کشورهای اروپایی در اجلاس سران برای افزایش تولید انرژی بادی در دریای شمال شرکت می کنند

کشورهای اروپایی در اجلاس سران برای افزایش تولید انرژی بادی در دریای شمال شرکت می کنند

تصویر نمایشی رویترز

بروکسل، بلژیک: در نتیجه پیامدهای جنگ اوکراین و فشار برای انرژی های تجدیدپذیر، 9 کشور اروپایی در کنفرانسی در روز دوشنبه برای افزایش تولید انرژی بادی در دریای شمال شرکت کردند.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرانسه، آلمان، ایرلند، دانمارک، هلند و لوکزامبورگ در این نشست که به میزبانی بلژیک در شهر ساحلی اوستنده برگزار می شود، شرکت خواهند کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز حضور خواهد داشت.

نروژ و بریتانیا نیز شرکت خواهند کرد، اگرچه به گفته مقامات فرانسوی، رهبری این تیم به جای ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، برعهده وزیر انرژی بریتانیا خواهد بود که نتوانست در آن شرکت کند.

رهبران این کشورها در مقاله مشترک منتشر شده در پولیتیکو گفتند: «ما به توربین‌های بادی فراساحلی نیاز داریم – و به تعداد زیادی از آنها نیاز داریم.

ما به آنها نیاز داریم تا به اهداف اقلیمی خود برسیم و خود را از شر گاز روسیه خلاص کنیم و اروپا امن‌تر و مستقل‌تر را تضمین کنیم.»

آنها گفتند که هدف جمعی افزایش تولید برق بادی فراساحلی به 120 گیگاوات تا سال 2030 – از 30 گیگاوات فعلی – و حداقل 300 گیگاوات تا سال 2050 بود.

اجلاس دریای شمال دومین نشستی است که برگزار می شود، پس از آن که چهار کشور در نشست افتتاحیه سال گذشته – بلژیک، دانمارک، آلمان و هلند – تصمیم گرفتند که همکاری را گسترش دهند.

آنها دریافتند که این یک “تعهد عظیم” است که به “سرمایه گذاری های عظیم در زیرساخت ها” نیاز دارد.

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک، پیش از این اجلاس گفت که این نشست بر روی “سرعت اجرا” به ویژه استانداردسازی تجهیزات مورد نیاز برای ساخت سریع تر و ارزان تر نیروگاه های بادی فراساحلی متمرکز خواهد بود.

حدود 100 رئیس شرکت در زنجیره تامین توربین بادی نیز در این اجلاس شرکت داشتند.

نوشته رهبران، که امضاکنندگان آن شامل امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان بودند، بر نیاز به تهیه تخصص و قطعات از اروپا و نه از جاهای دیگر تأکید کرد.

آنها گفتند: «ما باید فضایی را برای زنجیره‌های ارزش اروپایی در مورد فناوری سبز ایجاد کنیم و منابع خود را از مواد خام حیاتی برای توربین‌های بادی، باتری‌ها و موارد مشابه متنوع کنیم.»

چین در حال حاضر جایگاه برتری در تامین اجزای حیاتی مانند خاک‌های کمیاب دارد.

نقد صنعت

WindEurope، فدراسیونی که صنعت انرژی بادی اروپا را نمایندگی می کند، بر این باور است که با توجه به تخصص و تجربه فن آوری شرکت ها در این بخش، جاه طلبی های اجلاس اوستنده قابل انجام است.

اما فقدان “مکانیسم های تامین مالی کافی” و استخدام در این بخش را برجسته کرد.

WindEurope در بیانیه ای گفت: سیاست فعلی، با هدف رسیدن به آینده ای بدون کربن در اروپا، “بیش از حد بر پیشرفت های تکنولوژیکی متمرکز شده است، نه افزایش واقعی زنجیره های تامین موجود”.

همچنین از “مداخلات ناهماهنگ در بازار، سقف قیمت ها و اقدامات ملی بازپس گیری” که “سرمایه گذاری ها را متوقف می کند” انتقاد کرد.

این سازمان می گوید اروپا باید زیرساخت های فراساحلی ایجاد کند تا 20 گیگاوات در سال به تولید اضافه کند، با این حال این بخش در حال حاضر ظرفیت تنها 7 گیگاوات در سال دارد، با گلوگاه های زنجیره تامین برای کابل ها، پست ها و فونداسیون ها و در دسترس بودن کشتی های بادی دریایی. .

سرمایه گذاری برای رساندن اروپا به جایی که می خواهد بسیار زیاد است: اتحادیه اروپا هزینه رسیدن به 300 گیگاوات در تولید انرژی دریایی تا سال 2050 را 800 میلیارد یورو (900 میلیارد دلار) محاسبه کرده است.

بریتانیا بزرگترین ناوگان نیروگاه های بادی فراساحلی را دارد که 45 مورد از آنها 14 گیگاوات تولید می کنند و برنامه هایی برای افزایش ظرفیت تا 50 گیگاوات تا سال 2030 دارد.

آلمان با 30 مزرعه بادی با 8 گیگاوات، هلند با 2.8 گیگاوات و دانمارک و بلژیک هر دو با 2.3 گیگاوات در رتبه های بعدی قرار دارند.

سایر کشورهای شرکت‌کننده کمتر از یک گیگاوات از تاسیسات موجود خود تولید می‌کنند، اما جاه‌طلبی‌های مشترکی برای افزایش چشمگیر انرژی از آن منبع دارند.

اتحادیه اروپا اخیراً هدفی را برای دو برابر کردن نسبت انرژی های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی خود به 42.5 درصد تعیین کرده است، به ویژه با تسهیل گرفتن مجوز برای نصب زیرساخت.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام