چگونه AAP آرویند کجریوال موقعیت «حزب ملی» را به دست آورد و ترینامول، NCP، CPI آن را از دست داد؟

چگونه AAP آرویند کجریوال موقعیت «حزب ملی» را به دست آورد و ترینامول، NCP، CPI آن را از دست داد؟

حزب Aam Aadmi آرویند کجریوال به عنوان یک حزب ملی شناخته شده است در حالی که کنگره Trinamool ماماتا بانرجی وضعیت را از دست داده است. عکس فایل/رویترز

در کشمکش های جاری به نام سیاست، همیشه چیزی برای به دست آوردن و از دست دادن چیزهای زیادی وجود دارد. در هند، حزب Aam Aadmi (AAP) به رهبری آرویند کجریوال دلایلی برای شادی دارد. در همین حال، کنگره Trinamool ماماتا بانرجی و پاتری کنگره ملی گرای شارد پاوار (NCP) و حزب کمونیست هند (CPI) باید به گذشته نگری کنند. کمیسیون انتخابات هند احزاب سیاسی را بررسی کرده است و به AAP وضعیت یک حزب ملی داده شده است. Trinamool، NCP و CPI برچسب ارزنده را از دست داده اند.

حزب ملی چیست؟

یک حزب ملی در سراسر کشور حضور دارد در مقابل حزب ایالتی یا منطقه ای که حضور آن محدود به یک ایالت یا منطقه است.

احزاب ملی بزرگتر هستند و مانند کنگره و حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در سراسر کشور نفوذ دارند. اما این لزوما به این معنا نیست که آنها از نفوذ سیاسی بیشتری برخوردارند، همانطور که در کنگره در سال‌های اخیر دیده‌ایم.

اغلب، احزاب منطقه‌ای قدرتمند باقی می‌مانند، شرایط را دیکته می‌کنند و حتی پیشروی در دولت را برای احزاب ملی بزرگ‌تر مشکل می‌کنند. به عنوان مثال، DMK و AIADMK که بر سیاست تامیل نادو تسلط دارند. احزاب منطقه‌ای دیگر مانند Biju Janata Dal در اودیشا و Rashtriya Janata Dal در بیهار اغلب بر امور ملی تأثیر می‌گذارند.

توضیح داده شد که چگونه آرویند کجریوالز AAP موقعیت حزب ملی را به دست آورد و Trinamool NCP CPI آن را از دست داد
گرافیک: Pranay Bhardwaj

EC حزب ملی را چگونه تعریف می کند؟

بر اساس کمیسیون اتحادیه اروپا، احزاب سیاسی در هند به عنوان “حزب ملی”، “حزب دولتی” یا “حزب ثبت شده (به رسمیت شناخته نشده)” فهرست می شوند. شرایط ثبت نام به عنوان یک حزب ملی یا ایالتی تحت فرمان نمادهای انتخاباتی (رزرو و تخصیص) 1968 مشخص شده است.

برای اینکه یک حزب ملی باشد، گروه باید یکی از سه شرط زیر را برآورده کند: الف) باید حداقل در چهار ایالت به عنوان یک حزب دولتی شناخته شود، ب)
حزب باید دو درصد از کرسی های لوک سبها را از حداقل سه ایالت مختلف به دست آورد، یا 3) باید شش درصد از کل آرا را در آخرین انتخابات لوک سبها یا مجلس به دست آورد و باید حداقل چهار کرسی لوک سبها را به دست آورد.

همچنین بخوانید: مجمع گجرات و نظرسنجی مدنی دهلی: چگونه دو انتخابات سیاست آرویند کجریوال را پس از سال 2024 تغییر می دهد

حزب ملی بودن چه مزایایی دارد؟

هنگامی که به عنوان یک حزب ملی شناخته می شود، این لباس برای نامزدهای خود که در سراسر کشور رقابت می کنند، مجاز به داشتن یک نماد رزرو شده است. این برای یک حزب سیاسی مهم است زیرا تعداد زیادی از رای دهندگانی که نمی توانند بخوانند به نمادها برای شناسایی حزبی که به آن رای می دهند وابسته هستند. داشتن نماد پان هند به احزاب کمک می کند تا با رای دهندگان احتمالی ارتباط برقرار کنند.

نامزدهای یک حزب ملی فقط به یک پیشنهاد دهنده نیاز دارند تا نامزدی خود را ثبت کنند. چنین حزبی همچنین از داشتن حداکثر 40 “کمپین ستاره” در طول یک انتخابات عمومی که در سال آینده در هند برگزار می شود، سود می برد. همچنین در طول انتخابات عمومی، جایگاه‌های پخش اختصاصی را در پخش‌کننده‌های عمومی Doordarhan و All India Radio دریافت می‌کند.

برچسب “حزب ملی” همچنین با یک خانه ییلاقی دولتی در دهلی نو برای رئیس جمهور ملی و فضای اداری آن با نرخ یارانه ای در پایتخت ملی ارائه می شود.

توضیح داده شد که چگونه آرویند کجریوالز AAP موقعیت حزب ملی را به دست آورد و Trinamool NCP CPI آن را از دست داد
AAP به عنوان یک حزب ایالتی در دهلی، پنجاب، گوا و گجرات شناخته شده است و یکی از شرایط واجد شرایط بودن برای تبدیل شدن به حزب ملی را برآورده می کند. خبرگزاری فرانسه

چگونه AAP وضعیت را به دست آورد؟

AAP که به عنوان یک حزب از دهلی آغاز شد، در حال گسترش است. این حزب در دهلی قدرت دارد و در مارس 2022 پنجاب را به دست آورد. در انتخابات مجلس پنجاب اکثریت سه چهارم را به دست آورد و 42 درصد از آراء را به دست آورد. در نظرسنجی سال گذشته مجمع گوا، AAP 6.77 درصد آرا را به دست آورد.

در اواخر سال 2022، زمانی که AAP در انتخابات گجرات و هیماچال شرکت کرد، قبلاً به عنوان یک حزب ایالتی در سه ایالت به رسمیت شناخته شده بود. برای به دست آوردن برچسب “حزب ملی” باید در یک ایالت علامت گذاری شود – شش درصد رای در هر یک از ایالت ها تا در ایالت چهارم به رسمیت شناخته شود.

همچنین بخوانید: وضعیت حزب ملی برای قطع آرا: نتایج انتخابات گجرات برای AAP کجریوال چه معنایی دارد

این حزب در هیماچال یک درصد آرا را به دست آورد، اما در گجرات، تقریباً 13 درصد آرا را به دست آورد – بیش از دو برابر آنچه لازم بود. با آن AAP به عنوان یک حزب ایالتی در گجرات شناخته شد. اکنون با حضور در چهار ایالت، برنده برچسب “حزب ملی” شد.

چگونه Trinamool، NCP، CPI برچسب را از دست دادند؟

پیش از این هند هفت حزب ملی داشت – کنگره، BJP، ترینامول، حزب باوجان سماج، NCP، CPI و CPI (مارکسیست). اکنون با از دست دادن NCP، Trinamool و CPI و اضافه شدن AAP به لیست، این کشور دارای پنج حزب ملی است.

توضیح داده شد که چگونه آرویند کجریوالز AAP موقعیت حزب ملی را به دست آورد و Trinamool NCP CPI آن را از دست داد
کنگره Trinamool در سال 2016 برچسب حزب ملی را دریافت کرد، اما عملکرد ضعیف در برخی از ایالت های شمال شرقی به قیمت این برچسب تمام شد. خبرگزاری فرانسه

در سال 2016، ترینامول به یک حزب ملی تبدیل شد، اما عملکرد ضعیف آن در گوا و از دست دادن برچسب “حزب دولتی” در مانیپور و آروناچال پرادش به این معنی بود که معیارهای شناخته شدن به عنوان یک حزب ملی را برآورده نمی کرد. این یک حزب دولتی در بنگال غربی و تریپورا است.

NCP که توسط شراد پاور در سال 1999 تشکیل شد، یک سال بعد در سال 2000 پس از یک سری پیروزی در چندین انتخابات به یک حزب ملی تبدیل شد. این حزب در آروناچال پرادش، ماهاراشترا، مگالایا، مانیپور و ناگالند از وضعیت «حزب دولتی» برخوردار بود. اما بررسی EC نشان داد که این حزب شرایط را در مگالایا، مانیپور و آروناچال برآورده نمی کند. این حزب در دو ایالت ناگالند و ماهاراشترا به عنوان یک حزب ایالتی شناخته شده است که برای برچسب زدن یک حزب ملی کافی نیست.

CPI در سال 1989 به عنوان یک حزب ملی شناخته شد. قبلاً در کرالا، مانیپور، اودیشا و بنگال غربی دارای برچسب “حزب دولتی” بود، اما در دو ایالت اخیر این وضعیت را از دست داده است. از این رو، دیگر یک حزب ملی نیست.

توضیح داده شد که چگونه آرویند کجریوالز AAP موقعیت حزب ملی را به دست آورد و Trinamool NCP CPI آن را از دست داد
NCP شراد پاوار اکنون به عنوان یک حزب ایالتی در ماهاراشترا و ناگالند به رسمیت شناخته شده است. خبرگزاری فرانسه

احزاب دیگر چگونه بوده اند؟

RLD در اوتار پرادش، BRS در آندرا پرادش، PDA در مانیپور، PMK در Puducherry، RSP در بنگال غربی و MPC در Mizoram «وضعیت حزب دولتی خود را از دست داده‌اند.

EC یک برچسب “حزب سیاسی دولتی به رسمیت شناخته شده” به حزب لوک جانشاکتی (رام ویلاس) در ناگالند، حزب صدای مردم در مگالایا و تیپرا موتا در تریپورا اعطا کرد.

با ورودی های آژانس ها