ورود کشتی های چینی به مرزهای دریایی ویتنام در نزدیکی میدان های گازی تحت کنترل روسیه و نادیده گرفتن تقاضا برای خروج

ورود کشتی های چینی به مرزهای دریایی ویتنام در نزدیکی میدان های گازی تحت کنترل روسیه و نادیده گرفتن تقاضا برای خروج

اکثر آبهای غنی از انرژی دریای چین جنوبی توسط چین ادعا شده است، از جمله آنهایی که در منطقه EEZ ویتنام قرار دارند تصویر با احترام رویترز

یک روز پس از اینکه ویتنام دستور خروج کشتی ها را صادر کرد، یک کشتی تحقیقاتی چینی و پنج کشتی اسکورت در روز جمعه در منطقه انحصاری اقتصادی (EEZ) نزدیک ذخایر گازی در دریای چین جنوبی که توسط شرکت های روسی اداره می شود، باقی ماندند.

به گفته ری پاول، مدیر پروژه میوشو دانشگاه استنفورد در دریای چین جنوبی، کشتی چینی Xiang Yang Hong 10 در 7 مه فعالیت خود را در منطقه اقتصادی انحصاری ویتنام (EEZ) آغاز کرد. این بزرگترین تهاجم از سال 2019 است.

او گفت که رفتار چین و واکنش ویتنام یک “تشدید نگران کننده” بود.

مقالات مرتبط

G7

نشست سران G7 در ژاپن: چرا هند دعوت شده است و چه نقشی ایفا خواهد کرد؟

G7

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه هفته آینده به چین سفر می کند

اکثر آبهای غنی از انرژی دریای چین جنوبی توسط چین ادعا شده است، از جمله آنهایی که در منطقه EEZ ویتنام قرار دارند.

بن‌بست سال 2019 بیش از سه ماه به طول انجامید و عمدتاً بر بلوکی متمرکز بود که در آن زمان توسط Rosneft، شرکت نفت دولتی روسیه (ROSN.MM) مدیریت می‌شد. کمتر از دو سال بعد، روس نفت دارایی های خود در دریای چین جنوبی را به زاروبژنفت، یک شرکت دولتی در روسیه که مدیریت بسیاری از منابع گازی را که در کانون بحث های کنونی قرار دارند، فروخت.

بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی که توسط ابتکار کرونیکل دریای چین جنوبی (SCSCI) که یک سازمان غیرانتفاعی مستقل است، به رویترز ارائه شده است، کشتی تحقیقاتی چینی عمدتاً از 7 می در بلوک گازی 04-03 در حال حرکت بوده است، در برخی مواقع با ده ها نفر در کنار آن قرار گرفته است. سایر کشتی ها این بلوک توسط Vietsovpetr، سرمایه گذاری مشترک بین Zarubezhneft و PetroVietnam اداره می شود.

علاوه بر این، ویتگازپروم، سرمایه گذاری مشترک بین شرکت عظیم روسی گازپروم (GAZP.MM) و پترو ویتنام، اغلب از بلوک های 132 و 131 که ویتنام مجوز اعطا کرده است عبور می کند. پیشنهاد دهندگان چینی برای حقوق این دو بلوک رقابت می کنند.

درخواست بازخورد از سه شرکت تجاری و سفارت روسیه در هانوی بلافاصله برآورده نشد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سوالی در مورد این بن‌بست، اظهار داشت که چین بر جزایر اسپراتلی و آب‌های اطراف آن و همچنین صلاحیت قضایی بر آب‌های مربوطه حاکمیت دارد.

کشتی های مربوطه چین فعالیت های عادی خود را تحت صلاحیت قضایی چین انجام می دهند. او در یک کنفرانس مطبوعاتی منظم گفت: این امر مشروع و قانونی است و هیچ موضوعی برای ورود به مناطق انحصاری اقتصادی دیگر کشورها وجود ندارد.

مائو گفت که چین ارتباطات خود را با طرف های مربوطه در مورد این موضوع حفظ کرده و مایل است با آنها برای “حفاظت مشترک از صلح و ثبات دریای چین جنوبی” همکاری کند و افزود که چین “قطعا از حقوق و منافع قانونی (خود) محافظت خواهد کرد.

به گفته پاول، آنها روز پنجشنبه در بلوک 129، که توسط ویتگازپروم نیز اداره می شود، بودند، زمانی که ویتنام در یک بیانیه عمومی نادر از کشتی ها خواست تا آنجا را ترک کنند. این بیانیه پس از آن صادر شد که دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و نایب رئیس شورای امنیت آن کشور، روز دوشنبه از هانوی بازدید کرد.

پاول گفت که روز جمعه، دو کشتی شیلات ویتنامی در فاصله 200 تا 300 متری کشتی های چینی قرار داشتند و آنها را تحت الشعاع قرار دادند. پاول همچنین خاطرنشان کرد که کشتی های چینی به بلوکی نزدیک کشتی های شرکت های روسی منتقل شده اند.

طبق قوانین بین‌المللی، کشتی‌ها مجاز به عبور از مناطق انحصاری اقتصادی (EEZ) کشورهای دیگر هستند، اما ویتنام و سایر کشورهایی که ادعایی در دریای چین جنوبی دارند، مانند فیلیپین و مالزی، مدت‌هاست که عملیات چین را خصمانه می‌دانند.

(با ورودی های نمایندگی)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام