لولا رئیس جمهور برزیل خطاب به کشورهای بریکس

لولا رئیس جمهور برزیل خطاب به کشورهای بریکس

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل. PTI.

پکن: رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، از کشورهای بریکس خواسته است که دلار آمریکا را کنار بگذارند و ارز جایگزین خود را برای حل و فصل تجارت فرامرزی ارائه دهند.

لولا در اولین سفر دولتی خود به چین از زمان روی کار آمدن در ژانویه، صندوق بین المللی پول (IMF) را نیز مورد انتقاد قرار داد و از نقش بزرگ دلار در تجارت جهانی انتقاد کرد.

اظهارات او تنها چند روز پس از آن بیان شد که دولت برزیل دلار را به عنوان یک واسطه کنار گذاشت و از معامله ای برای تجارت با ارز محلی با چین خبر داد.

صدای لولا برای دلارزدایی

رئیس‌جمهور برزیل در سخنان خود به تلاش‌های چین برای کنار گذاشتن سلطه دلار و ترویج استفاده از رنمینبی (RMB) / یوان در تسویه حساب‌های تجاری خارج از کشور گفت: «چه کسی تصمیم گرفت که دلار پس از ناپدید شدن دلار ارز باشد. استاندارد طلایی؟”

از دست نده: دلار جدا شد: دونالد ترامپ هشدار داد که “سقوط پول آمریکا دیگر استاندارد جهانی نخواهد بود”

چرا ما نمی توانیم بر اساس ارزهای خود معامله کنیم؟ وی در جریان سخنرانی خود در بانک توسعه جدید در شانگهای، معروف به “بانک BRICS” گفت.

لولا افزود: «هر شب از خودم می‌پرسم چرا همه کشورها باید تجارت خود را بر مبنای دلار قرار دهند.

گفته می شود که در اجلاس سالانه بریکس در آفریقای جنوبی، کشورهای عضو – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – ارز جدیدی برای تسهیل تجارت خارجی ایجاد خواهند کرد. توافق نهایی ممکن است در اوایل ماه اوت امسال به دست آید.

همچنین بخوانید: دور انداختن دلار: آیا یک ارز جدید بریکس جایگزین ارز ایالات متحده برای تجارت خواهد شد؟

بر اساس گزارش ها، روسیه پشت ایده ارز جایگزین است زیرا همچنان با تحریم های اقتصادی غرب به دلیل تهاجم به اوکراین مواجه است.

دنبال دلار نرو

چرا بانکی مانند بانک بریکس نمی تواند ارزی برای تامین مالی تجارت بین برزیل و چین، بین برزیل و سایر کشورهای بریکس داشته باشد؟… امروز، کشورها باید به دنبال دلار برای صادرات باشند، در حالی که می توانند با ارزهای خود صادرات داشته باشند. لولا گفت.

لولا با انتقاد از صندوق بین‌المللی پول، به اتهامات وام‌دهندگان جهانی نسبت به کاهش بیش از حد خشن هزینه‌ها در کشورهایی مانند همسایه برزیل، آرژانتین، در ازای وام‌های نجات اشاره کرد.

او گفت: «هیچ بانکی نباید اقتصاد کشورها را به روشی که صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر با آرژانتین انجام می‌دهد، یا همان کاری که با برزیل برای مدت طولانی و هر کشور جهان سومی انجام می‌دهد، خفه کند.»

وی افزود: “هیچ رهبر نمی تواند با چاقو به گلوی خود کار کند زیرا (کشورش) بدهکار است.”

تجارت برزیل و چین

تجارت بین برزیل و چین در دهه گذشته به 150.4 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافت.

چین به غیر از سرمایه گذاری در بازار مصرف و بخش زیرساخت این کشور آمریکای لاتین، کالاهای کشاورزی و مواد معدنی را از برزیل وارد می کند.

اوایل این هفته، شعبه برزیلی بانک دولتی صنعتی و تجاری چین، اولین تراکنش خارجی خود را مستقیماً با یوآن در این کشور انجام داد. با افزایش تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی رو به رشد، هر دو کشور اکنون از ارزهای مربوطه خود برای تسویه پرداخت ها استفاده می کنند.

باید خواند شود: نوریل روبینی «دکتر دووم» می‌گوید روپیه هند می‌تواند دلار جدید باشد

آیا یوان می تواند دلار جدید باشد؟

نقش یوان چین در تامین مالی تجارت از زمان جنگ اوکراین بیش از دو برابر شده است، اما در حال حاضر، رقیب ضعیفی برای جایگزینی دلار آمریکا به عنوان ارز جهانی است.

نه تنها عملاً به دلار وابسته است، بلکه کنترل شدید چین بر پول خود، آن را از پایبندی به جریان های بازار آزاد باز می دارد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام