هدف کمیته راهبری صندوق بین المللی پول برای “پیشرفت قابل توجه” در مورد تغییرات سهمیه است

هدف کمیته راهبری صندوق بین المللی پول برای “پیشرفت قابل توجه” در مورد تغییرات سهمیه است

جانت یلن وزیر خزانه داری. AP

واشنگتن: کمیته راهبری صندوق بین‌المللی پول روز جمعه گفت که سرعت مذاکرات خود در مورد تغییرات سهمیه‌ای در وام‌دهنده جهانی را تسریع خواهد کرد تا در نشست بعدی خود در ماه اکتبر “پیشرفت قابل توجهی” حاصل شود.

نادیا کالوینو، رئیس کمیته بین‌المللی پول و مالی (IMFC)، وزیر اقتصاد اسپانیا، اظهار داشت که اعضا متعهد هستند که کفایت سهمیه‌های صندوق بین‌المللی پول برای سهامداران را مجدد مورد بررسی قرار دهند و بررسی را تا 15 دسامبر تکمیل کنند.

کالوینو در خلاصه‌ای از کار کمیته گفت: «در این زمینه، ما حداقل از حفظ منابع وام‌دهی فعلی صندوق بین‌المللی پول حمایت می‌کنیم. ما همچنین از چهارمین گزارش پیشرفت به شورای حکام استقبال می‌کنیم و مذاکرات خود را برای دستیابی به پیشرفت‌های قابل‌توجه تا زمان نشست بعدی خود در جهت پایان بررسی به عنوان بخشی از یک رویکرد بسته تسریع خواهیم کرد.» صندوق بین المللی پول در حال حاضر حدود 1 تریلیون دلار برای وام دارد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده روز جمعه گفت که صندوق منابع کافی برای مقابله با چالش های تامین مالی جهانی دارد اما باید اصلاحات سهامداری “عادلانه و ساده” را که نشان دهنده اندازه اقتصادی کشورهای عضو آن است، دنبال کند.

در بیانیه ای به صندوق بین المللی پول، یلن همچنین گفت که از بانک جهانی می خواهد اصلاحات بیشتری را برای افزایش وام برای اقلیم و سایر نیازهای جهانی پیش از نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در ماه اکتبر در مراکش مراکش اجرا کند.

یلن گفت: «با توجه به منابع صندوق بین‌المللی پول، من همچنان معتقدم که منابع کلی کافی هستند. در عین حال، صندوق بین المللی پول باید به تعهد خود نسبت به یک فرمول سهمیه بندی جدید که هم منصفانه و هم ساده است و در درجه اول اندازه اقتصادی کشورهای عضو آن را منعکس می کند، عمل کند.

او گفت که صندوق بین المللی پول باید یک نهاد مبتنی بر سهمیه باقی بماند تا “سطح منابع ثابت و قابل پیش بینی” داشته باشد که آن را در مرکز شبکه ایمنی مالی جهانی نگه دارد.

صندوق بین‌المللی پول در سال 2019 بررسی ساختار بودجه سهمیه‌ای خود را تا دسامبر 2023 به تعویق انداخت و در بحبوحه مخالفت گذشته ایالات متحده با تغییراتی که صدای بزرگ‌تری به چین و سایر کشورهای بازارهای نوظهور در حال رشد سریع‌تر می‌داد، به تعویق افتاد.

آخرین تغییرات در ساختار سهام صندوق بین المللی پول در سال 2010 انجام شد. ایالات متحده که دارای حق وتوی موثر بر تصمیمات ساختاری اصلی صندوق بین المللی پول است، با 16.5 درصد از قدرت رای صندوق، بزرگترین سهامدار است و ژاپن با 6.14 درصد پس از آن قرار دارد. چین با 6.08 درصد و آلمان با 5.31 درصد.

نمایندگی چین

در بیانیه IMFC، رئیس بانک خلق چین، یی گانگ، آمده است که اصلاح سهمیه “برای تقویت اساسی مشروعیت، اثربخشی و نمایندگی صندوق” مورد نیاز است.

او خواستار یک “رویکرد عمل گرایانه” برای تکمیل بررسی تا دسامبر برای افزایش منابع صندوق بین المللی پول و “تقویت صدا و نمایندگی بازارهای نوظهور پویا و اقتصادهای در حال توسعه” شد.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی دیدگاه متفاوتی داشت: “ما از اجماع رو به رشد تا کنون در جهت بدون تغییر نگاه داشتن فرمول سهمیه فعلی در روح عمل گرایی استقبال می کنیم.”

یلن گفت که علیرغم شرایط سخت اقتصادی جهانی، او نسبت به گام هایی که سیاست گذاران برای غلبه بر چالش هایی از جمله بهبود بیماری همه گیر، سرریزهای جنگ روسیه در اوکراین و نبرد با تورم برداشته اند، خوش بین است. او همچنین گفت که اقتصاد ایالات متحده همچنان سالم است.

یلن با بیان اینکه در حال همکاری با صندوق بین‌المللی پول است، گفت: «سیستم بانکی ایالات متحده بسیار انعطاف‌پذیرتر است و پایه‌های قوی‌تری نسبت به قبل از بحران مالی جهانی دارد و ما به اقداماتی ادامه خواهیم داد تا سیستم مالی ما قوی بماند». هیئت ثبات مالی و سایر همتایان برای نظارت بر اختلالات ثبات مالی و جلوگیری از سرریزها.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام