در سال 1968، جشنواره فیلم به دلیل اعتراضات به رهبری فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار مجبور شد نیمه راه لغو شود.

مقالات مرتبط

محتوا

دالی سینگ، سازنده محتوا، برای اولین حضور خود در جشنواره فیلم کن امسال

محتوا

نه تنها آنوشکا شارما، منوشی چیلار نیز اولین حضور خود را در جشنواره فیلم کن 2023 انجام داد.

ما نگاهی دقیق‌تر به دستور منع اعتراضات و دلیل چنین اقدامی می‌اندازیم.

حفظ نظم و قانون

در 11 مه، درست چند روز قبل از آغاز هفتاد و ششمین نسخه جشنواره، شهر کن و مقامات منطقه ای دستوری عمومی صادر کردند و همه تظاهرات و تجمعات در بزرگراه های عمومی را برای مدت زمان این رویداد ممنوع کردند.

این سفارش شامل خیابان آنتی‌بس، کاخ جشنواره‌ها، کروازت و گردشگاه پانتیرو در کنار دهکده بین‌المللی مارکه دو فیلم می‌شود. مقامات افزودند که این اقدام به منظور حفظ “نظم عمومی در یک رویداد استثنایی بزرگ و بین المللی” انجام شده است.

علاوه بر این، تصمیم به ممنوعیت اعتراضات اتخاذ شد زیرا نیروهای پلیس موجود برای جلوگیری و مهار همه اختلالات نظم عمومی در صورت بروز آنها کافی نبودند. جالب اینجاست که پیش از این بیش از هزار افسر پلیس، ژاندارم و مامور امنیتی خصوصی برای تامین امنیت ستاره ها و طرفدارانشان در جشنواره فیلم کن مستقر شده اند. علاوه بر این، به عنوان بخشی از بسته امنیتی جشنواره فیلم، به ازای هر 88 ساکن کن، یک دوربین مداربسته وجود خواهد داشت. هواپیماهای بدون سرنشین نیز به عنوان بخشی از دستگاه نظارتی برای این رویداد که در آن 21 فیلم قرار است برای دریافت نخل طلایی با هم رقابت کنند، به کار گرفته شده است.

شهر کن فرانسه هرگونه تظاهرات در جشنواره معروف فیلم را ممنوع می کند
پلیس فرانسه در آستانه افتتاحیه در یک تمرین روی پله های کاخ جشنواره فیلم کن شرکت می کند. رویترز

دلیل ممنوعیت

در حالی که مقامات معتقدند که تظاهرات در امتداد کروازت از سال 2016 به دلیل حملات تروریستی ممنوع شده است، برخی دیگر معتقدند که این ممنوعیت راهی برای سرکوب اتحادیه های معترض به اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه است.

فرانسه بیش از چهار ماه است که شاهد تظاهرات و اعتصاب‌ها در اعتراض به اصلاحات غیرمحبوب بازنشستگی است که توسط دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور در پارلمان اعمال شده است. اگرچه اکثر تظاهرکنندگان مسالمت آمیز بوده اند، اما با درگیری برخی از معترضان با پلیس، تظاهرات به خشونت و ناآرامی در شهرهای بزرگ تبدیل شده است.

همچنین بخوانید: Au Revoir، فرانسه: چگونه اعتراضات حقوق بازنشستگی، پربازدیدترین کشور جهان را نامطلوب می کند

اوضاع در ماه مارس کاملاً بی ثبات شده بود و باعث شد که پادشاه بریتانیا، چارلز سوم، سفر خود به پاریس و بوردو را به تعویق بیندازد. کاخ باکینگهام پس از آن اعلام کرده بود که تصمیم برای به تعویق انداختن دیدار سه روزه چارلز سوم و کامیلا به دلیل “وضعیت در فرانسه” بوده است.

شهر کن فرانسه هرگونه تظاهرات در جشنواره معروف فیلم را ممنوع می کند
دو زن در آستانه مراسم افتتاحیه از مقابل یک پوستر غول پیکر برای فیلم “ایندیانا جونز و شماره گیری سرنوشت” در مقابل هتل Carlton Cannes در تفرجگاه ساحلی Croisette عبور می کنند. رویترز

بعداً در آوریل، اتحادیه کارگران انرژی فرانسه CGT FNME (فدراسیون ملی معادن و انرژی) تهدید کرد که منبع برق جشنواره فیلم کن را به عنوان بخشی از اعتراضات مداوم خود علیه اصلاحات غیرمحبوب بازنشستگی قطع خواهد کرد – ماکرون سن بازنشستگی را در این کشور افزایش داده است. فرانسه از 62 تا 64. «در ماه می، هر کاری دوست دارید انجام دهید! جشنواره فیلم کن، جایزه بزرگ موناکو، مسابقات تنیس رولان گاروس، جشنواره آوینیون، همگی ممکن است خود را در تاریکی بیابند. ما تسلیم نمی‌شویم.»

س

علاوه بر معترضان اصلاحات حقوق بازنشستگی فرانسه، نگرانی فعالان ضد آزار خانگی نیز وجود دارد که پس از پرونده افترای جانی دپ با همسر سابقش، امبر هرد، تظاهراتی را علیه جانی دپ ترتیب داده اند. دپ امسال برای درام لباس تاریخی فرانسوی خود روی فرش قرمز جشنواره کن ظاهر خواهد شد. ژان دو بری. این درام صحنه و لباس اولین نقش اصلی دپ در سه سال اخیر است، دوره‌ای که در آن این ستاره بیشتر به خاطر درگیری‌های حقوقی مداومش با همسر سابق امبر هرد خبرساز شده است (او یک پرونده افترا در سال 2020 مربوط به اتهامات سوء استفاده از او را در بریتانیا از دست داد، اما در سال 2022 یکی دیگر را در ایالات متحده برد).

عقب نشینی نمی کند

با این حال، دستور ممنوعیت اعتراضات، اتحادیه کارگری را که قول داده است به تبلیغات خود ادامه دهد، تأثیری نداشته است.

دنیس گراویل، نماینده CGT گفت تنوع“این نشان می دهد که این دولت چه در کن و چه در جاهای دیگر کار می کند.” این دولت نئونازی‌ها را که در 6 می در قلب پاریس تظاهرات می‌کردند، مسدود نکرد، اما احکام زیادی برای ممنوعیت «کاسرولادها» صادر شده است. معترضان به حقوق بازنشستگی به دلیل اینکه برای ابراز خشم خود به همدیگر کوبیده‌اند، کاسه‌ها نامیده می‌شوند.

سلین پتیت، یک مقام عالی رتبه CGT مستقر در نیس نیز گفت تنوع“همیشه می‌توان حد وسطی پیدا کرد، اما این بار می‌گویند می‌ترسند که انحطاط پیدا کند، اما صادقانه بگویم، نمی‌دانم این واقعاً ترس است یا اراده‌ای برای اینکه ادعاهای ما در مورد حقوق بازنشستگی قابل مشاهده نباشد. اصلاحات یا آنچه در دنیای فیلم می‌گذرد.»

شهر کن فرانسه هرگونه تظاهرات در جشنواره معروف فیلم را ممنوع می کند
Carlton Cannes در تفرجگاه ساحلی Croisette در کن قرار دارد و در حالی که ریویرای فرانسه برای هفتاد و ششمین فیلم کن آماده می شود. این هتل مجلل جایی است که A-listers در طول جشنواره در آن اقامت می کنند و صحنه اعتراض در 19 می خواهد بود. رویترز

اعتراضات مختلفی در روزهای برگزاری جشنواره وجود دارد و قطع انرژی جشنواره را رد نکرده اند. گزارش شده است که در 19 می، پر زرق و برق ترین هتل کن، هتل کارلتون، شاهد تظاهرات گسترده خواهد بود. اعضای CGT در محوطه جلوی هتل اعتراض خواهند کرد که معمولاً لیموها برای جمع آوری A-listers و حمل آنها به فرش قرمز در نزدیکی Palais de Festival به آنجا می رسند.

آنها دلیل اعتراض خود را در این اقامتگاه مجلل این است که کارکنان خدماتی به شدت تحت تاثیر اصلاحات بازنشستگی ماکرون قرار خواهند گرفت. این رالی از نظر فنی مجاز است زیرا هتل یک منطقه عمومی نیست.

اتحادیه همچنین در حال آماده شدن برای تظاهرات بزرگ در 21 مه در بلوار کارنو، دور از کروازت و مقر جشنواره است.

آیا نمایش طبق معمول در کن ادامه خواهد داشت؟ گفتنش سخت است، اما به عنوان اسکات راکسبورو، رئیس دفتر اروپا در هالیوود ریپورترگفت: مردم حق اعتراض دارند و نباید آزادی بیان را از زرق و برق دور نگه داشت. او گفت: «اگر این بدان معناست که یک فرش قرمز زیبا خراب می‌شود، پس یک فرش قرمز زیبا هم خراب می‌شود.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام