گرم شدن شدید اوضاع پس از دیدار عربستان، از جمله مبادله زندانیان

گرم شدن شدید اوضاع پس از دیدار عربستان، از جمله مبادله زندانیان

مهدی المشاط رهبر سیاسی گروه حوثی از محمد الجابر سفیر عربستان در یمن و هیئتی در صنعا استقبال کرد. منبع: AFP/HO/SABA.

سنا: یک هیئت سعودی پس از چهار روز یمن جنگ زده را ترک کرد اما بدون آتش بس نهایی که سال گذشته منقضی شد. به رهبری سفیر محمد الجابر، هیئت قبل از عزیمت از شورشیان حوثی مورد حمایت ایران برای برگزاری دور دوم مذاکرات متعهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از کمیته بین المللی صلیب سرخ، در یکی دیگر از تحولات مهم، همزمان با حرکت اولین هواپیمای هیئت سعودی از صنعا به سمت عدن، تبادل بزرگ اسرا از جنگ داخلی وحشیانه یمن در جریان بود.

در این عملیات سه روزه حدود 900 زندانی آزاد خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام حوثی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «یک توافق اولیه در مورد آتش بس وجود دارد که در صورت نهایی شدن باید بعداً اعلام شود.

این مقام افزود: توافق برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات برای بحث بیشتر درباره نقاط اختلاف وجود دارد.

در سپتامبر 2014، حوثی‌ها کنترل صنعا را به دست گرفتند و دولت شناخته شده بین‌المللی را برکنار کردند و در مارس سال آینده مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی را آغاز کردند.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، صدها هزار نفر کشته شدند و دو سوم جمعیت 30 میلیونی به کمک وابسته هستند.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع در وزارت خارجه حوثی ها گفت که هیئت سعودی “شرایط” شورشیان را به رهبری ریاض اطلاع خواهد داد.

محمد علی الحوثی، رهبر سیاسی حوثی ها، گفت که مذاکرات در یک “فضای مثبت” انجام شد و برنامه هایی برای یک دور دیگر وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است که پیش از سفر عربستان سعودی، یک منبع دولتی یمن گفت که سعودی ها و حوثی ها بر سر یک آتش بس شش ماهه به توافق اصولی رسیده اند تا زمینه را برای مذاکرات سه ماهه برای ایجاد یک “انتقال” دو ساله فراهم کنند.

اهداف کلیدی حوثی ها شامل پرداخت حقوق کارمندان دولت در مناطق تحت کنترل آنها و رفع محدودیت های عملیاتی در بنادر و فرودگاه های تحت کنترل آنها است.

ریچارد اوپنهایم، سفیر بریتانیا در یمن، گفت که این گفتگوها “تحول مثبتی بود و ممکن است آغاز یک فرصت طلایی برای صلح باشد”.

وی به زبان عربی در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد، گفت: «یمن در هشت سال گذشته رنج‌های زیادی را متحمل شده است، و این باعث می‌شود که هر فرصتی برای صلح در اولویت قرار گیرد.

این مذاکرات حدود یک ماه پس از اعلام مهم ایران و عربستان سعودی در 10 مارس با میانجیگری چین مبنی بر از سرگیری روابط، هفت سال پس از یک انشعاب شدید آغاز شد.

نیروگاه های غنی از منابع خلیج فارس مدت هاست که رقبای سرسختی بوده اند و برای نفوذ در سراسر منطقه با یمن یکی از میدان های اصلی نبرد آنها رقابت می کنند.

نزدیکی غیرمنتظره به سرعت نقشه دیپلماتیک را دوباره ترسیم کرد و قطر و بحرین روابط خود را بهبود بخشیدند و کشورهای عربی در نظر دارند به انزوای طولانی دیپلماتیک سوریه به دلیل جنگ داخلی وحشیانه پایان دهند.

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام