کردها از پیروزی رئیس جمهور اردوغان در بحبوحه لفاظی های ملی گرایانه قبل از رای گیری می ترسند

کردها از پیروزی رئیس جمهور اردوغان در بحبوحه لفاظی های ملی گرایانه قبل از رای گیری می ترسند

حامیان حزب چپ سبز که طرفدار کردها هستند در تظاهرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی 14 ماه مه در دیاربکر ترکیه شرکت کردند. پرونده رویترز

کردهایی که مخالف رئیس جمهور طیب اردوغان هستند نگران هستند که پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هجوم چندین ساله این کشور به آنها را عمیق تر کند و آنها از افزایش لفاظی های ملی گرایانه قبل از رای گیری روز یکشنبه نگران هستند.

کردها که حدود یک پنجم جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند، به‌طور بالقوه برای آرمان‌های مخالفان برای پایان دادن به سلطنت ۲۰ ساله اردوغان، که طی آن او با سازمان‌های کردی خواستار شد، اما سپس به شدت سرکوب کرد، حیاتی تلقی می‌شوند.

با این حال، اردوغان پس از آنکه دور اول به او از کمال کیلیچداراوغلو، که علیرغم حمایت شش حزب و حمایت از حزب حامی کردها HDP عقب بود، از اپوزیسیون پیشی گرفت، شتاب بیشتری برای رای گیری روز یکشنبه دارد.

مقالات مرتبط

دست

دست در دست: ایلان ماسک به اردوغان خم شد، توییتر مخالفان را قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سانسور کرد

دست

خارگ می گوید که ناظران کنگره نظر نمایندگان کارناتاکا را خواهند پذیرفت، فرماندهی عالی در مورد انتخاب CM تصمیم خواهد گرفت.

برای برخی از رای دهندگان کرد، خطر نمی تواند بیشتر باشد زیرا اردوغان لحن ملی گرایانه خود را در تلاش برای کسب آرای بیشتر در آستانه دور دوم به کار می گیرد.

«در حال حاضر رای دادن یک موضوع مرگ و زندگی است. اردوغان در طول مبارزات انتخاباتی موضع خود را در مورد کردها سخت تر کرد.

من نمی توانم تصور کنم که او پس از اعلام پیروزی چه توانایی هایی خواهد داشت.

حزب HDP در انتخابات پارلمانی 14 ماه مه 61 درصد از حمایت را در دیاربکر به دست آورد، در حالی که حزب عدالت و توسعه اردوغان 23 درصد را به دست آورد. در سراسر کشور، حمایت HDP 8.9 درصد بود.

موضوع حمایت HDP از کیلیچداراوغلو در این هفته به دلیل معامله او با یک حزب ضد مهاجر که HDP می‌گوید «مخالف اصول دموکراتیک جهانی» است، پیچیده شده است. انتظار می رفت که HDP در روز پنجشنبه بیانیه ای در این باره صادر کند.

اردوغان در سال‌های اولیه قدرت خود، حقوق سیاسی و فرهنگی کردها را گسترش داد، گروهی بدون تابعیت که بین ترکیه، ایران، سوریه و عراق پراکنده است.

او محدودیت‌های استفاده از زبان کردی را حذف کرد و بر روند صلح با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) نظارت کرد، حزبی که در سال 1984 علیه دولت دست به اسلحه زد و ترکیه و متحدان غربی آن را یک گروه تروریستی می‌دانند.

اما پس از فروپاشی آتش‌بس در سال 2015، او مسیر خود را تغییر داد و مقامات سرکوبی کردند که منجر به دستگیری هزاران نفر از اعضای HDP شد، معمولاً به اتهام ستیزه‌جویی، و بسیاری از قانون‌گذاران و شهرداران آن خلع و زندانی شدند.

اردوغان با استفاده از حمایت HDP از کیلیچداراوغلو، بارها مخالفان را به همراهی با تروریسم متهم کرده است. HDP اتهامات مرتبط با شبه نظامیان را رد می کند.

اردوغان همچنین بارها توجه خود را به ویدئویی معطوف کرد تا کیلیچداراوغلو را به ارتباط با پ‌ک‌ک متهم کند، گروهی که شورشی را به راه انداخته و در آن بیش از 40000 نفر کشته شده‌اند.

قلیچداراوغلو این اتهام را تهمت آمیز خواند.

اما موضع اردوغان مورد تایید سینان اوگان، ملی‌گرای تندرو که در دور اول سوم شد، را به همراه داشت. اوگان گفته است که این تایید مبتنی بر اصل “مبارزه بدون توقف (علیه تروریسم)” است که به گروه های طرفدار کردها اشاره دارد.

“تبلیغات سیاه”

این شعار نشان دهنده تلاشی برای استفاده از احساسات عمیق ناسیونالیستی است – یک نیروی قدرتمند در سیاست ترکیه که توسط عواملی مانند سال ها خصومت با شبه نظامیان کرد و هجوم میلیون ها پناهنده از سوریه از زمان آغاز جنگ در آنجا در سال 2011 سخت تر شده است.

منتقدان می‌گویند که کیلیچداراوغلو از دور اول ناامیدکننده‌تر لحن ملی‌گرایانه‌تری پیدا کرده و قول داده است که همه پناهندگان را به کشورشان بازگرداند. بر اساس داده های وزارت کشور ترکیه میزبان حدود 5 میلیون مهاجر است که 3.4 میلیون آنها سوری هستند.

او همچنین خاطرنشان کرد که اردوغان “با سازمان های تروریستی بر سر میز نشست” – اشاره ای به روند شکست خورده صلح.

تایپ تمل، یکی از مقامات ارشد HDP، ابراز نگرانی کرد که اردوغان از طریق “تبلیغات سیاه” با ادعای ارتباط بین کیلیچداراوغلو و تروریست ها به هدف مورد نظر خود دست یافته است.

تمل، معاون مشترک HDP، گفت: «پیروزی اردوغان حکومت تک نفره را تحکیم می‌کند و راه را برای اعمال وحشتناک هموار می‌کند و روزهای کاملاً سیاهی را برای همه بخش‌های جامعه به ارمغان می‌آورد».

او همچنین به تغییر قلیچداراوغلو به “گفتمان ملی گرایانه تر” اشاره کرد که به گفته او ممکن است برای او مقداری حمایت کردها تمام شود.

رها روحاوی اوغلو، مدیر مرکز مطالعات کردی مستقر در دیاربکر، معتقد است که بسیاری از رای دهندگان کرد پیش از دور دوم، تمایل خود را برای رای دادن از دست داده اند و تغییر در لحن اتخاذ شده توسط کیلیچداراوغلو را مقصر می داند.

بی انگیزگی ناشی از گفتمان سیاسی CHP است که از آشتی به سیاست امنیتی تغییر مسیر داده است. او گفت که HDP باید با گفتن این جمله که “اگر قلیچداراوغلو شکست بخورد، ما هم شکست می‌خوریم” به پایگاه خود انگیزه دهد.

HDP در انتخابات تحت پرچم حزب دیگری شرکت کرد، زیرا یک پرونده قضایی تهدید کرده بود که آن را به دلیل ارتباط با شبه نظامیان کرد ممنوع می کند، که آن را رد می کند.

منتقدان بیم آن دارند که بیانیه سلیمان سویلو وزیر کشور در روز یکشنبه مبنی بر متهم کردن گروهی از وکلای کرد به ارتباط با پ ک ک می تواند نشانه سرکوب جدیدی باشد.

ناهیت ارن، رئیس کانون وکلای دیاربکر، به رویترز گفت که این اظهارات می تواند مقامات را وادار کند تا یک “تحقیقات تروریسم” جدید را آغاز کنند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام