آزادی رسانه در وضعیت وخیم سلامت در تعداد بی سابقه کشورها: گزارش

آزادی رسانه در وضعیت وخیم سلامت در تعداد بی سابقه کشورها: گزارش

ترکیه بیش از هر دموکراسی دیگری روزنامه نگاران را زندانی می کند. فایل AP

دهلی نو: بر اساس شاخص آزادی مطبوعات جهانی، که هشدار می دهد اطلاعات نادرست، تبلیغات و هوش مصنوعی تهدیدات فزاینده ای برای روزنامه نگاری به همراه دارند، آزادی رسانه ها در تعداد بی سابقه ای از کشورها در وضعیت بدی قرار دارد.

این شاخص که توسط گروه حمایت از گزارشگران بدون مرز (RSF) منتشر شده است، یک افت تکان دهنده را نشان می دهد، به طوری که 31 کشور بی سابقه در “وضعیت بسیار جدی” قرار دارند، که پایین ترین رتبه در گزارش است، از 21 فقط دو سال پیش. .

بر اساس این فهرست، افزایش تهاجمی دولت‌ها همراه با «کمپین‌های تبلیغاتی یا اطلاعات نادرست گسترده» باعث شده است که وضعیت بد به بدتر شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد از جناح های متخاصم سودان خواست آتش بس را در تعطیلات عید فطر رعایت کنند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا می گوید رقبای سودانی با آتش بس 72 ساعته موافقت کردند.

امسال بیش از هر زمان دیگری رنگ قرمز در نقشه RSF وجود دارد، زیرا رهبران اقتدارگرا در تلاش‌های خود برای ساکت کردن مطبوعات جسورتر می‌شوند. روزنامه گاردین به نقل از دبیرکل RSF، کریستوف دلور، گفت.

دلور افزود: «جامعه بین‌المللی باید با واقعیت بیدار شود و با هم، قاطعانه و سریع عمل کند تا این روند خطرناک را معکوس کند».

چهارشنبه سی امین سالگرد اولین روز جهانی آزادی مطبوعات است که برای یادآوری وظیفه دولت ها برای حمایت از آزادی بیان ایجاد شد.

آزادی رسانه ها در پنج سال گذشته کاهش یافته است

با این حال، طبق گزارش RSF، وضعیت فعلی روزنامه‌نگاری در هفت کشور از ده کشور «بد» و تنها در سه کشور «رضایت‌بخش» تلقی می‌شود. بر اساس گزارش سازمان ملل، 85 درصد از مردم در کشورهایی زندگی می کنند که آزادی رسانه ها در آنها طی پنج سال گذشته کاهش یافته است.

این نظرسنجی وضعیت رسانه‌ها را در 180 کشور و منطقه ارزیابی می‌کند و آزادی روزنامه‌نگاران را برای گزارش در مورد موضوعات مورد علاقه عمومی بدون دخالت یا ترس از امنیت آنها بررسی می‌کند.

این نشان می‌دهد که پیشرفت‌های سریع فناوری به دولت‌ها و بازیگران سیاسی اجازه می‌دهد واقعیت را تحریف کنند و انتشار محتوای جعلی آسان‌تر از همیشه است.

در این گزارش آمده است: «تفاوت بین درست و نادرست، واقعی و تصنعی، حقایق و مصنوعات محو شده و حق اطلاعات را به خطر می اندازد».

«توانایی بی‌سابقه در دستکاری محتوا برای تضعیف کسانی که روزنامه‌نگاری با کیفیت را تجسم می‌دهند و خود روزنامه‌نگاری را تضعیف می‌کند، استفاده می‌شود.»

در این گزارش آمده است که هوش مصنوعی با ابزارهای هوش مصنوعی «محتوا را هضم می‌کند و آن را به شکل ترکیب‌هایی که اصول دقت و قابلیت اطمینان را نادیده می‌گیرد»، «ویران بیشتری بر دنیای رسانه‌ها وارد می‌کند».

این فقط محتوای نوشتاری هوش مصنوعی نیست، بلکه بصری نیز هست. تصاویر با وضوح بالا که به نظر می رسد افراد واقعی را نشان می دهند را می توان در چند ثانیه تولید کرد.

دولت ها در حال جنگ تبلیغاتی هستند

دولت ها همزمان جنگ تبلیغاتی خود را تشدید می کنند. در حالی که رسانه های دولتی به طرز برده ای خط کرملین را تکرار می کنند در حالی که رسانه های مخالف به تبعید رانده می شوند، روسیه که سال گذشته پس از حمله به اوکراین در رتبه بندی سقوط کرده بود، 9 پله دیگر سقوط کرد.

ماه گذشته، مسکو دستگیر شد مجله ی وال استریت خبرنگار ایوان گرشکویچ، اولین روزنامه نگار آمریکایی که پس از پایان جنگ سرد در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

در همین حال، سه کشور تاجیکستان، هند و ترکیه از «وضعیت مشکل ساز» به پایین ترین رده سقوط کردند. هند به ویژه در نزول شدیدی قرار داشته و با ۱۱ پله سقوط به ۱۶۱ رتبه رسیده است.

به گفته RSF، در ترکیه، دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تندرو، آزار و اذیت خبرنگاران را در آستانه انتخابات 14 مه افزایش داده است.

ترکیه بیش از هر دموکراسی دیگری روزنامه نگاران را زندانی می کند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام