گرجستان: هزاران نفر علیه دولت تظاهرات کردند

گرجستان: هزاران نفر علیه دولت تظاهرات کردند

تفلیس: در بحبوحه اتهامات عقب نشینی از دموکراسی، هزاران تن از حامیان مخالفان روز یکشنبه در تفلیس پایتخت گرجستان علیه دولت تظاهرات کردند.

تظاهراتی توسط اپوزیسیون اصلی کشور – جنبش ملی متحد (UNM) – سازماندهی شد، در حالی که تظاهرکنندگان در مقابل پارلمان گرجستان تجمع کردند تا حمایت خود را افزایش دهند. این حزب توسط رئیس جمهور سابق زندانی میخائیل ساکاشویلی تأسیس شد.

معترضان با در دست داشتن یک بنر بزرگ که روی آن نوشته شده بود «برای آینده اروپا» پرچم‌های گرجستان، اوکراین و اتحادیه اروپا را به عنوان بخشی از این اعتراض به اهتزاز درآوردند.

جمعیت با اشاره به ساکاشویلی که شش سال زندان را به دلیل سوء استفاده از قدرت می گذراند، شعار می دادند «زنده باد میشا!

پزشکان گفته‌اند که اصلاح‌طلبان طرفدار غرب در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های شدیدی است که در بازداشت ایجاد شده است.

دولت حزب حاکم رویای گرجستان با اتهامات زندانی کردن مخالفان، ساکت کردن رسانه های مستقل، همکاری مخفیانه با کرملین و گمراه کردن کشور از مسیر عضویت در اتحادیه اروپا مواجه است.

لوان خابیشویلی، رئیس UNM، در سخنرانی خود در این تظاهرات، خواسته های معترضان را فهرست کرد که شامل “آزادی زندانیان سیاسی و اجرای اصلاحات” مورد درخواست اتحادیه اروپا به عنوان شرط اعطای وضعیت نامزد رسمی به تفلیس می شود.

گیورگی مارگولاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان به جمعیت گفت: «دولت گرجستان از مسکو کنترل می‌شود و وظیفه ما این است که میهن خود را از چنگال روسی نجات دهیم».

ما مردمی آزادیخواه، بخشی از خانواده اروپایی هستیم، ما بردگی روسیه را رد می کنیم.

یکی از تظاهرکنندگان، نقاش 27 ساله، لوکا کاوسادزه، به خبرگزاری فرانسه گفت: “مبارزه ما صلح آمیز اما سازش ناپذیر خواهد بود و ما را به جایی که به آن تعلق داریم – اتحادیه اروپا” خواهد رساند.

ماه گذشته، ده‌ها هزار نفر در تفلیس پس از حمایت اولیه پارلمان از پیش‌نویس قانون «عوامل خارجی»، مشابه قانونی که در روسیه برای سرکوب مخالفان استفاده می‌شود، به خیابان‌ها آمدند.

این لایحه که انتقاد شدید اتحادیه اروپا و ایالات متحده را برانگیخت، تحت فشار اعتراضات خیابانی که منجر به استفاده پلیس از گاز اشک آور و ماشین آب پاش برای متفرق کردن جمعیت شد، کنار گذاشته شد.

حزب حاکم اصرار دارد که به پیشنهادهای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا و ناتو، که در قانون اساسی تصریح شده است، متعهد است و طبق نظرسنجی ها از 80 درصد جمعیت حمایت می کند.

اما پس از آنکه واشنگتن هفته گذشته صدور روادید برای چهار قاضی قدرتمند در گرجستان را به دلیل فساد مالی ممنوع کرد، رهبران حزب لفاظی‌های ضد غربی را تشدید کردند.

این اقدام نشان دهنده جدیدترین تشدید رویکرد واشنگتن نسبت به یک متحد پس از نگرانی از تغییر تفلیس به سمت روسیه است.

گرجستان چند روز پس از حمله روسیه به همسایه طرفدار غربی خود در فوریه 2022، همراه با اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست کرد.

در ژوئن سال گذشته، رهبران اتحادیه اروپا به کیف و کیشینوف وضعیت نامزدی رسمی دادند اما گفتند تفلیس باید ابتدا اصلاحات را اجرا کند.

(با ورودی های AFP)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام