نبردها در دارفور در چهارمین روز از آتش بس سخت با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی ادامه دارد.

نبردها در دارفور در چهارمین روز از آتش بس سخت با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی ادامه دارد.

دود در خارطوم سودان دیده می شود. فایل AP

به گفته شاهدان، در چهارمین روز از آتش بس ضعیف با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی، درگیری بین نیروهای وفادار به ژنرال های رقیب سودانی، منطقه غربی دارفور را لرزاند.

آتش‌بس یک هفته‌ای، آخرین مورد از مجموعه توافق‌هایی که همگی به طور معمول شکسته شده‌اند، تنها چند دقیقه پس از اجرای آن در دوشنبه شب نقض شد.

نقض بیشتر آتش‌بس، که قرار است به کمک‌های بشردوستانه بسیار مورد نیاز برای رسیدن به مناطق جنگ‌زده کشور کمک کند، از آن زمان رخ داده است و هر دو طرف متخاصم یکدیگر را مقصر می‌دانند.

مقالات مرتبط

سودان

جنگ وحشیانه سودان وارد دومین ماه خود می شود: آنچه تاکنون رخ داده است

سودان

مذاکرات سودان در بحبوحه درگیری های شدید از سر گرفته می شود

ساکنان الفاشر، پایتخت دارفور شمالی، شش هفته پس از نبرد بین ارتش عادی به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) “نبرد با انواع سلاح” را توصیف کردند.

بر اساس پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه، درگیری‌ها از زمان شروع آن در 15 آوریل، بیش از 1800 کشته بر جای گذاشته است.

سازمان ملل می گوید بیش از یک میلیون سودانی آواره شده اند، علاوه بر آن 300000 نفر به کشورهای همسایه گریخته اند.

سازمان ملل گفت حتی قبل از شروع درگیری، یک سوم از جمعیت 45 میلیونی سودان با قحطی مواجه بودند و حدود 25 میلیون نفر اکنون به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

در حالی که توافق آتش‌بس فعلی اجازه آرامش در جنگ را داده است، هیچ راهروی بشردوستانه ای برای خروج غیرنظامیان یا رسیدن کمک به مناطق آسیب دیده باز نشده است.

ایالات متحده روز پنجشنبه گفت ناظران استفاده از توپخانه، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای نظامی و همچنین درگیری در خارطوم و دارفور را شناسایی کرده اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما اختیار تحریم‌های خود را حفظ می‌کنیم و در صورت لزوم در استفاده از این اختیار تردید نخواهیم کرد».

شرایط به ویژه در دارفور نگران‌کننده بوده است، درگیری‌هایی که در سال 2003 آغاز شد و عمر البشیر، رئیس‌جمهور وقت، شبه‌نظامیان مخوف جنجاوید را برای سرکوب شورش در میان گروه‌های اقلیت قومی آزاد کرد.

RSF که توسط معاون سابق برهان محمد حمدان داگلو رهبری می‌شود، ریشه‌های خود را به جنجاوید می‌رساند.

برهان و داگلو در سال 2021 کودتا کردند که یک دولت انتقالی غیرنظامی را سرنگون کرد، اما بعداً در یک کشمکش سخت قدرت با هم اختلاف پیدا کردند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام