می‌دانید چرا آیفون‌های ارزان قیمت بازار روسیه را زیر آب برده‌اند؟

می‌دانید چرا آیفون‌های ارزان قیمت بازار روسیه را زیر آب برده‌اند؟

علیرغم تحریم های اعمال شده علیه روسیه و این واقعیت که اکثر شرکت های فناوری مستقر در ایالات متحده و اتحادیه اروپا از روسیه خارج شده اند، محصولات اپل، به ویژه آیفون ها در حال هجوم به بازار هستند و با نرخ های ارزان قیمت، حدود 10 تا 15 درصد ارزان تر از اتحادیه اروپا به فروش می رسند. .

بر اساس گزارش‌های روز سه‌شنبه، قیمت آیفون‌ها در روسیه کاهش قابل توجهی بین شش تا ده درصد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را تجربه کرده است. این کاهش قیمت به دلیل عرضه بیش از حد محصولات اپل از طریق واردات موازی است که منجر به اشباع بازار شده است.

خبرگزاری ایزوستیا فاش کرده است که قیمت برخی از مدل های گوشی هوشمند تا 10 درصد کاهش یافته است. مازاد آیفون‌های موجود در بازار، خرده‌فروشان را مجبور به کاهش قیمت‌ها کرده است تا بتوانند وضعیت موجودی بیش از حد را مدیریت کنند. این مازاد توسط تامین‌کنندگان متعددی که از طرح‌های واردات موازی استفاده می‌کنند، تقویت شده است که منجر به تشدید رقابت شده است. در واقع، آیفون‌های روسیه در حال حاضر حداقل 10 تا 15 درصد ارزان‌تر از هر جای دیگر اتحادیه اروپا هستند.

شایان ذکر است که این کاهش قیمت فقط برای آیفون ها اعمال نمی شود، بلکه شامل سایر محصولات اپل نیز می شود. این محصولات به طور رسمی توسط اپل برای خرید یا تحویل در روسیه به عنوان “غیرقابل دسترس” طبقه بندی می شوند.

مقالات مرتبط

تخم مرغ

Egg on Face: PEN به دلیل دعوت نکردن نویسندگان روسی به رویداد پس از استعفای روزنامه آمریکایی در اعتراض به آن عذرخواهی کرد.

تخم مرغ

تشدید تحریم های گروه 7 علیه روسیه: آیا آنها موثر خواهند بود؟

خروج اپل از بازار روسیه
در ماه مارس گذشته، اپل فروش مستقیم آیفون و سایر محصولات را در روسیه متوقف کرد و با روند خروج برندهای غربی از بازار به دلیل تحریم‌های مربوط به وضعیت اوکراین، همسو شد.

خرده فروشان روسی برای پاسخگویی به تقاضای گجت های اپل که به دلیل تحریم ها و عرضه محدود دیگر به طور رسمی در روسیه موجود نیستند، به واردات موازی روی آورده اند.

واردات موازی شامل تهیه محصولات اصلی از کشورهای دیگر از طریق کانال های عرضه جایگزین، بدون اجازه صریح صاحب مالکیت معنوی است.

این رویه در روسیه برای رفع عدم وجود کالاهایی که شرکت‌های غربی در نتیجه تحریم‌ها تحویل یا تولید آن را در این کشور متوقف کرده‌اند، قانونی شده است. هدف روسیه با اجازه واردات موازی این است که با وجود محدودیت های اعمال شده توسط شرکت های غربی، اطمینان حاصل کند که بازارش همچنان به این ابزارهای محبوب دسترسی دارد.

واردات موازی چیست؟
برای کاهش تأثیر تحریم‌های تنبیهی اعمال شده توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا، به دلیل درگیری در اوکراین، مسکو یک طرح «واردات موازی» را اجرا کرده است تا مصرف‌کنندگان روسی را قادر سازد به محصولات مختلف خارجی دسترسی داشته باشند. بر اساس این مکانیسم، شرکت های روسی مجاز به خرید کالا از هر شرکتی خارج از روسیه، از جمله کشور مبدا، تا زمانی هستند که خرید به صورت قانونی انجام شود.

وزارت صنعت و تجارت فهرست محصولات مشمول واردات موازی را گسترش داد. اکنون شامل برندهای لوکسی مانند Lancome، Giorgio Armani و Yves Saint Laurent و همچنین برندهای کالاهای داخلی مانند Wahl و Zanussi می شود. علاوه بر این، نینتندو ژاپن، برندهای روغن موتور و سازندگان تجهیزات کشاورزی نیز به این لیست اضافه شده اند.

آیا شرکت ها کنترلی بر زنجیره تامین خود دارند؟
علیرغم خروج برندهای برتر از بازار روسیه، بسیاری از محصولات آنها به دلیل تجمیع و گسترش مکانیزم های واردات موازی در سال گذشته در دسترس باقی مانده است. این موضوع چالش‌هایی را که شرکت‌ها در کنترل زنجیره‌های تامین خود در هنگام خروج از بازار با آن‌ها مواجه هستند، نشان می‌دهد. اما اگر واقعاً بخواهند محصولاتشان در روسیه استفاده نشود، آیا این تنها گزینه ای است که دارند؟ یا کره شمالی برای این موضوع.

البته که نه. محصولات فناوری، به ویژه محصولات مرتبط با شبکه را می توان قفل جغرافیایی کرد، یعنی به گونه ای قفل کرد که برخی از عملکردهای اصلی آن در مناطق خاصی در دسترس نباشد. اپراتورهای روسی می‌توانند به راحتی با گوشی‌های هوشمند و آیفون‌ها ناسازگار شوند، اگر سازندگان آنها بخواهند این کار را انجام دهند.

بله، راه‌هایی برای دور زدن این محدودیت‌ها وجود دارد، اما اجرای آن‌ها در مقیاس بزرگ، مطمئناً کار ساده‌ای نیست.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام