همزمان با بازدید آنتونی بلینکن از هانوی، ایالات متحده و ویتنام متعهد شدند که روابط خود را تقویت کنند

همزمان با بازدید آنتونی بلینکن از هانوی، ایالات متحده و ویتنام متعهد شدند که روابط خود را تقویت کنند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سمت چپ، و وزیر امور خارجه ویتنام، بوی تان سون، هنگام ملاقات در مهمانسرای دولتی در هانوی، ویتنام، روز شنبه برای عکس گرفتن. AP

هانوی: به منظور خنثی کردن قاطعیت فزاینده چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز شنبه به دنبال تعمیق روابط با دشمنان سابق در هانوی، پنجاه سال پس از خروج آخرین سربازان رزمی ایالات متحده از ویتنام جنوبی بود.

تنها دو هفته پس از پنجاهمین سالگرد خروج نیروهای آمریکایی که به مشارکت نظامی مستقیم آمریکا در ویتنام پایان داد، بلینکن و نخست وزیر ویتنام فام مین چین متعهد شدند که روابط را به ارتفاعات جدیدی ارتقا دهند.

ما اکنون امیدواریم که بتوانیم (روابط) را به سطحی حتی بالاتر ببریم. آسوشیتدپرس به نقل از بلینکن گفت.

چین گفت: «این یک رابطه بسیار جامع و مؤثر بوده است و ما به تعمیق روابط ادامه خواهیم داد.» APوی افزود: ما از نقش و مسئولیت ایالات متحده در قبال آسیا و اقیانوسیه یا در یک طرح بزرگتر، هند و اقیانوسیه بسیار قدردانی می کنیم.

پیش از این، بلینکن در محوطه جدید سفارت آمریکا به ارزش 1.2 میلیارد دلار در پایتخت ویتنام دست به کار شد، پروژه ای که دولت بایدن امیدوار است تعهد خود را برای بهبود بیشتر روابط کمتر از 30 سال پس از احیای روابط دیپلماتیک در سال 1995 نشان دهد.

علیرغم نگرانی‌ها در مورد سابقه حقوق بشر ویتنام، واشنگتن هانوی را جزء کلیدی استراتژی خود برای منطقه می‌داند و تلاش کرده است تا از رقابت سنتی ویتنام با همسایه بزرگ‌ترش چین برای گسترش نفوذ آمریکا در منطقه استفاده کند.

چین افزود که دولت کمونیستی ویتنام مایل است “روابط دوجانبه ما را به اوج جدیدی ارتقا بخشد.”

ویتنام همراه با تعدادی از همسایگان کوچکتر چین، اختلافات دریایی و ارضی با چینی ها در دریای چین جنوبی دارد. ایالات متحده با ارائه حمایت دیپلماتیک و تقویت همکاری نظامی با فیلیپین و جزیره تایوان که چین آن را استانی مرتد ادعا می کند، پاسخ داده است.

همین ماه گذشته، پس از اینکه نیروی دریایی ایالات متحده یک ناوشکن را در اطراف جزایر مورد مناقشه پاراسل در دریای چین جنوبی برای دومین روز متوالی به حرکت درآورد، چین تهدید به «عواقب جدی» کرد، اقدامی که پکن ادعا کرد نقض حاکمیت و امنیت این کشور است. پاراسل ها در اشغال چین هستند اما تایوان و ویتنام نیز مدعی آن هستند.

مقامات ایالات متحده تمایلی به توصیف هرگونه سفر به آسیا با چین ندارند و در عوض ترجیح می دهند در مورد اهمیت بهبود روابط دوجانبه بحث کنند. اما آنها اغلب در مورد نگرانی های گسترده تر در منطقه صحبت می کنند که به وضوح متوجه چین است.

واشنگتن و هانوی تقریباً به طور کامل با نوعی از اقیانوس هند و اقیانوس آرام هماهنگ هستند که می‌خواهیم ببینیم و می‌خواهیم در آن اقامت کنیم: منطقه‌ای آزاد و باز، جایی که همه کشورهای بزرگ و کوچک با قوانین یکسان بازی می‌کنند، جایی که کشورهای بزرگ در آن بازی می‌کنند. دن کریتنبرینک، سفیر سابق ایالات متحده در ویتنام که در حال حاضر دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه در آسیای شرقی است، گفت: کشورهای کوچک را مورد آزار و اذیت قرار ندهید، جایی که کشورها آزادانه اما عادلانه تجارت می کنند، و اختلافات به صورت مسالمت آمیز و مطابق با قوانین بین المللی حل می شود. .

و پنج دهه پس از آن که دولت نیکسون در 29 مارس 1973 نیروهای رزمی ایالات متحده را از ویتنام خارج کرد، واشنگتن در تلاش برای افزایش روابط نظامی خود با ویتنامی ها است.

دیدار بلینکن در حالی صورت می گیرد که دولت با سابقه خود در زمینه خروج نیروها دست و پنجه نرم می کند و با انتقادات و درخواست های کنگره برای توضیح خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان در دو سال پیش مواجه است.

برخی آن را به تجربه ویتنام تشبیه کرده‌اند، به‌ویژه که به سرنوشت افغان‌هایی مربوط می‌شود که از مأموریت نظامی 20 ساله حمایت کردند، اما پس از خروج دولت بایدن از افغانستان در سال 2021، عقب ماندند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام