چرا ریشی سوناک در مورد سهام همسر آکشاتا مورتی در شرکت مراقبت از کودکان با تحقیق مواجه است

چرا ریشی سوناک در مورد سهام همسر آکشاتا مورتی در شرکت مراقبت از کودکان با تحقیق مواجه است

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا بار دیگر با گرما مواجه شده است و این بار به معاملات تجاری همسرش آکشتا مورتی می پردازد. کمیسر استانداردهای پارلمان بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که تحقیقاتی را بر اساس بند شش این آیین نامه آغاز کرده است که می گوید نمایندگان مجلس باید “همیشه در اعلام هرگونه علاقه مندی خود علنی و صریح باشند”.

این تحقیقات از شکایت هایی سرچشمه می گیرد که سوناک فاش نکرد همسرش، آکشاتا مورتی، سهامی در کورو کیدز، که سرپرستان کودک را ثبت می کند، دارد.

داونینگ استریت اطمینان داده است که با این تحقیقات همکاری خواهد کرد و سخنگوی سوناک گفته است: “ما خوشحالیم که به کمیسر کمک می کنیم تا روشن کند که چگونه این موضوع به طور شفاف به عنوان منافع وزیر اعلام شده است.”

در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد تحقیقات و موارد گذشته بدانید که زوج بریتانیایی بر سر معاملات مالی خود با گرما مواجه شده اند.

تحقیقات علیه سوناک

ماه گذشته، نخست وزیر بریتانیا، ریشی سوناک در مورد سهام مورتی در آژانس مراقبت از کودکان Koru Kids مورد بازجویی قرار گرفت. این آژانس می تواند از سیاست آتی که در بودجه بهار امسال معرفی شده است، بهره مند شود.

در 28 مارس، سوناک، علیرغم اینکه نمایندگان مجلس در مورد سیاست مراقبت از کودک از او پرسیدند، به پیوندهای همسرش با کورو کیدز اشاره ای نکرد. وقتی کاترین مک کینل، نماینده حزب کارگر از سوناک پرسید که آیا علاقه ای به اظهار نظر دارد، او پاسخ داد: “نه، همه افشاگری های من به روش عادی اعلام می شود.”

با این حال، چند روز بعد، سوناک نامه ای به کمیته ارسال کرد که در آن اعلام شد علاقه آکشاتا مورتی به دفتر کابینه اعلام شده است. او همچنین گفت که بیانیه به روز شده منافع وزرا به زودی منتشر خواهد شد و فهرست منافع وزیران “اطمینان می دهد که اقداماتی برای جلوگیری یا کاهش هرگونه تضاد منافع بالقوه انجام می شود.”

مشکل بر سر این است که چرا نخست وزیر نیز وقتی در جلسه کمیته از او در مورد آن سوال پرسیده شد، این اعلامیه را اعلام نکرد. اما سخنگوی سوناک در دفاع از اقدامات خود گفت: «او این روند را در زمینه اعلام منافع خود که در قانون وزارتخانه آمده است، دنبال کرده است».

همچنین بخوانید: ریشی ریچ: نخست وزیر بریتانیا ریشی سوناک چقدر درآمد و مالیات پرداخت کرد؟

آکشاتا مورتی و کودز کورو

آکشاتا مورتی، که در سال 2009 با سوناک ازدواج کرد، به عنوان سهامدار کورو کیدز فهرست شده است. برای کسانی که نمی دانند، Koru Kids یک شرکت مراقبت از کودکان است که خدمات پرستاری و پرستاری از کودک را ارائه می دهد.

خانه شرکت‌ها، ثبت شرکت‌های بریتانیا نشان می‌دهد که مورتی دو دسته از سهام در شرکت خصوصی Koru Kids دارد. او 20000 سهام عادی و 7100 سهام عادی سری A در شرکت دارد.

ماه گذشته، جرمی هانت، صدراعظم بریتانیا، برنامه آزمایشی پرداخت های تشویقی 600 پوندی (60915 روپیه) برای پرستاران کودک که به این حرفه ملحق می شوند، با دو برابر شدن آن به 1200 پوند (1.21 میلیون روپیه) برای کسانی که از طریق آژانس ها ثبت نام می کنند، اعلام کرد. یکی از شش آژانس فهرست شده توسط دولت، Koru Kids بود. این طرح جدید به نفع Koru Kids خواهد بود و به نوبه خود برای سهامدارانش – از جمله آکشاتا مورتی – سودمند خواهد بود.

آکشاتا مورتی مالک سهام شرکت کورو کیدز، یک شرکت مراقبت از کودکان است. مورتی دارای دو دسته از سهام در Koru Kids است. تصویر فایل/رویترز

واکنش قبلی

این اولین بار نیست که سرمایه‌گذاری‌ها و امور مالی مورتی زیر سوال می‌رود. دختر نارایانا مورتی، یکی از بنیانگذاران غول فناوری اطلاعات Infosys در سال 1981، قبلاً به دلیل ادعای وضعیت مالیاتی غیرمستقیم با بررسی و انتقاد مواجه شده بود. بر اساس قوانین بریتانیا، این اساساً به این معنی است که فرد مجبور نیست بر مزایای سود سهام دریافتی از شرکت های خارج از کشور مالیات بپردازد.

در آوریل 2022، گزارش شد که مورتی 42 ساله حق دریافت سود سهام حدود 11.6 میلیون پوندی از Infosys را دارد که 0.93 درصد آن را در اختیار دارد. اما وضعیت مالیاتی غیرمستقیم به این معنی بود که او می‌توانست از مقررات معاهده‌ای در سال 1956 بهره‌مند شود که برای جلوگیری از مالیات مضاعف شهروندان هندی بر املاک خود در بریتانیا و هند طراحی شده بود.

همچنین بخوانید: نخست وزیر انگلیس به آپارتمان “کوچک” داونینگ استریت: نگاهی به دیگر خانه های مجلل “ریشی ریچ”

این بی بی سی سپس گزارش داده بود که مورتی 2 پوند پس انداز کرده است. 1 میلیون در سال از طریق وضعیت “غیر خانگی” او.

توجه به این نکته مهم است که این غیرقانونی نیست، اما باعث خشم مردم بریتانیا شد. مورتی بعداً برای فرونشاندن این جنجال گفت که برای سال مالیاتی 2021-2022 و آینده مالیات بر درآمد جهانی خود از جمله سود سهام و عایدی سرمایه را به بریتانیا پرداخت خواهد کرد.

علاوه بر این نمونه، زمانی که گزارش شد که Infosys پس از تهاجم خود به اوکراین به عملیات خود در روسیه ادامه می دهد، Sunak نیز مورد انتقاد قرار گرفت. سوناک سپس گفته بود که “کاری با اینفوسیس” ندارد. سخنگوی او همچنین گفته بود آکشاتا مورتی هیچ دخالتی در تصمیمات عملیاتی شرکت نداشته است.

این چقدر به سوناک صدمه می زند

این کاوشگر جدید احتمالا به سوناک صدمه می زند. اپوزیسیون قبلاً سوناک را با وندی چمبرلین، رئیس لیبرال دموکرات‌ها مورد سؤال قرار داده است که گفت: «سوالات جدی برای ریشی سوناک وجود دارد که باید در مورد هرگونه تضاد منافع احتمالی و درآمد اضافی که خانواده‌اش از سیاست دولت خود دریافت کند، پاسخ دهد.

«بسیار اوقات، ما دیده‌ایم که محافظه‌کاران هول کرده‌اند. باید به مردم اطمینان داده شود که هر گونه تخلف از قوانین وزارتخانه توسط نخست وزیر به طور کامل بررسی خواهد شد.»

آنجلا راینر، معاون رهبر حزب کارگر افزود: «ریشی سوناک باید توضیح دهد که چرا وقتی از او در مورد سهام خانواده‌اش در شرکتی پرسیده شد که اکنون قرار است از سیاست مراقبت از کودکان که در بودجه او اعلام شده است بهره‌مند شود، توضیح دهد. او باید فوراً سوابق را تصحیح کند و اقداماتی را که برای جلوگیری از تضاد منافع واقعی یا تصور شده انجام داده است را مشخص کند. هنوز توضیح مناسبی از سوی نخست وزیر ارائه نشده است که چرا این امر برای انتشار در فهرست منافع اعضا ضروری تشخیص داده نشده است.

در حالی که مخالفان برای سوناک تفنگ می زنند، نخست وزیر باید منتظر یافته های کمیسر استاندارد باشد. در جدی‌ترین مواردی که مشخص شود نمایندگان مجلس از قوانین تخلف کرده‌اند، امکان تعلیق پارلمان وجود دارد. با این حال، راه طولانی برای رسیدن به آن نقطه وجود دارد.

اما واضح است که این یک شکست بزرگ برای نخست وزیر بریتانیا است که قول داده بود «صداقت و پاسخگویی» را در قلب دولت خود قرار دهد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام