چرا افغانستان پروژه های آموزشی در قندهار را بررسی می کند؟

چرا افغانستان پروژه های آموزشی در قندهار را بررسی می کند؟

دهلی نو: متوکل احمد سخنگوی ریاست معارف قندهار گفته است که از سوی رهبری وزارت معارف به آنها دستور داده شده است که فعالیت کلاس های منطقه ای و تمامی موسسات آموزشی این ولایت را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

در نامه رسمی وزارت معارف آمده است که این وزارت هیأتی را برای بررسی «پروژه ها و فعالیت های» تمامی مؤسسات آموزشی در ولایت های قندهار و هلمند تعیین کرده است و به همین منظور به ریاست ها اطلاع داده است. آموزش در این استان ها از کلیه موسسات آموزشی. به تعلیق فعالیت ها دستور داده شده است.

در همین حال، دختران نمی توانند بیش از صنف ششم در افغانستان به مکتب بروند، زیرا ممنوعیت تحصیل به دانشگاه ها نیز کشیده شده است. زنان از ورود به فضاهای عمومی، از جمله پارک ها، و بیشتر اشکال شغلی منع شده اند. به گفته این نهاد جهانی، هفته گذشته زنان افغان از کار در سازمان ملل منع شدند، اگرچه طالبان هنوز در این مورد علنی اعلام نکرده اند.

مقامات محدودیت های آموزشی را به جای ممنوعیت به عنوان تعلیق موقت معرفی می کنند، اما دانشگاه ها و مدارس در ماه مارس بدون دانش آموزان دختر بازگشایی شدند.

این ممنوعیت ها سر و صدای شدید بین المللی را برانگیخته است و انزوای این کشور را در زمانی که اقتصاد آن سقوط کرده و بحران انسانی را بدتر کرده است، افزایش داده است.

دو تن از علمای دینی که در افغانستان مشهور هستند، روز شنبه گفتند که مقامات باید در تصمیم خود تجدید نظر کنند. مخالفت عمومی با سیاست های طالبان نادر است، هرچند برخی از رهبران طالبان مخالفت خود را با روند تصمیم گیری ابراز کرده اند.