چین به ذخایر لیتیوم یک تریلیون دلاری افغانستان چشم دوخته و پیشنهاد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری را می دهد

چین به ذخایر لیتیوم یک تریلیون دلاری افغانستان چشم دوخته و پیشنهاد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری را می دهد

کابل: گوچین، یک شرکت مستقر در چین، ظاهرا علاقه خود را برای سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در ذخایر لیتیوم افغانستان ابراز کرده است.

به نقل از خامه پرس، وزارت معادن و پترولیم طالبان گفته است که طالبان احتمالا پکن را به عنوان یک منبع بالقوه سرمایه گذاری اقتصادی پس از خروج ایالات متحده درک می کنند.

به گزارش خامه پرس، شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم در دیدار با نمایندگان شرکت چینی در کابل گفت که این سرمایه گذاری باعث ایجاد 120 هزار شغل مستقیم و یک میلیون شغل غیرمستقیم در کشور می شود.

بر اساس بیانیه وزارت معادن و پترولیم، شرکت چینی همچنین پیشنهاد کرده است که گذرگاه سالنگ را در مدت هفت ماه تعمیر و تونل دیگری را حفر کند.

به گزارش خامه پرس، گوچین تاکید کرد که فرآیند ذخایر لیتیوم در داخل کشور انجام می شود و برای فرآوری آن، بند برق آبی ساخته می شود و جاده کومار و لغمان آسفالت می شود.

از زمان تسلط طالبان بر کشور، چین نفوذ خود را از طریق روابط اقتصادی با رژیم فعلی افزایش داده است.

بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌ها، شرکت‌های چینی مدت‌ها در آرزوی دسترسی به ذخایر غنی و گسترده لیتیوم افغانستان بوده‌اند که ارزش آن بیش از یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

افغانستان که توسط طالبان اداره می شود، اولین سرمایه گذاری خارجی قابل توجه خود را در ژانویه 2023 مشاهده کرد، زمانی که یک شرکت چینی قراردادی 25 ساله و چند میلیون دلاری برای استخراج نفت امضا کرد.

در ماه ژانویه، وزارت معادن و پترولیم قرارداد استخراج میدان نفتی آمو را با شرکت چینی مرکز تحقیقات اقتصاد و اطلاعات نفت چین (CPEIC) امضا کرد.

به گزارش خامه پرس، بر اساس این قرارداد، سهم افغانستان 20 درصد است که در آینده به 75 درصد خواهد رسید. با این حال، خطرات موجود، به ویژه در زمینه حملات به اتباع چینی بیشتر است.

با نظر آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام