وزارت دادگستری ایالات متحده اتهاماتی را علیه 28 عضو کارتل سینالوآ از جمله پسران ال چاپو اعلام کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده اتهاماتی را علیه 28 عضو کارتل سینالوآ از جمله پسران ال چاپو اعلام کرد.

واشنگتن: در تحقیقات گسترده ای درباره قاچاق فنتانیل، وزارت دادگستری روز جمعه اتهاماتی را علیه بیش از دوجین نفر از اعضای کارتل مشهور سینالوآ مکزیک، از جمله پسران خواکین «ال چاپو» گوزمان، ارباب بدنام مواد مخدر اعلام کرد.

اویدیو گوزمان لوپز، جس آلفردو گوزمان سالازار، و ایوان آرچیوالدو گوزمن سالازار، سه پسر گوزمن که متهم به اتهامات شده‌اند، به عنوان Chapitos یا چاپوهای کوچک شناخته می‌شوند و به خاطر خشن‌ترین و تهاجمی‌ترین عنصر کارتل شهرت دارند.

فقط گوزمان لوپز در مکزیک نگهداری می شود.

مریک گارلند، دادستان کل، سه کیفرخواست منطقه‌ای را که شبکه جهانی کارتل را هدف قرار داده بود، در حالی که آن میلگرام، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر، و دیگر دادستان‌های ارشد فدرال در کنار آن بودند، ارائه کرد.

متهمان گستره وسیعی از یک شبکه پیچیده تولید و عرضه را در بر می گیرند. این افراد شامل شهروندان چینی و گواتمالایی متهم به تهیه مواد شیمیایی پیش ساز مورد نیاز برای ساخت فنتانیل، و همچنین افرادی که مظنون به اداره آزمایشگاه های مواد مخدر در مکزیک و سایر متهمان به تامین امنیت، تسلیحات و تامین مالی غیرقانونی عملیات قاچاق مواد مخدر هستند، می شود.

این پرونده گسترده در حالی رخ می دهد که ایالات متحده همچنان در چنگال بحران ویرانگر مصرف بیش از حد به دلیل مسمومیت با فنتانیل است. نزدیک به 107000 آمریکایی در سال 2021 بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده جان خود را از دست دادند که یک رکورد بی سابقه است.

به گفته مقامات، کشفیات فنتانیل توسط گمرکات و حفاظت مرزی ایالات متحده از سال 2019 بیش از 400 درصد افزایش یافته است و کشفیات این سال مالی در حال حاضر از کل سال 2022 فراتر رفته است.

اداره مبارزه با مواد مخدر می گوید بیشتر فنتانیل قاچاق شده در ایالات متحده از کارتل سینالوآ می آید.

گارلند گفت: “خانواده ها و جوامع در سراسر کشور ما به دلیل همه گیری فنتانیل ویران شده اند.” ما هرگز کسانی را که مسئولیت این فاجعه را بر عهده دارند فراموش نخواهیم کرد. و ما هرگز از تلاش برای پاسخگویی به جنایاتشان در ایالات متحده دست نخواهیم کشید.»

ارباب مواد مخدر بدنام کارتل سینالوآ، معروف به ال چاپو، در سال 2019 به دلیل اداره یک عملیات قاچاق صنعتی در مقیاس صنعتی محکوم شد. در محاکمه گوزمان، دادستان ها گفتند که شواهد جمع آوری شده از اواخر دهه 1980 نشان می دهد که او و کارتل قاتلش با قاچاق تن کوکائین، هروئین، مت و ماری جوانا به ایالات متحده میلیاردها دلار به دست آورده اند. از سیستم قضایی ایالات متحده و ادعا کرد که از محاکمه عادلانه محروم شده است.

در تشریح اتهامات روز جمعه، گارلند خشونت کارتل سینالوآ و نحوه شکنجه اعضای آن دشمنان، از جمله مقامات مجری قانون مکزیک را توصیف کرد. گارلند گفت که این شامل افرادی می شود که به ببرهای متعلق به پسران گوزمان تغذیه می کردند، گاهی اوقات زمانی که قربانیان هنوز زنده بودند.

میلگرام گفت که هشت نفر از متهمان دستگیر شده اند و همچنان در بازداشت مقامات مجری قانون در کلمبیا، یونان، گواتمالا و ایالات متحده هستند. دولت ایالات متحده برای چندین نفر دیگر که در این پرونده متهم هستند، جوایزی در نظر گرفته است، از جمله تا 10 میلیون دلار برای دو پسر دیگر گوزمان.

کیفرخواست روز جمعه در نیویورک، ایلینوی و واشنگتن دی سی تنظیم شد

به همراه پنج متهم از چین و گواتمالا که متهم به تامین مواد شیمیایی پیش ساز این کارتل هستند، دو شرکت چینی نیز روز جمعه توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شدند.

مقامات دولت ایالات متحده به مقامات چینی فشار می آورند تا برای جلوگیری از ارسال این مواد شیمیایی اقدامات بیشتری انجام دهند. به گفته مقامات ارشد دولت بایدن که پس از اعلام این خبر به خبرنگاران گفتند، با تیره شدن روابط واشنگتن و پکن، دولت بایدن می گوید که به متحدان خود در اروپا، خاورمیانه و جاهای دیگر نگاه کرده است تا به چین بفهماند که این یک مشکل جهانی است. کیفرخواست

اویدیو گوزمان لوپز، یکی از پسران گوزمان، در ماه ژانویه در پایتخت سینالوآ، کولیاکان، دستگیر شد. اویدیو گوزمان، ملقب به موش، یکی از پسران شناخته شده ال چاپو نبود تا اینکه سه سال قبل از عملیات سقط شد تا او را دستگیر کنند. این بار مکزیک با موفقیت گوزمان را از کولیاکان بیرون آورد. در سال 2019، مقامات او را دستگیر کردند، اما پس از اینکه افراد مسلحش شروع به تیراندازی به شهر کردند، او را آزاد کردند.

حدود 30 نفر در میان مقامات و افراد مسلح مظنون در این عملیات کشته شدند که ساعت ها تیراندازی به راه انداخت و فرودگاه شهر را تعطیل کرد. دولت ایالات متحده در حال حاضر منتظر استرداد گوزمان جوانتر است.

گفته می شود که اویدیو گوزمان لوپز و برادر دیگر، خواکین گوزمان لوپز، به شدت به کارتل سینالوآ کمک کردند تا متامفتامین ها را تولید کنند و مقادیر بسیار زیادی را در آزمایشگاه های بزرگ تولید کنند. آنها قبلا در سال 2018 در واشنگتن به اتهام قاچاق مواد مخدر متهم شده بودند.

دو پسر دیگر، خسوس آلفردو گوزمان سالازار و ایوان آرشیوالدو گوزمان سالازار، گمان می‌رود که به همراه اسماعیل «ال مایو» زامبادا، عملیات کارتل را اداره می‌کردند. آنها قبلاً در ایالات متحده در شیکاگو و سن دیگو نیز متهم شده بودند.

شایعه شده بود که زامبادا در وضعیت نامناسبی قرار دارد و در کوهستان ها منزوی شده و پسران را به تلاش برای ایفای نقش قوی تر برای حفظ کارتل می رساند.

DEA گفت که این پرونده را در 10 کشور بررسی کرده است: استرالیا، اتریش، چین، کلمبیا، کاستاریکا، یونان، گواتمالا، مکزیک، پاناما و ایالات متحده.

میلگرام درباره این کارتل گفت: «مرگ و ویرانی در کل عملیات آنها نقش اساسی دارد. کیفرخواست‌های امروز ضربه‌ای به چپیتوها و شبکه جهانی آن‌ها وارد می‌کند، شبکه‌ای که به خشونت و مرگ در هر دو طرف مرز دامن می‌زند.»

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام