چرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که ریاست جلسه شورای امنیت را برعهده دارد، “شوخی اول آوریل” نامیده می شود.

چرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که ریاست جلسه شورای امنیت را برعهده دارد، “شوخی اول آوریل” نامیده می شود.

در اوکراین، روسیه جنگی را دنبال می کند که اکنون بیش از 425 روز ادامه دارد. در لاهه، ولادیمیر پوتین، رهبر و رئیس جمهور روسیه به دلیل جنایات جنگی با حکم بازداشت روبرو است. اما در سازمان ملل، مسکو ریاست نهاد قدرتمند بین المللی، شورای امنیت را بر عهده دارد. صحبت از پوچ!

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به عنوان رئیس امنیت قدرتمند سازمان ملل متحد، روز دوشنبه پس از پرواز از مسکو به نیویورک، نشستی با موضوع «دفاع از اصول منشور سازمان ملل» برگزار کرد. وزیر خارجه روسیه در این دیدار هشدار داد که جهان در “آستانه خطرناکی” قرار دارد. وی همچنین ایالات متحده را به تشدید چالش های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان از جمله تنش بین چین و تایوان سرزنش کرد.

با این حال، اعضای غربی ادعاهای روسیه در مورد دفاع از چندجانبه گرایی و منشور سازمان ملل را مورد انتقاد قرار دادند و مستقیماً به جنگ مسکو در اوکراین اشاره کردند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم به آنچه که دقیقاً در نشست روز دوشنبه اتفاق افتاد و اینکه روسیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل چگونه توسط بسیاری به عنوان یک شوخی تلقی می‌شود.

در جلسه دوشنبه چه اتفاقی افتاد؟

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ مسکو در اوکراین در فوریه گذشته، به نیویورک رفت. تنها هدف او از این سفر ریاست جلسه شورای امنیت در دفاع از اصول منشور سازمان ملل بود – پیمانی که تا حدی برای جلوگیری از جنگ طراحی شده بود.

لاوروف در سخنرانی خود از کشورها خواست انتقاد غرب از اقدامات روسیه در اوکراین را به عنوان بخشی از توطئه بزرگتر ایالات متحده برای جلوگیری از ظهور دیگر قدرت های جهانی ببینند. وی افزود که ایالات متحده می‌خواهد از رژیم آشکارا نژادپرست در کیف به امید تضعیف روسیه و حذف رقبای آن استفاده کند.

لاوروف گفت: «برای همه روشن است، اگرچه همه در این مورد صحبت نمی کنند، اما اصلاً درباره اوکراین نیست. این در مورد چگونگی شکل گیری روابط بین الملل از طریق ایجاد یک اجماع صحیح بر اساس توازن منافع یا از طریق پیشبرد تهاجمی و بی ثبات هژمونی واشنگتن است.

با این حال، نظرات او مورد استقبال قرار نگرفت. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله روسیه به اوکراین را «نقض» قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد محکوم کرد. گوترش گفت: جنگ “در حال ایجاد رنج و ویرانی عظیم برای کشور و مردم آن است و به نابسامانی اقتصادی جهانی ناشی از همه‌گیری کووید-19 می‌افزاید.”

دبیرکل سازمان ملل افزود: «سیستم چندجانبه بیش از هر زمان دیگری از زمان تأسیس سازمان ملل متحد تحت فشار است. تنش ها بین قدرت های بزرگ به اوج خود رسیده است. خطرات درگیری، از طریق اتفاقات نادرست یا اشتباه محاسباتی نیز همینطور است.»

آمریکا و متحدانش نیز از این فرصت استفاده کردند و روسیه را به خاطر جنگ مورد انتقاد قرار دادند و اظهارات این کشور را ریاکارانه خواندند. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، روسیه را «دائرکننده ریاکار» این نشست خواند که جنگ «غیرقانونی، تحریک‌ناپذیر و غیرضروری» در اوکراین «به قلب منشور سازمان ملل متحد و همه چیزهایی که ما عزیز هستیم ضربه زد».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که به عنوان رئیس شورا فعالیت می کند، قبل از نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه، دست می دهند. AP

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، گفت که جهان دیده است “ایده چندجانبه گرایی روسیه برای جهان چه معنایی دارد” – پایمال شدن منشور سازمان ملل و جنگی که رنج غیرقابل تصوری را برای اوکراین به ارمغان آورده و “یک فاجعه جبران ناپذیر برای روسیه نیز بوده است.”

اتحادیه اروپا که 27 عضو دارد، تلاش روسیه برای نشان دادن خود به عنوان مدافع منشور سازمان ملل و چندجانبه گرایی را “بدبینانه” خواند و گفت که این اقدام نه تنها به منشور سازمان ملل بلکه قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار خروج نیروهای روسی است، “نقض” است.

روسیه در تلاش است تا خود را مدافع منشور سازمان ملل و چندجانبه گرایی معرفی کند. هیچ چیز نمی تواند دور از حقیقت باشد. اولوف اسکوگ، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل گفت: این بدبینانه است. همه ما می دانیم که در حالی که روسیه در حال تخریب است، ما در حال ساختن هستیم. در حالی که آنها تخلف می کنند، ما محافظت می کنیم.»

ایشیکان کیمیهیرو، فرستاده ژاپن، حمله مسکو به اوکراین را محکوم کرد و خواستار خروج فوری نیروهایش از این کشور شد. این یک طنز و حتی یک تراژدی است که فدراسیون روسیه، یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، به تجاوزات یکجانبه خود علیه اوکراین ادامه می‌دهد و در عین حال میزبان یک بحث آزاد در مورد چندجانبه‌گرایی مؤثر از طریق دفاع از اصل منشور سازمان ملل است.»

ریاست روسیه بر شورای امنیت

نشست روز دوشنبه روسیه بخشی از ریاست شورای امنیت سازمان ملل بود. در ماه آوریل، روسیه در راس قدرتمندترین ارگان سازمان ملل بوده است. این در نتیجه مجموعه ای طولانی از قوانین است: ریاست شورای امنیت هر ماه بین 15 عضو بر اساس جایی که نام کشورهایشان بر روی الفبای انگلیسی قرار می گیرد، چرخش می یابد.

آخرین باری که روسیه این موقعیت مهم را داشت در فوریه سال گذشته بود، زمانی که ولادیمیر پوتین “عملیات نظامی ویژه” خود را در میانه جلسه شورا درباره اوکراین اعلام کرد.

کشوری که ریاست جمهوری را بر عهده دارد، می تواند با انتخاب موضوعات مورد تاکید، دستور کار ماه را شکل دهد. و روسیه پلتفرمی را برای متقاعد کردن کشورها به تجاوز خود به اوکراین یا اجتناب از انجام هرگونه اقدامی برای تضعیف مسکو انتخاب کرده است.

چرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، به عنوان شوخی اول آوریل لقب گرفته است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که به عنوان رئیس شورای امنیت فعالیت می کند، در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل در مقر سازمان ملل متحد سخنرانی می کند. AP

نفاق آشکار شد

این واقعیت که روسیه ریاست این نهاد مهم را بر عهده دارد، توسط بسیاری به عنوان ریاکار و همچنین مسخره خوانده شده است. مقامات اوکراینی و تعدادی از ناظران بین‌المللی و اعضای پارلمان اروپا خواستار حذف روسیه از عضویت یا ممانعت از تصدی ریاست جمهوری شده‌اند.

مشاور رئیس جمهور اوکراین، میخایلو پودولیاک، گفته است که این اقدام «تجاوز دیگر به قوانین بین المللی است… موجودی که جنگی تهاجمی به راه می اندازد، هنجارهای حقوق بشردوستانه و جنایی را نقض می کند، منشور سازمان ملل را از بین می برد، ایمنی هسته ای را نادیده می گیرد، می تواند». رئیس نهاد امنیتی کلیدی جهان نیست.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، این وضعیت را “شوخی بد” خواند. او در یکی از رویدادهای Chatham House گفته بود: «به صراحت بگویم، نمی‌توانید شوخی بدتری را برای روز اول آوریل تصور کنید. کشوری که به طور سیستماتیک کلیه قواعد اساسی امنیت بین المللی را زیر پا گذاشته است، ریاست نهادی را برعهده دارد که تنها ماموریت آن حفاظت از امنیت بین المللی است.

کوله‌با همچنین عملکرد شورای امنیت سازمان ملل را زیر سوال برد و گفت که در نحوه عملکرد سازمان مشکلی وجود دارد. این ریاست‌جمهوری یادآور این است که اگر کشوری که به‌طور غیرقانونی کرسی یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را به دست آورده است، در حالی که یک اقدام تجاوزکارانه در مقیاس وسیع علیه آن انجام می‌دهد، ریاست یک نهاد را برعهده داشته باشد، در نحوه عملکرد امنیت بین‌المللی مشکلی وجود دارد. یکی دیگر از اعضای مستقل و یکی دیگر از اعضای موسس سازمان ملل متحد.»

الکساندر استاب، نخست وزیر سابق فنلاند نیز احساساتی مشابه اوکراین داشت. او در توییتی گفت که این “مایه شرمساری مطلق” است که به روسیه اجازه داده شده ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده بگیرد. کشوری که در حال زیر پا گذاشتن اصولی است [organisation] مخفف یک روز غم انگیز برای نظم جهانی چندجانبه مبتنی بر قوانین، یا هر چیزی که از آن باقی مانده است.»

و پیتر یئو، معاون ارشد در بنیاد سازمان ملل – که از نزدیک مراحل این نهاد جهانی را زیر نظر دارد، به سیاسی“این یک لحظه ناخوشایند دیپلماسی است و من فکر نمی کنم که آن را به خوبی پشت سر بگذاریم.”

اما ایالات متحده معتقد است که دستان آنها بر اساس قوانین تعیین شده توسط سازمان ملل متحد بسته شده است. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: «متاسفانه روسیه عضو دائمی شورای امنیت است و هیچ مسیر حقوقی بین‌المللی امکان‌پذیری برای تغییر این واقعیت وجود ندارد».

علاوه بر این، کارشناسان دیگر خاطرنشان کردند که با تحریم جلسات شورای امنیت، روسیه به انتشار اطلاعات نادرست و توجیه اقدامات خود در اوکراین اجازه می دهد. از این رو، نه تنها حضور، بلکه برای مقابله با مسکو در صحنه جهانی ضروری بود.

علاوه بر این، همانطور که یک دیپلمات آمریکایی به آن گفت سیاسی اینکه محاصره تمام امور شورای امنیت غیرعاقلانه است. منظورم این است که همین الان به سودان نگاه کنید. به وضعیت افغانستان نگاه کنید. یک آزمایش موشکی دیگر نیز انجام شده است [North Korea]این دیپلمات گفت. تحریم شورا… هیچ کاری برای تنش های کنونی در همه قاره ها نخواهد داشت.»

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام