چرا حزب تحریک انصاف عمران خان شاهد مهاجرت است؟ آیا این پایان راه نخست وزیر سابق پاکستان است؟

چرا حزب تحریک انصاف عمران خان شاهد مهاجرت است؟  آیا این پایان راه نخست وزیر سابق پاکستان است؟

پایانی برای نبرد همه جانبه بین عمران خان و ارتش پاکستان قابل مشاهده نیست. از زمان خشونت های 9 ماه مه در سراسر کشور که با دستگیری نخست وزیر سابق آغاز شد، مشکلات او بدتر شده است. رهبر پس از رهبر بانفوذ، از حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI)، که سرکوب دولت را مسئول مهاجرت می داند، استعفا داد.

چرا رهبران PTI از کشتی پرش می کنند؟ مقصر کیست؟ و این برای خان چه معنایی دارد؟ نگاهی می اندازیم.

همچنین بخوانید : عمران خان چگونه از خط مرزی ارتش پاکستان عبور کرد

مقالات مرتبط

پاکستان: فواد چودری، دستیار نزدیک عمران خان در بحبوحه سرکوب دولت از حزب تحریک انصاف استعفا داد.

پاکستان:

فواد چودری، دستیار نزدیک عمران خان در بیرون دادگاه عالی بازداشت شد

چه کسی از حزب عمران خان خارج شده است؟

طی دو هفته گذشته شاهد استعفاهای زیادی در PTI خان بوده است. یکی از بزرگترین شکست‌ها روز چهارشنبه پس از استعفای دستیار کلیدی او فواد چودری از حزب رخ داد. وزیر اطلاعات سابق بالاترین شخصیتی است که از رهبر اپوزیسیون پرخاشگر فاصله گرفته است.

چودری روز چهارشنبه گفت که راه خود را از خان و حزب جدا می کند. او نوشت: «تصمیم گرفتم از سیاست فاصله بگیرم، بنابراین از سمت حزب استعفا داده و راه خود را از عمران خان جدا کردم.

اعلامیه او یک روز پس از خروج شیرین مزاری، وزیر سابق حقوق بشر از حزب منتشر شد. او از زمان اولین بازداشت در 12 مه به دلیل اعتراضات مرگبار چندین بار بازداشت شد و او را مجبور به تصمیم گیری کرد.

روز سه شنبه، مزاری در میان پنج رهبر بود که تصمیم به ترک PTI گرفتند. او که از منتقدان سرسخت ارتش پاکستان و دولت تحت رهبری شهباز شریف بود، طی 10 روز پنج بار بازداشت شد.

این سیاستمدار 57 ساله با اعلام تصمیم خود برای کناره گیری گفت که به سیاست ادامه نخواهد داد. «آزادی و دستگیری مداوم و مصیبت‌هایی که دخترم ایمان را تحت تأثیر قرار داد روی سلامتی من نیز تأثیر داشت. بنا به این دلایل، تصمیم گرفته ام از سیاست فعال کناره گیری کنم. و من می خواهم اضافه کنم که از امروز به بعد، من بخشی از PTI یا هیچ حزب سیاسی دیگری نخواهم بود.»

چرا عمران خان PTI شاهد مهاجرت است آیا این پایان راه برای نخست وزیر سابق پاکستان است؟
مقامات پلیس فواد چودری، وزیر اطلاعات سابق پاکستان را هنگام خروج از دادگاه پس از جلسه استماع در اسلام آباد در ژانویه اسکورت می کنند. در یک شکست بزرگ برای عمران خان، چودری از PTI کناره گیری کرد. عکس فایل/AFP

از زمان اعتراضات خشونت آمیز 9 مه، که شاهد حملات اوباش به چندین تأسیسات ارتش و اموال دولتی بود، تعدادی از اعضای حزب تحریک انصاف تصمیم به کناره گیری گرفتند. برخی از برجسته ترین نام ها عبارتند از اسد عمر، دبیر کل، عامر کیانی و مالک امین اسلم وزرای سابق کابینه، جی پراکاش رهبر هندو حزب تحریک انصاف، مبین خیلجی رهبر حزب تحریک انصاف از بلوچستان و غیره.

عمر روز چهارشنبه پس از آزادی از زندان پس از دو هفته استعفا داد و گفت که ادامه رهبری حزب «با توجه به رویدادهای 9 مه» برای او «غیرقابل دفاع» است.

بر اساس گزارش ها، حزب تحریک انصاف در 16 روز گذشته حداقل 35 رهبر حزب را از دست داده است.

همچنین بخوانید : تظاهرات پاکستان: چرا عمران خان اینقدر در میان توده ها محبوب است؟

چرا رهبران PTI استعفا می دهند؟

ارتش قدرتمندترین نهاد در پاکستان است و به نظر می رسد درگیری مداوم خان با آن اکنون نتیجه معکوس داشته باشد. دخالت ارتش در سیاست یک راز آشکار است و فرار از احزاب سیاسی به دستور آن چیز جدیدی نیست.

رهبران حزب تحریک انصاف که دستگیر شدند، اکنون به نظر می رسد که در حال پیشروی هستند و خشونت ناشی از حامیان خان را محکوم می کنند.

چودری پس از آزادی خود به رسانه ها گفت: “پاکستان وجود دارد زیرا ارتش پاکستان وجود دارد و ما باید سیاست های خود را با حفظ این دیدگاه در جبهه طراحی کنیم.”

ثمین محسن علی، مدرس دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا، گفت الجزیره که مشاغل سیاسی در پاکستان معمولاً بر اساس “خطوط فرصت طلبانه و نه ایدئولوژیک” ساخته می شوند. «تصمیم‌گیری‌های آن‌ها در مورد زمان ماندن و زمان رفتن نه با گرایش‌های حزبی، بلکه بر اساس منطق سیاسی یا پویایی در حوزه‌های انتخابیه‌شان و چشم‌انداز قدرت‌شان شکل می‌گیرد.»

عمران خان چه می گوید؟

در کریکت اسپیک، به نظر می رسد که هرج و مرج در تیم خان وجود دارد، زیرا ویکت یکی پس از دیگری سقوط می کند.

خان در یک سخنرانی ویدیویی چهارشنبه شب با انتقاد شدید از دستگیری رهبران تحریک انصاف گفت: «این سرکوبی است که من قبلاً در تاریخ پاکستان ندیده‌ام… اگر بگویید که بخشی از حزب تحریک انصاف هستید، با ظلم مواجه خواهید شد. و خشونت، حبس خواهی شد.»

او افزود: “اگر کلمات جادویی را بگویید “ما دیگر در PTI نیستیم” آزاد می شوید.”

چرا عمران خان PTI شاهد مهاجرت است آیا این پایان راه برای نخست وزیر سابق پاکستان است؟
عمران خان طی مصاحبه ای در محل اقامتش در لاهور صحبت می کند. با ادامه سرکوب اعضای حزبش، بن بست او با ارتش تشدید شده است. عکس فایل/AFP

رهبر حزب تحریک انصاف روز سه‌شنبه مدعی شد که رهبران حزب او مجبور شده‌اند بدون مشخص کردن اینکه چه کسی پشت این مهاجرت بوده است، آنجا را ترک کنند. او به رسانه‌ها گفت: «مردم استعفا نمی‌دهند، آنها را مجبور می‌کنند تا حزب را ترک کنند، با اسلحه… احزاب سیاسی را نمی‌توان با چنین تاکتیک‌هایی منحل کرد.

خان در توییتی گفت که این فرارها مانند “طلاق های اجباری” است.

او در توییتر نوشت: “همه ما در مورد ازدواج های اجباری در پاکستان شنیده بودیم، اما برای PTI یک پدیده جدید ظهور کرده است، طلاق های اجباری… همچنین تعجب می کنم که کجا همه سازمان های حقوق بشر در کشور ناپدید شده اند.”

بعد از آن خان

خان که در مقابل ارتش و دولت است مشکلات فراوانی دارد. با بیش از 100 پرونده ثبت شده علیه او، این نگرانی وجود دارد که او دوباره دستگیر شود، سرنوشتی که او سعی دارد از آن جلوگیری کند.

خروج رهبران ارشد از حزب به این معنی است که او حمایت بیشتری را در محافل سیاسی از دست می‌دهد و چالش‌هایی را که با آن مواجه است تشدید می‌کند.

به گفته بی نظیر شاه، تحلیلگر سیاسی مستقر در لاهور، پیش بینی اینکه خروج سیاستمداران از حزب چه تأثیری بر آینده آن خواهد داشت آسان نیست. او گفت که تلاش‌های تشکیلات برای تجزیه حزب خلق پاکستان و پاکستان مسلم لیگ نواز “به ندرت جواب داده است”. الجزیره.

با این حال، اسما فیض، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه علوم مدیریت لاهور، به این نشریه گفت که این می تواند بر چشم انداز حزب تحریک انصاف در انتخابات آینده تأثیر بگذارد. او گفت: «شکی نیست که خان از حمایت گسترده مردم برخوردار است، اما او به نامزدهای قوی نیاز دارد که بانک رای خود را با خود بیاورند.

چرا عمران خان PTI شاهد مهاجرت است آیا این پایان راه برای نخست وزیر سابق پاکستان است؟
مردم در یک تظاهرات برای نشان دادن همبستگی با ارتش پاکستان در کراچی در 17 مه شرکت کردند، پس از اینکه گفته می شود تاسیسات نظامی توسط حامیان عمران خان پس از دستگیری وی آسیب دیده است. خبرگزاری فرانسه

استعفای رهبران تنها نگرانی خان نیست. صحبت از تحریم حزب است.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که دولت در حال بررسی ممنوعیت حزب تحریک انصاف به دلیل حمله به “بنیاد دولت” است و این قابل تحمل نیست.

علی ظفر، وکیل حزب تحریک انصاف گفت که چنین اقدامی در دادگاه مورد اعتراض قرار خواهد گرفت. او گفت که نمی توان کل حزب را به خاطر اعمالی که توسط افراد انجام می شود مقصر دانست رویترز.

خان محبوب‌ترین رهبر کشور است و ممنوعیت فقط می‌تواند خشم حامیان او را برانگیزد و رویارویی با دستگاه نظامی را تشدید کند.

در حال حاضر، آینده خان و کشورش نامشخص است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام