مبارزه بین ژنرال های رقیب برای کنترل ملت، توضیح داد

مبارزه بین ژنرال های رقیب برای کنترل ملت، توضیح داد

سودان که زمانی بزرگ‌ترین و یکی از متنوع‌ترین کشورهای آفریقا بود که در ژوئیه 2011 به دو کشور تقسیم شد، شاهد خشونت‌های بی‌سابقه‌ای است. در پی وقوع خشونت در این کشور آفریقایی در روز شنبه در حالی که نیروهای وفادار به دو ژنرال رقیب برای کنترل در حال رقابت هستند، حداقل 97 غیرنظامی کشته و 595 نفر دیگر از جمله جنگجویان زخمی شده اند.

درگیری‌هایی که در آخر هفته روی داد، یک هندی را نیز کشته است، مردی اهل کرالا که آلبرت آژستین نام داشت. سفارت هند در سودان در توییتی نوشت: «گزارش شده است که آقای آلبرت آژستین، یک تبعه هندی که در شرکت دال گروپ در سودان کار می کرد و دیروز مورد اصابت گلوله سرگردان قرار گرفت، جان خود را از دست داد. سفارت برای انجام هماهنگی های بیشتر با مقامات خانواده و پزشکی در تماس است.

سفارت هند – همراه با سفارت ایالات متحده و بریتانیا – با صدور توصیه هایی از شهروندان خود در این کشور جنگ زده خواسته است تا حداکثر احتیاط را انجام دهند و “در داخل خانه بمانند”. هیئت هند همچنین از کسانی که قصد سفر به این کشور آفریقایی را دارند، خواست تا سفر خود را به تعویق بیندازند.

این خشونت ها برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد را مجبور به تعلیق فعالیت در این کشور کرده است. علاوه بر این، ایالات متحده، چین، روسیه، مصر، عربستان سعودی، شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواستار پایان دادن سریع به خصومت‌هایی شده‌اند که تهدیدی برای بدتر شدن بی‌ثباتی در یک منطقه وسیع‌تر از قبل بی‌ثبات است.

اما چرا ملت آفریقا شاهد تیراندازی و خشونت است؟ جناح های درگیر چه کسانی هستند؟ چه چیزی باعث این امر شده است؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

مبارزه برای قدرت

این درگیری ها نتیجه جنگ قدرت بین ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، محمد حمدان داگالو – معروف به همدی است.

نبرد در سودان بین ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان (سمت چپ) و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، محمد حمدان داگالو – معروف به همدی است.

این دو سر تا همین اواخر متحد بودند. آنها برای برکناری رهبر سابق عمر البشیر در سال 2019 با یکدیگر همکاری کرده بودند و نقش مهمی در کودتای نظامی سال 2021 داشتند.

همچنین بخوانید: جدول زمانی | چگونه ناآرامی ها در سودان پس از کودتای نظامی که عمر البشیر را سرنگون کرد، ادامه دارد

با این حال، اختلاف نظرهای مختلف – بر سر نحوه اداره کشور، ادغام نیروهای RSF در ارتش کشور – منجر به درگیری هر دو طرف در میان خود شد. این خصومت ها منجر به جنگ سلطه شد که اکنون در کشور در حال انجام است.

رقابت بین ارتش و RSF

RSF توسط عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین، برای سرکوب شورش در دارفور – یک منطقه غربی در سودان، تشکیل شد. RSF که با نام جانجاوید نیز شناخته می شود، مترادف با جنایات گسترده شد. این کشور همچنین به نقض حقوق بشر، از جمله قتل عام بیش از 120 معترض در ژوئن 2019 متهم شده است. در سال 2013، بشیر به رهبران نیروهای RSF درجات نظامی داد.

پس از سرنگونی بشیر در سال 2019، یک دولت انتقالی تحت سلطه غیرنظامیان به قدرت رسید. اما در سال 2021 با همکاری نیروهای RSF توسط ارتش سرنگون شدند.

از آن زمان هر دو گروه برای مشروعیت و کنترل کشور با هم رقابت می کنند. و در ماه های اخیر روابط بین برهان و داگالو بدتر شده است. این دو رهبر قدرتمند همچنان بر سر چگونگی ادغام نیروهای RSF در نیروهای مسلح و اینکه چه مقامی باید بر این فرآیند نظارت داشته باشد، درگیر هستند. ارتش خواهان این است که این انتقال ظرف دو سال اتفاق بیفتد در حالی که RSF می گوید 10 سال طول می کشد.

درگیری سودان 97 کشته برجای گذاشت دعوای ژنرال های رقیب برای کنترل این کشور را توضیح داد
دود در خارطوم سودان مشاهده می شود. ملت در آخر هفته شاهد درگیری های شدیدی بود. AP

خشونت آخر هفته

جنگی که در روز شنبه آغاز شد، نتیجه اعزام مجدد اعضای RSF در سراسر کشور در حرکتی بود که ارتش آن را یک تهدید می دانست. ارتش به رهبری برهان همزمان با استقرار نیروهای RSF بیانیه ای صادر کرد و گفت که این بسیج نشان دهنده “نقض آشکار قانون” است.

روز شنبه، درگیری ها در یک پایگاه نظامی در جنوب خارطوم پایتخت آغاز شد و هر دو طرف طرف دیگر را به آغاز حملات متهم کردند. درگیری به سرعت به سایر نقاط شهر از جمله اطراف مقر نظامی، فرودگاه و کاخ ریاست جمهوری گسترش یافت.

یک الجزیره در این گزارش آمده است که صدای شلیک توپ های سنگین به گوش می رسد و حتی در چندین ولسوالی شاهد حضور جت های جنگی نیز بوده است.

درگیری سودان 97 کشته برجای گذاشت دعوای ژنرال های رقیب برای کنترل این کشور را توضیح داد
یک تصویر ماهواره ای دو هواپیما در حال سوختن را در فرودگاه بین المللی خارطوم سودان نشان می دهد. ارتش و RSF برای دومین روز برای کنترل این کشور آشوب زده در حال مبارزه هستند. Maxar Technologies/AP

را آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد که درگیری‌های سنگین شامل خودروهای زرهی، مسلسل‌های کامیون سوار و هواپیماهای جنگی روز یکشنبه در خارطوم، همجوار شهر عمران، شدت گرفت. درگیری در اطراف فرودگاه بین المللی خارطوم و مقر تلویزیون دولتی نیز گزارش شده است.

تصاویر ماهواره ای تجزیه و تحلیل شده توسط آسوشیتدپرس ستون‌هایی از دود سیاه آسمان فرودگاه پایتخت را پوشانده است. تصاویر شرکت Maxar Technologies نشان می دهد که دو هواپیمای بزرگ در حال آتش گرفتن و چهار هواپیمای دیگر آسیب دیده اند. خطوط هوایی پروازهای خود به پایتخت سودان را به حالت تعلیق درآوردند.

ساکنان در خانه های خود اسیر شده اند. طحانی عباس، یکی از مدافعان برجسته حقوق سودان، گفت: خارطوم به میدان جنگ تبدیل شده است. اسکای نیوزوی افزود: وضعیت بسیار وخیم است و نمی دانیم چه زمانی به پایان می رسد.

سه کارگر برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) در میان کشته شدگان این درگیری ها بودند. یک سخنگوی گفت که دو نفر دیگر در حین انجام وظایف مجروح شدند و یک هواپیمای بشردوستانه آسیب دید که به طور جدی بر کار WFP تأثیر گذاشت.

روز یکشنبه، دو جناح با توقف سه ساعته بشردوستانه از ساعت 4 بعد از ظهر تا 7 بعد از ظهر به وقت محلی موافقت کردند. با این حال، هنوز صدای تیراندازی شنیده می شد و دودهای دود همچنان در پخش زنده تلویزیونی از خارطوم دیده می شد.

واکنش جهان

جامعه بین المللی خشونت را محکوم کرده و خواستار توقف فوری نبرد شده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، وقوع درگیری ها را محکوم کرد و خواستار آرامش شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش گفت: «دبیر کل از رهبران نیروهای پشتیبانی سریع و نیروهای مسلح سودان می‌خواهد که فوراً خصومت‌ها را متوقف کنند، آرامش را برقرار کنند و گفت‌وگو را برای حل بحران کنونی آغاز کنند».

درگیری سودان 97 کشته برجای گذاشت دعوای ژنرال های رقیب برای کنترل این کشور را توضیح داد
مردان در امتداد خیابانی متروک در شهر دوقلوی خارطوم، اومدورمان، سوار گاری های الاغ می شوند. خبرگزاری فرانسه

آنتونی بلینکن از ایالات متحده گفت که وضعیت در سودان “شکننده” است اما اصرار داشت که هنوز فرصتی برای تکمیل انتقال به یک دولت غیرنظامی وجود دارد.

حتی چین با ابراز نگرانی از وزارت امور خارجه خود، از هر دو طرف خواست تا آتش بس را دنبال کنند و از تشدید بیشتر تنش جلوگیری کنند.

عواقب برای سودان

زمان پایان جنگ مشخص نیست، اما در صورت ادامه خشونت عواقب شدیدی برای سودان خواهد داشت. این جنگ می تواند کشوری را که از قبل شکسته شده است، متلاشی کند و آشفتگی سیاسی را بدتر کند. علاوه بر این، نوسانات در سودان بر همسایگان آن – اتیوپی، چاد و سودان جنوبی تأثیر خواهد گذاشت.

اگرچه سودان یکی از فقیرترین کشورهای آفریقایی است، اما منابع طبیعی و موقعیت استراتژیک آن در دریای سرخ آن را به کشوری مهم در زمینه ژئوپلیتیک تبدیل کرده است. روسیه مشتاق ایجاد یک پایگاه دریایی در ساحل است، اقدامی که واشنگتن می خواهد از آن جلوگیری کند. همچنین، ایالات متحده نمی‌خواهد این کشور به روزهایی که میزبان گروه‌های تروریستی مانند القاعده اسامه بن لادن بود، بازگردد.

با این حال، حتی در حالی که دیپلمات‌های داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا خشونت را متوقف کنند و سودان را به یک حکومت غیرنظامی سوق دهند، این مرد عادی در سودان است که باید این بلاتکلیفی را تحمل کند و با ترس از جان خود زندگی کند.

با ورودی های آژانس های شما

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام