کاربرد ورق سیاه

ورق های فولادی گرم عمداتا سیاه شناخته می شوند . به طور کلی ورق گالوانیزه گرم، از دو نوع فولاد ۳۶A و ۱۰۱۱A که هر دو نوعی فولاد کم کربن هستند ساخته شده است و در اکثر صنایع به کار می رود. ۳۶A به راحتی جوشکاری می شود و فرآیند عملیات حرارتی آن را تقویت می کند. ۱۰۱۱A با استحکام بالا، فولادی با شکل پذیری فوق العاده است که معمولا برای ساخت ظروف استفاده می شود.در ایران بهترین فروشنده ورق سیاه همراه فلز است

ورق های سیاه که از عمده ترین محصولات کارخانجات بزرگ فولاد هستند دامنه ی بسیار گسترده ای در نوع فولاد، ضخامت و ابعاد دارند. رایج ترین نوع ورق فولادی تولید شده در ایران ورق های St37 و St52 می باشند. آنالیز شیمیایی این ورق ها در استاندارد DIN 17100 قابل مشاهده است. البته لازم به توضیح است این استاندارد از سال 1980 به بعد معتبر نبوده و جایگزین آن استاندارد BS EN 10025  می باشد. در این استاندارد می بایست برای گرید St37 معادل آن در استاندارد EN را جستجو نمود که با نام S235JRG2 شناخته می شود. دلیل اینکه در ایران همچنان به این فولاد St37 گفته می شود این است که تنوع محصولات فولادی آنقدری نبوده که به نام ها و اختصارات جدید و جهانی نیاز پیدا شود.

 

روش تولید

در این روش ابتدا تختال تولید شده در کوره پیش گرم با دمای بالا قرار می گیرد پس از خروج تختال از کوره پیش گرم یک پوسته اکسیدی روی سطح تختال تشکیل می شود .

 

به منظور برطرف ساختن این پوسته اکسیدی ، عملیات پوسته شویی انجام گرفته که تاثیر زیادی بر افت دمای سطح تختال دارد. نورد خشن مرحله بعد از پوسته شویی است.

 

در این مرحله قطعه کار چندین مرتبه از بین غلتک ها عبور می کند تا به تدریج به ابعاد مورد نظر برسد.

 

در طی این فرایند توزیع دمای بار تحت تاثیر چند عامل از جمله انتقال حرارت به محیط و گرمای ناشی از تغییر شکل پلاستیک قرار می گیرد و ضخامت تختال 15 تا 30 % کاهش می یابد.

 

کاربرد

با توجه به نوع ضخامت , استاندارد ساخت و ضخامت از ورق سیاه در صنایع مختلفی استفاده می شود. ورق سیاه ST33 که با نام ورق سیاه ST37 نیز شناخته می شوددر صنعت و ساختمان کاربرد چشمگیری دارد. ورق ST44 که با نام ورق ST52 شناخته می شود به دلیل سختی که دارد برای ساخت تانکر و سیلندر گاز از آن استفاده میشود. برای برخی از لوله های نفتی خاص نیز این محصول استفاده می شود. با توجه به نوع استفاده ورق سیاه و ضخامت آن، قیمت ورق سیاه متفاوت است. میزان ضخامت هایی که در ساخت ورق به آن توجه می شود ساخت ورق های سیاه با ضخامت های 1.5 تا 200 میلیمتر است. با توجه به کاربرد ضخامت های ۱.۵ میل تا ۱۵ میل در بازار به صورت رول یا کلاف ارائه می شود. ورق سیاه با ضخامت ۱۵ میل به بالا نیز فقط به صورت شیت در بازار ارائه می شود. از دیگر ابعاد ورق سیاه می توان به انداره های ۱۰۰۰*۲۰۰۰ میلیمتر، ۱۲۵۰*۲۵۰۰ میلیمتر ، ۱۰۰۰*۶۰۰۰ میلیمتر، ۲۰۰۰*۶۰۰۰ میلیمتر اشاره کرد. بنابریان هنگام كاربرد ورق سياه به ضخامت و نوع استاندارد آن توجه داشته باشید.