قوه قضائیه ایران مجازات حبس برای کسانی که در سال 2020 هواپیمای اوکراینی را ساقط کردند اعلام کرد.

قوه قضائیه ایران مجازات حبس برای کسانی که در سال 2020 هواپیمای اوکراینی را ساقط کردند اعلام کرد.

دهلی نو: قوه قضائیه ایران برای 10 نفر که نامشان فاش نشده است، محکومیت زندان را اعلام کرده است که می گوید مسئول سرنگونی هواپیمای تجاری خطوط هوایی اوکراین در ژانویه 2020 بوده اند.

بر اساس گزارشی در الجزیرهمظنون اصلی این پرونده که تنها به عنوان فرمانده سامانه پدافند موشکی زمین به هوای Tor-M1 معرفی شد که هواپیما را با دو موشک ساقط کرد، به دلیل عدم توجه به دستورات به 10 سال حبس تعزیری و سه سال به دلیل محکومیت محکوم شد. “لوازم قتل نیمه عمد” بودن.

شبه‌نظامیان سپاه پاسداران ایران به اشتباه پرواز خطوط هوایی اوکراین را در ژانویه 2020 سرنگون کردند. این حمله موشکی همه 176 سرنشین هواپیما را کشت و در حالی رخ داد که تهران و واشنگتن در آستانه جنگ قرار داشتند.

به گزارش خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، فرمانده سپاه که به گفته مقامات دستور اعتصاب را صادر کرده بود، به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

میزان گفت: فرمانده در لحظات منتهی به سرنگونی هواپیما پروتکل ها را رعایت نکرد. این گزارش می افزاید که این فرمانده به پرداخت جریمه به خانواده های قربانیان دستور داده شده است.

میزان گفت که دادگاه همچنین دو نفر از پرسنل را که ادعا می شود در راه اندازی سامانه موشکی Tor M-1 نقش داشته اند، هر کدام به یک سال زندان محکوم کرده است.

پس از یک سری جلسات طولانی، دادگاه حداقل هفت نفر دیگر از پرسنل و افسران پدافند هوایی را به حداکثر سه سال زندان محکوم کرد. به گزارش میزان، احکام صادره ظرف 20 روز قابل تجدید نظر هستند.

این گزارش هیچ یک از متهمان را با نام یا جزئیات بیشتر معرفی نکرده است.

خبرگزاری قوه قضائیه همچنین گفت که دولت ایران در نظر دارد برای هر قربانی ۱۵۰ هزار دلار به خانواده‌هایشان بپردازد. در مورد چگونگی تحویل این پول به خانواده ها توضیحی نداد.

جلسات رسیدگی از سال 2021 با انتقادهای بین المللی مواجه شده است. در آن زمان، انجمنی از خانواده قربانیان نیز از این جلسه انتقاد کرده و مشروعیت دادگاه را مورد تردید قرار داده است. این گروه همچنین ادعا کردند که هیچ یک از متهمان در جلسات دادگاه حضور نداشتند.

تنها چند ساعت قبل از سرنگونی در ژانویه 2020، ایران به تلافی حمله پهپاد آمریکایی که منجر به کشته شدن ژنرال سردار ایرانی قاسم سلیمانی در بغداد شد، موشک‌های بالستیک به پایگاه‌های آمریکایی در عراق شلیک کرده بود.

با ورودی های آژانس های شما

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام