«ماشین کشتار» ایران در سال 2022 جان 582 نفر را از بین برد. بیش از 150 نفر در سال جاری تاکنون اعدام شده اند

«ماشین کشتار» ایران در سال 2022 جان 582 نفر را از بین برد.  بیش از 150 نفر در سال جاری تاکنون اعدام شده اند

بر اساس گزارش IHR، 972 نفر در ایران در سال 2015 اعدام شدند. تصویر نمایندگی/ خبرگزاری فرانسه.

تهران: حقوق بشر ایران (IHR) و با هم علیه مجازات اعدام (ECPM) مستقر در پاریس گزارش داده اند که ایران به یک «ماشین کشتار» تبدیل شده است زیرا این کشور در سال گذشته 582 نفر را به دار آویخته است که 75 درصد بیشتر از سال 2021 است.

آخرین ارقام اعدام توسط مقامات ایرانی از سال 2015 بالاتر بوده و بسیار بالاتر از رقم 333 اعدام در سال 2021 بوده است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در سال 2015، 972 نفر در ایران به قتل رسیده اند.

تنها در سه ماه اول (ژانويه، فوريه و مارس) سال 2023 بيش از 150 نفر اعدام شده اند.

محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران گفت خبرگزاری فرانسهبا تعداد نگران کننده اعدام ها در سه ماه گذشته، این نگرانی را ایجاد می کند که مجموع اعدام ها در سال 2023 می تواند بالاترین رقم در دو دهه اخیر باشد.

در این گزارش ها آمده است که مقامات ایرانی با حلق آویز کردن جمعیت خود قصد “القای ترس” را داشته اند.

ایران از سپتامبر 2022 به دنبال کشته شدن مهسا امینی زن 22 ساله کُرد که به اتهام نقض قوانین سختگیرانه پوشش کشور بازداشت شده بود، شاهد تظاهرات گسترده ضد دولتی بوده است.

در سرکوب اعتراضات، مقامات چهار مرد را به دار آویختند که اعتراض بین المللی را برانگیخت. همچنین، 100 معترض دیگر پس از محکومیت به اعدام یا متهم شدن به جرایم بزرگ در کشور در معرض خطر اعدام قرار دارند.

مقدم با بیان اینکه اگرچه واکنش بین‌المللی اعدام‌های مربوط به اعتراضات را کنترل می‌کرد، ایران متوقف نشد و در عوض به اعدام‌ها با اتهامات دیگر ادامه داد تا ترس را در بین مردم ایجاد کند و آنها را از اعتراض باز دارد.

محمود گفت: «ما بیم آن داریم که اگر جامعه بین المللی واکنش بیشتری نشان ندهد، تعداد اعدام ها در سال 2023 به طرز چشمگیری افزایش یابد.

او افزود: «هر اعدامی در ایران، صرف نظر از اتهامات، سیاسی است» و اعدام شدگان به اتهام مواد مخدر یا قتل را «قربانیان کم هزینه» «ماشین کشتار» ایران توصیف کرد.

قانون مجازات ایران اعدام با روش هایی از جمله جوخه تیراندازی، سنگسار و حتی به صلیب کشیدن را مجاز می داند، اما تمامی اعدام ها در سال های اخیر به دار آویخته شده است.

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام