کاخ سفید: اروپای ماکرون نباید “واسل در درگیری آمریکا و چین” باشد

کاخ سفید: اروپای ماکرون نباید “واسل در درگیری آمریکا و چین” باشد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در جلسه شورای تجاری فرانسه و چین در پکن، چین در 6 آوریل 2023 دست می‌دهند. لودویک مارین/پول از طریق رویترز

پس از اینکه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال تایوان از سیاست‌های آمریکا در قبال تایوان فاصله گرفت و به اروپایی‌ها هشدار داد که «پیروان آمریکا» نباشند، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که به روابط آمریکا و فرانسه «اطمینان» دارد.

اظهارات ماکرون به خبرنگاران روزنامه تجاری فرانسه Les Echos و سایت خبری سیاسی پس از آن صورت گرفت که شی جین پینگ از چین برای یک دیدار دولتی میزبانی کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که دولت بایدن “در رابطه دوجانبه فوق العاده ای که با فرانسه داریم، راحت و مطمئن است.”

کربی به روابط شخصی جو بایدن، رئیس جمهور وقت آمریکا با ماکرون اشاره کرد و گفت که دو کشور “در حال کار روی بسیاری از موضوعات مختلف” از جمله عملیات دریایی در آسیا و اقیانوسیه هستند.

کربی گفت که واشنگتن و پاریس در “تلاش هماهنگ همه ما در این اتحاد گسترده، این شبکه از اتحادها و مشارکت ها” شریک هستند.

مکرون در مصاحبه خود گفت که کشورهای اروپایی – از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده – نباید در بن بست تنش آمیز بین پکن و واشنگتن بر سر سرنوشت تایوان دموکراتیک گرفتار شوند. چین کمونیست قول داده است که کنترل خود را دوباره به دست گیرد، در حالی که دولت ایالات متحده متعهد شده است که به تایوان در دفاع از خود کمک کند.

ماکرون که روز جمعه با شی در مورد تایوان گفتگو کرد، نسبت به گرفتار شدن اروپا در بحران‌هایی که مربوط به ما نیستند، هشدار داد که مانع از ایجاد خودمختاری استراتژیک آن می‌شود.

مکرون گفت: «تناقض این است که با هراس غلبه کنیم، ما معتقدیم که فقط پیروان آمریکا هستیم. بدتر از آن این است که فکر کنیم ما اروپایی ها باید در این موضوع پیرو این موضوع شویم و از دستور کار ایالات متحده و واکنش بیش از حد چین استفاده کنیم.

ماکرون پیشنهاد کرد که اروپا، که از زمان جنگ جهانی دوم به شدت به حمایت نظامی ایالات متحده متکی بوده، می‌تواند «سومین ابرقدرت» باشد.

تلاش ماکرون برای دور کردن متحدان آمریکا در اروپا از کشمکش‌های تنش‌آمیز بر سر تایوان درست پیش از آغاز تمرین‌های نظامی جدید و بزرگ چین با هدف ترساندن جزیره صورت گرفت.

آخرین شمشیر چینی در واکنش به سفر رئیس جمهور منتخب تایوان به ایالات متحده، از جمله دیدار با رئیس مجلس نمایندگان، کوین مک کارتی، دستور داده شد.

سیاسی نوشت که «ماکرون واشنگتن را «لغو فالو» می کند، در حالی که صفحه سرمقاله محافظه کار با نفوذ در وال استریت ژورنال نوشت که ماکرون «خطا می کند» و بازدارندگی به رهبری ایالات متحده علیه چین را تضعیف می کند.

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام