پس از تلاش ناموفق پرتاب، SpaceX پرواز آزمایشی Starship را مجدداً برنامه ریزی کرد

پس از تلاش ناموفق پرتاب، SpaceX پرواز آزمایشی Starship را مجدداً برنامه ریزی کرد

استارشیپ اسپیس ایکس بزرگترین و قدرتمندترین موشکی است که تاکنون ساخته شده است. AP

اسپیس ایکس اولین پرواز آزمایشی استارشیپ، قدرتمندترین موشکی که تا به حال ساخته شده و برای فرستادن فضانوردان به ماه، مریخ و فراتر از آن طراحی شده بود، پس از یک نقص فنی که شمارش معکوس را مجبور به توقف کرد، تغییر داد.

پرواز آزمایشی هم اکنون در روز پنجشنبه انجام خواهد شد.

اسپیس ایکس گفت که پرواز برنامه ریزی شده دوشنبه این موشک غول پیکر کمتر از 10 دقیقه قبل از پرتاب برنامه ریزی شده به دلیل مشکل فشار در تقویت کننده مرحله اول لغو شد.

شرکت فضایی خصوصی به شمارش معکوس در آنچه «تمرین لباس خیس» می‌نامید ادامه داد و ساعت را در 10 ثانیه مانده به پایان، درست قبل از روشن شدن موتورهای عظیم روی بوستر متوقف کرد.

چرا پرتاب انجام نشد

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، گفت که یک دریچه فشار یخ زده باعث شد پرتابی که برای ساعت 8:20 صبح به وقت مرکزی (1320 به وقت گرینویچ) از Starbase، فرودگاه فضایی اسپیس ایکس در بوکا شیکا، تگزاس برنامه ریزی شده بود، انجام شود.

ماسک در توییتی نوشت: «امروز چیزهای زیادی یاد گرفتم، اکنون پیشران را تخلیه می کنم، چند روز دیگر دوباره امتحان می کنم.

قبل از اعلام روز پنجشنبه به عنوان هدف جدید برای پرتاب، اسپیس ایکس گفته بود که پرواز افتتاحیه حداقل 48 ساعت به تعویق خواهد افتاد تا متان مایع و اکسیژن مایع که سوخت موشک را بازیافت کند.

اسپیس ایکس در توییتر اعلام کرد که پنجره پرتاب جدید پنجشنبه ساعت 8:28 صبح به وقت مرکزی (1328 به وقت گرینویچ) باز می شود و 62 دقیقه طول می کشد.

آژانس فضایی ایالات متحده ناسا برای اولین بار از زمان پایان برنامه آپولو در سال 1972، فضاپیمای استارشیپ را برای انتقال فضانوردان به ماه در اواخر سال 2025 انتخاب کرده است – ماموریتی به نام آرتمیس III.

استارشیپ متشکل از یک فضاپیمای 164 فوتی (50 متری) است که برای حمل خدمه و محموله طراحی شده است که در بالای یک موشک تقویت کننده مرحله اول Super Heavy با ارتفاع 230 فوت قرار دارد.

اسپیس ایکس در ماه فوریه آزمایش موفقیت آمیز 33 موتور رپتور را روی تقویت کننده مرحله اول انجام داد، اما فضاپیمای استارشیپ و موشک سوپر هوی هرگز با هم پرواز نکردند.

پرواز آزمایشی یکپارچه برای ارزیابی عملکرد آنها به صورت ترکیبی در نظر گرفته شده است.

ماسک قبل از پرتاب هشدار داده بود که احتمال تاخیر وجود دارد.

او قبلاً گفت: “این یک پرواز بسیار خطرناک است.” این اولین پرتاب یک موشک بسیار پیچیده و غول پیکر است.

ماسک گفت: «میلیون‌ها راه برای شکست این موشک وجود دارد. ما بسیار مراقب خواهیم بود و اگر چیزی که ما را نگران کند ببینیم، آن را به تعویق می اندازیم.

سیستم پرتاب فضایی ناسا

ناسا با استفاده از موشک سنگین خود به نام سیستم پرتاب فضایی (SLS) که بیش از یک دهه در حال توسعه است، فضانوردان را در نوامبر 2024 به مدار ماه خواهد برد.

استارشیپ هم بزرگتر و هم قدرتمندتر از SLS است و می تواند محموله ای با وزن بیش از 100 تن را به مدار برساند.

این موشک 17 میلیون پوند نیروی رانش تولید می کند که بیش از دو برابر موشک های Saturn V که برای فرستادن فضانوردان آپولو به ماه استفاده می شود.

برنامه پرواز آزمایشی یکپارچه این است که تقویت کننده Super Heavy حدود سه دقیقه پس از پرتاب از استارشیپ جدا شده و در خلیج مکزیک فرود آید.

کشتی ستاره ای که دارای شش موتور مخصوص به خود است، تا ارتفاع نزدیک به 150 مایلی ادامه خواهد داد و یک دایره نزدیک از زمین را کامل می کند قبل از اینکه 90 دقیقه پس از پرتاب در اقیانوس آرام پاشیده شود.

ماسک گفت: «اگر به مدار برسد، این یک موفقیت بزرگ است.

او گفت: «اگر قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید، به اندازه کافی از سکوی پرتاب فاصله بگیریم، فکر می‌کنم آن را یک موفقیت می‌دانم. “فقط سکوی پرتاب را منفجر نکنید.”

اسپیس ایکس در نهایت پیش‌بینی می‌کند که یک Starship را در مدار قرار دهد و سپس با یک کشتی ستاره‌ای دیگر به آن سوخت‌رسانی کند تا بتواند به سفر خود به مریخ یا فراتر از آن ادامه دهد.

ماسک گفت که هدف این است که Starship قابل استفاده مجدد باشد و قیمت آن به چند میلیون دلار در هر پرواز کاهش یابد.

او گفت: «در درازمدت – یعنی درازمدت، نمی‌دانم، دو یا سه سال – ما باید به قابلیت استفاده مجدد کامل و سریع دست پیدا کنیم.

ماسک گفت که هدف نهایی ایجاد پایگاه هایی در ماه و مریخ و قرار دادن انسان ها در “مسیر تمدن چند سیاره ای” است.

او گفت: “ما در این لحظه کوتاه در تمدن هستیم که امکان تبدیل شدن به گونه ای چند سیاره ای وجود دارد.” “هدف ما این است. فکر می‌کنم ما فرصت داریم.»

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام