پانزده کشور بزرگترین معامله تجارت آزاد را امضا کردند و به ابتکار عمل کمربند و جاده چین دامن زدند

سال گذشته ، هند از توافقنامه RCEP در مورد نگرانی در مورد ورود کالاهای ارزان چینی به کشور خارج شده بود. هند در امضای مجازی یکشنبه غایب قابل توجهی بود

پانزده کشور بزرگترین معامله تجارت آزاد را امضا کردند و به ابتکار عمل کمربند و جاده چین دامن زدند

پانزده کشور روز یکشنبه RCEP را امضا کردند. خبرگزاری فرانسه

هانوی: پانزده کشور آسیا و اقیانوسیه روز یکشنبه بزرگترین معامله تجارت آزاد جهان را امضا کردند که به عنوان یک کودتای بزرگ برای گسترش نفوذ چین محسوب می شود.

مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) شامل 10 اقتصاد آسیای جنوب شرقی به همراه چین ، ژاپن ، کره جنوبی ، نیوزیلند و استرالیا است که اعضای آن حدود 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند.

این توافق نامه که برای اولین بار در سال 2012 پیشنهاد شد ، سرانجام در پایان اجلاس جنوب شرقی آسیا منعقد شد ، زیرا رهبران تلاش می کنند اقتصادهای آسیب دیده خود را به حالت عادی برگردانند.

نخست وزیر چین لی كقیانگ پس از امضای مجازی گفت: “در شرایط فعلی جهانی ، امضای RCEP پس از هشت سال مذاكره پرتوی از نور و امید را در میان ابرها ایجاد می كند.” “این به وضوح نشان می دهد که چند جانبه گرایی روش صحیحی است و نشان دهنده جهت صحیح اقتصاد جهانی و پیشرفت بشریت است.”

توافق برای کاهش تعرفه ها و گشودن تجارت خدمات در داخل اتحادیه شامل ایالات متحده نیست و به عنوان یک گزینه جایگزین به رهبری چین برای ابتکار تجارت فعلی واشنگتن منسوخ شده است.

الكساندر كاپری ، متخصص تجارت در دانشكده بازرگانی دانشگاه ملی سنگاپور ، با اشاره به پروژه سرمایه گذاری امضا شده در پكن كه زیرساخت ها و نفوذ چین را در سراسر جهان متصور است ، گفت: RCEP “جاه طلبی های گسترده ژئوپلیتیك چین را در مورد ابتكار كمربند و جاده تقویت می كند”. “این به نوعی یک عنصر مکمل است.”

اما بسیاری از امضا کنندگان درگیر جنگ شدیدی هستند ویروس کرونا شیوع آن و آنها همچنین امیدوارند که RCEP بتواند هزینه اقتصادی فلج کننده بیماری را کاهش دهد.

اندونزی اخیراً به مدت دو دهه در اولین رکود اقتصادی خود سقوط کرد در حالی که اقتصاد فیلیپین در سه ماهه اخیر 11.5 درصد کاهش یافته است.

دبورا المز ، مدیر اجرایی مرکز تجارت آسیا ، یک مشاور مستقر در سنگاپور ، گفت: “کوید به منطقه یادآوری کرده است که چرا امور تجاری و دولتها بیش از هر زمان دیگری مشتاق رشد اقتصادی مثبت هستند.”

هند غایب است

هند سال گذشته از توافق نامه به دلیل نگرانی در مورد ورود کالاهای ارزان چینی به این کشور خارج شد و در امضای مجازی یکشنبه غایب قابل توجهی بود. در صورت انتخاب می تواند بعداً به آن بپیوندد.

حتی بدون هند ، این معامله بیش از دو میلیارد نفر را شامل می شود. مهمتر از همه ، این امر باید به شما كمك كند تا هزینه ها افزایش یابد و زندگی شركتها با سهولت دادن صادرات محصولات در هر نقطه از اتحادیه بدون تأمین نیازهای جداگانه برای هر كشور ، برای زندگی آسان تر شود.

این توافق نامه مالکیت معنوی را در بر می گیرد ، اما حمایت از محیط زیست و حقوق کارگری بخشی از این پیمان نیست.

این معامله همچنین پس از سالها عقب نشینی ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ که شاهد واشنگتن از پیمان تجاری خود ، مشارکت ترانس اقیانوس آرام (TPP) بود ، این معامله به عنوان راهی برای تهیه قوانین تجارت در منطقه تلقی می شود. )

گرچه شرکت های چند ملیتی ایالات متحده قادر خواهند بود از طریق شرکت های تابعه در کشورهای عضو از RCEP بهره مند شوند ، اما تحلیلگران گفتند که این توافق ممکن است باعث شود رئیس جمهور منتخب جو بایدن در تعامل واشنگتن در منطقه تجدید نظر کند.

راجیو بیسواس ، اقتصاددان ارشد APAC در IHS Markit گفت ، این می تواند چشم ایالات متحده را ببیند که مزایای بالقوه پیوستن به توافق جانشین TPP ، توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت بین اقیانوس آرام (CPTPP) است.

وی افزود: “با این حال ، انتظار نمی رود این موضوع اولویت فوری باشد … با توجه به پاسخ منفی قابل توجه به مذاكرات TPP از بسیاری از بخشهای انتخاب كننده آمریكا به دلیل نگرانی در مورد از دست دادن شغلهای ایالات متحده به كشورهای آسیایی ،”.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.