ماسک می خواهد موشک مریخ 3 میلیارد دلاری را در 2 ماه به فضا پرتاب کند

ماسک می خواهد موشک مریخ 3 میلیارد دلاری را در 2 ماه به فضا پرتاب کند

ساخت آن یک دهه طول کشیده بود، اما قدرتمندترین موشک جهان، موشک استارشیپ اسپیس ایکس، در کمتر از چهار دقیقه از پرواز تاریخی خود به یک گلوله شعله خیره کننده تبدیل شد.

کشتی ستاره ای 3 میلیارد دلاری ایلان ماسک که برای انتقال بشر به مریخ طراحی شده بود، در ارتفاعات خلیج مکزیک با تماشای جهانیان منفجر شد. در حالی که بسیاری انتظار داشتند اولین پرواز این موشک عظیم جدید با شکست مواجه شود، ماسک، اسپیس ایکس و حتی ناسا همگی آن را “هیجان انگیز” و موفقیت آمیز تحسین کردند.

اما این هدف چقدر امکان‌پذیر است، پس از یک آزمایش موفقیت‌آمیز پرواز مداری چه اتفاقی می‌افتد، و بالاخره چه زمانی مردم با فضاپیمای SpaceX پرواز خواهند کرد؟

پرتابی که کشتی ستاره ای در آن منفجر شد
ماسک در آستانه پرتاب انتظارات کمی داشت و اذعان داشت که احتمال انفجار استارشیپ 50 درصد است. وی بعداً افزود: “هر چیزی که منجر به تخریب خود سکوی پرتاب نشود، یک برد است.”

همچنین بخوانید: اسپیس ایکس می گوید که آنها عمداً موشک استارشیپ خود را در حین پرتاب منفجر کردند، پرتاب را موفقیت آمیز می خواند

پرتاب Starship در ابتدا برای دوشنبه هفته گذشته برنامه ریزی شده بود، اما پس از کشف یک دریچه یخ زده توسط مهندسان، لغو شد و باعث شد که انفجار مورد انتظار برای پنجشنبه گذشته تغییر کند.

قدرتمندترین موشک جهان که تا به حال ساخته شده است، درست بعد از ساعت 08:33 به وقت محلی یا ساعت 1433 BST، با موفقیت از سکوی پرتاب خود در جنوب تگزاس به آسمان منفجر شد. با این حال، همانطور که بالاتر و بالاتر می رفت، ناظران دیدند که شش موتور از 33 موتور در پایه خودرو خاموش یا شعله ور شده بودند.

این موشک پس از دو تا سه دقیقه از کنترل خارج شد و کمتر از چهار دقیقه بعد به طور عمدی توسط اسپیس ایکس با استفاده از شارژهای داخل هواپیما منهدم شد. اکثر مردم نرسیدن به مدار و انفجار در حین بلند شدن را یک شکست در نظر می گیرند، اما ماسک، اسپیس ایکس، ناسا یا سایر متخصصان پرواز فضایی را نمی دانند.

به گفته اسپیس‌ایکس، با آزمایشی مانند این، موفقیت از آموخته‌های ما حاصل می‌شود، و آزمایش امروز به ما کمک می‌کند تا قابلیت اطمینان Starship را افزایش دهیم، زیرا SpaceX تلاش می‌کند تا زندگی را چند سیاره‌ای کند.

کیت تایس، مهندس سیستم های کیفیت اسپیس ایکس، گفت: «ما برج را پاکسازی کردیم، که این تنها شانس ما بود.

طرح جاه طلبانه ماسک
انبوهی از کارمندان اسپیس ایکس زمانی که موشک از برج پرتاب رد شد و دوباره در هنگام تماشای پخش زنده در دفتر مرکزی شرکت در لس آنجلس در آسمان منفجر شد، با شور و شوق جشن گرفتند.

جدای از پرتاب، این ماموریت آزمایشی از چندین هدف دیگر، از جمله استقرار کشتی استارشیپ در فضا و ورود مجدد به جو زمین با سرعت های مافوق صوت در 60 مایلی سواحل هاوایی، جایی که قبل از غوطه ور شدن با نیروهای کلیدی آیرودینامیکی و گرمای شدید مواجه می شد، کوتاهی داشت. به اقیانوس آرام

همچنین بخوانید: SpaceX ایلان ماسک قدرتمندترین موشک جهان را منفجر کرد: چرا پرتاب استارشیپ هنوز یک پیروزی محسوب می شود

با این حال، برداشتن استارشیپ و موشک تقویت‌کننده جدید از زمین برای اولین پرواز، گامی مهم به جلو در هدف اسپیس ایکس برای بازگرداندن مردان به ماه و در نهایت مریخ بود.

بیل نلسون، رئیس آژانس فضایی ایالات متحده، به ویژه در قدردانی خود ابراز علاقه کرد و خاطرنشان کرد که “هر دستاورد بزرگ در طول تاریخ شامل برخی از عناصر ریسک اندازه گیری شده است، زیرا با ریسک بزرگ پاداش فوق العاده ای به همراه دارد.”

با اجتناب از فاجعه سکوی پرتاب، ماسک در مورد بازه زمانی پرتاب مجدد استارشیپ مطمئن بود و قول داد که این کار را ظرف یک تا دو ماه پس از بررسی تمام داده‌های آخرین تلاش توسط مهندسان اسپیس ایکس انجام دهد.

یک کارآفرین بداخلاق در مورد هدف گذاری بسیار خوش بین است، بنابراین این کار را با کمی نمک انجام دهید. از سوی دیگر اسپیس ایکس چندین فضاپیمای استارشیپ را در تاسیسات Starbase خود در تگزاس در دست تولید دارد و قصد دارد به محض آماده شدن آنها را به فضا پرتاب کند.

آسیب به سکوی پرتاب
بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که نه تنها پرتاب پیش بینی شده در چند ماه آینده مشکوک است، بلکه Starship ممکن است واقعاً برای حداقل یک سال دیگر پرواز کند. آنها دلیل این امر را این واقعیت دانستند که، در حالی که موشک سکوی پرتاب را به اصطکاک منفجر نمی کند، آسیب قابل توجهی را متحمل می شود که نیاز به تعمیرات پرهزینه دارد.

اسپیس ایکس هنوز عکس‌های پس از پرتاب بوکا چیکا را به اشتراک نگذاشته است، اما بسیاری از آنها به بیرون درز کرده‌اند که نشان‌دهنده آسیب‌های وارد شده به موتورهای رپتور 33 استارشیپ است. Spaceflight Now در توییتی گزارش داد که پرتاب پنج شنبه گذشته “یک دهانه بزرگ در بتونی زیر پایه پرتاب بر جای گذاشت” که چندین عکس از سکوی پرتاب شده را نشان می داد و اضافه کرد که کوه مداری “به شدت آسیب دیده است”.

همچنین بخوانید: توضیح: آسیبی که موشک استارشیپ اسپیس ایکس در سایت پرتاب تگزاس ایجاد کرد

مکس ایوانز، عکاس NASASpaceflight.com نیز برخی از آسیب ها را ثبت کرده است. ایوانز در توییتی گفت: «تصور این که این سایت در کمتر از یک سال دوباره فعال شود دشوار است – خوشحال می‌شویم که اشتباه بودن آن ثابت شود.»

جاناتان گاف، مهندس و کارآفرین فضایی، نسبت به مدت زمانی که تعمیرات طول می کشد کمی خوشبین تر بود.

با توجه به آسیب‌دیدگی پد و نیاز به بازسازی زیرساخت پرتاب، من معتقدم که حداقل ۷ تا ۹ ماه تا پرواز بعدی SS/SH (کشتی ستاره‌ای و فوق سنگین) از هر نوع دیگری فاصله داریم. گاف در رسانه های اجتماعی اظهار داشت: یک سال برای رسیدن به مدار کامل و پرواز موفقیت آمیز بیش از حد جاه طلبانه بود.

با این حال، به گفته اریک برگر، ویراستار ارشد فضایی در وب سایت علمی Ars Technica، هدف ماسک برای پرتاب مجدد در عرض دو ماه با توجه به گذشته اسپیس ایکس چندان دور از ذهن نیست.

یک آزمایش پرواز مداری باید موفقیت آمیز باشد
اولین آزمایش پرواز مداری تقریباً چهار سال پس از افشای اولیه Starship انجام شد.

برنامه این بود که موشک Super Heavy پس از پرتاب از استارشیپ جدا شود و در خلیج مکزیک سقوط کند. اگر جدایی اتفاق می افتاد، استارشیپ که دارای شش موتور مخصوص به خود است، قرار بود تا ارتفاع تقریباً 150 مایلی پیش از سقوط در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی، تقریباً 90 دقیقه پس از پرتاب، و یک دور نزدیک از زمین را تکمیل کند.

بین سال‌های 2020 تا 2021، اسپیس‌ایکس پنج پرواز آزمایشی مختصر فقط از سفینه فضایی مرحله بالایی انجام داد. پنجمین تلاش پس از شکست چهار مورد قبلی به دلیل انفجار یا تصادف، اولین تلاشی بود که موفق شد.

کسب و کار ماسک در ماه فوریه آزمایش «آتش استاتیک» راکت Super Heavy خود را انجام داد و 31 موتور از 33 موتور خود را در حالی که روی یک سکو نصب شده بود شلیک کرد. بر اساس شکست‌های قبلی، ممکن است چند تلاش ناموفق دیگر قبل از اینکه سفینه فضایی و مکانیسم پرتاب کامل Starship اولین سفر مداری خود را انجام دهد، وجود داشته باشد.

با این حال، هنگامی که این اتفاق بیفتد، یک سری آزمایشات بعدی مورد نیاز خواهد بود زیرا SpaceX قابلیت اطمینان خود را افزایش می دهد و قدرتمندترین موشک جهان را برای پرواز انسان ها ایمن می کند. البته ارزان هم نخواهد بود: ماسک پیش بینی کرده است که هزینه کلی توسعه پروژه Starship بین 2 تا 10 میلیارد دلار خواهد بود. بعداً این را به «نزدیک به دو یا سه» تصحیح کرد [billion] از ده است.»

اولین پرواز سرنشین دار کشتی ستاره ای
زمانی که مهندسان اسپیس ایکس و FAA از ایمن بودن موشک مطمئن باشند، افراد مجاز به سوار شدن بر این موشک خواهند بود. اگر بقیه کمپین آزمایشی به خوبی پیش برود، ممکن است افراد بتوانند برای اولین بار در چند سال آینده سوار Starship شوند.

اولین سفر از قبل برنامه ریزی شده است و توسط تاجر ثروتمند آمریکایی جارد آیزاکمن هدایت می شود که قبلاً با فضاپیمای SpaceX Dragon به فضا سفر کرده است. اولین سفر به دور ماه، به رهبری یوساکو مائزاوا، کارآفرین مد خرده فروشی ژاپنی، دنبال خواهد شد. او به عنوان بخشی از ابتکار DearMoon خود، هشت هنرمند را با خود خواهد آورد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام