هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره خطر بیولوژیکی در سودان در حالی که طرف های متخاصم آزمایشگاه حاوی سرخک و وبا را تصرف کردند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره خطر بیولوژیکی در سودان در حالی که طرف های متخاصم آزمایشگاه حاوی سرخک و وبا را تصرف کردند.

تخلیه‌شدگان سودان جنگ‌زده در داخل یک هواپیمای نظامی نشسته‌اند و منتظر هستند تا توسط اعضای نیروهای دفاعی کنیا (KDF) پردازش شوند. رویترز

پس از آنکه یکی از طرف های درگیر در خارطوم، پایتخت سودان، آزمایشگاه ملی حاوی عوامل بیماری زای سرخک و وبا را تصرف کرد و تکنسین ها را بیرون انداخت، سازمان بهداشت جهانی نسبت به “خطر بالای خطر بیولوژیکی” در خارطوم، پایتخت سودان هشدار داد.

پس از اینکه ارتش این کشور و یک نیروی شبه نظامی رقیب با آتش بس سه روزه موافقت کردند، جنگ در سودان یک شبه کاهش یافت که به سودانی‌های بیشتری اجازه می‌دهد روز سه‌شنبه فرار کنند و کشورهای خارجی شهروندان را بیرون بکشند.

بسیاری از کشورها با موفقیت شهروندان خود را از سودان جنگ زده پس از چندین حمله به دیپلمات ها از جمله قتل یک وابسته مصری که در راه رفتن به محل کارش هدف گلوله قرار گرفت، تخلیه کردند. برخی کشورها نیز شهروندان خصوصی خود را بیرون می کشند.

روز سه شنبه، بریتانیا عملیات تخلیه گسترده اتباع خود را در پروازهای نظامی از فرودگاهی در شمال خارطوم آغاز کرد. فرانسه و آلمان گفتند که هر کدام بیش از 500 نفر از ملیت های مختلف را تخلیه کرده اند و یک کماندوی فرانسوی در جریان عملیات مورد اصابت تیراندازی قرار گرفته است.

خانواده‌های سودانی نیز پس از بیش از یک هفته درگیری شدید از خانه‌های خود بیرون آمدند و به دنبال وسایل نقلیه برای رساندن آنها به مکان امن بودند و نگران بودند که مهاجرت خارجی‌ها باعث شود مردم محلی بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند.

انتصار محمد الحاج، یکی از ساکنان خارطوم که می گوید فرزندانش قبل از فرار خانواده به مصر زیر تخت ها از صدای انفجارها پنهان شده بودند، گفت: «شاید سخت ترین لحظه فکر کردن به خروج از کشور باشد.

ده‌ها هزار نفر در چند روز گذشته به همسایگی چاد، مصر، اتیوپی و سودان جنوبی رفته‌اند، علی‌رغم نامشخص بودن شرایط در آنجا.

وضعیت برای کسانی که در سومین کشور بزرگ آفریقا باقی مانده اند، جایی که یک سوم از 46 میلیون نفر حتی قبل از خشونت به کمک نیاز داشتند، به سرعت رو به وخامت است. برخی از خروج برخی آژانس های کمک بین المللی و دیپلمات ها ابراز ناراحتی کردند.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که فعالیت های خود را به دلیل درگیری کاهش داده است.

با ورودی های رویترز

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را دنبال در فیس بوک، توییتر و اینستاگرام.