عمران خان متعهد شد که با فشار بر آتش بس بین طالبان و نیروهای افغان به مهار خونریزی در افغانستان کمک کند

سفر نخست وزیر نخست وزیر پاکستان به کابل در حالی است که خشونت در سراسر افغانستان افزایش یافته است که علی رغم مذاکره کنندگان دولت افغانستان و طالبان در ماه سپتامبر مذاکرات صلح در دوحه ، پایتخت قطر ، بدتر شده است.

عمران خان متعهد شد که با فشار بر آتش بس بین طالبان و نیروهای افغان به مهار خونریزی در افغانستان کمک کند

عمران خان نخست وزیر پاکستان (راست) با رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی (چپ). خبرگزاری فرانسه

عمران خان نخست وزیر پاکستان روز پنجشنبه به دیدار همسایه جنگ زده افغانستان رفت و در آنجا قول داد که به کاهش خشونت مارپیچ و فشار برای آتش بس بین طالبان و نیروهای افغان کمک کند.

سفر دوشیزه خان به کابل در حالی است که خشونت های فزاینده ای در سراسر افغانستان رخ داده است که علی رغم مذاکره کنندگان دولت افغانستان و طالبان در ماه سپتامبر مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

خان پس از دیدار با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به خبرنگاران در خارج از کاخ ریاست جمهوری گفت: “ما با نگرانی متوجه می شویم که سطح خشونت علی رغم گفتگوها در قطر در حال افزایش است.”

“پاکستان همه کارها را انجام خواهد داد ، هرچه ممکن باشد ، ما برای کمک به کاهش این خشونت ها و در واقع به سمت آتش بس حرکت خواهیم کرد.”

خان گفت این پاکستان بود که ابتدا طالبان را ترغیب کرد تا در سال 2018 با واشنگتن برای مذاکراتی صحبت کنند که در نهایت توافق خروج برای همه نیروهای خارجی حاصل شد.

وی همچنین از تلاش های اسلام آباد برای کمک به آغاز مذاکرات صلح در دوحه قدردانی کرد.

خان گفت: “ما مردم و دولت پاکستان فقط یک نگرانی داریم و این نگرانی این است که … ما خواهان صلح (در افغانستان) هستیم.”

روابط دیپلماتیک بین پاکستان و افغانستان مدتهاست که تیره شده است.

بسیاری از افغانها از همسایه شرقی خود که آنها را به دخالت در امور داخلی ، کمک به طالبان و بی ثبات کردن عمدی افغانستان متهم می کنند ، عصبانی هستند.

اسلام آباد مدتهاست که چنین ادعاهایی را انکار می کند ، اگرچه بسیاری از رهبران ارشد طالبان در شهر کویته در جنوب غربی پاکستان زندگی می کنند و مبارزان در گذشته از حرکت نسبتاً بلامانع در مرزهای پاکستان و افغانستان برخوردار بوده اند.

پاکستان هفته گذشته افغانستان را متهم کرد که به هند اجازه داده اردوگاه هایی در خاک افغانستان برای “آموزش ، پناه دادن و پرتاب تروریست ها به داخل پاکستان” ایجاد کند.

دهلی نو و کابل این اتهامات را انکار می کنند.

غنی ، كه درخواست های مكرر او برای آتش بس توسط طالبان رد شده است ، بر ضرورت آتش بس فوری تأكید كرد.

غنی گفت: “خشونت پاسخی نیست.”

در اوایل سال جاری ، طالبان به مناسبت تعطیلات مسلمانان عید فطر و عید قربان دو آتش بس کوتاه اعلام کردند.

مذاکرات دوحه که از 12 سپتامبر آغاز شد ، تاکنون نتوانسته پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

طارق آریان ، سخنگوی وزارت امور داخله ، روز پنجشنبه گفت ، در شش ماه گذشته ، طالبان 53 حمله انتحاری و 1250 انفجار انجام دادند که منجر به کشته شدن 1،210 غیرنظامی و 2500 زخمی شد.

دولت افغانستان همچنین شورشیان را مقصر حمله های دو جانبه به مراکز آموزشی کابل می داند که منجر به کشته شدن ده ها دانش آموز می شود.

طالبان این مشارکت را انکار کرده و این حملات را گروه دولت اسلامی ادعا کرده است.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.