آژانس محیط زیست برزیل پروژه حفاری نفت در دریای مورد بحث را در نزدیکی دهانه رودخانه آمازون مسدود کرد

آژانس محیط زیست برزیل پروژه حفاری نفت در دریای مورد بحث را در نزدیکی دهانه رودخانه آمازون مسدود کرد

یک قایق مسافربری از شهر بندری Breves، واقع در جزیره Marajo، ایالت پارا، در دهانه رودخانه آمازون، برزیل حرکت می کند. فایل AP

مقامات محیط زیست برزیل روز چهارشنبه از صدور مجوز برای پروژه حفاری نفتی مشاجره‌آمیز در دهانه رودخانه آمازون خودداری کردند که باعث خوشحالی محیط‌بانان که درباره تأثیر احتمالی این پروژه هشدار داده بودند، شد.

به گفته رودریگو آگوستینیو، رئیس آژانس، که بر نگرانی های زیست محیطی تاکید کرد، تصمیم برای رد درخواست پتروبراس برای حفاری در بلوک FZA-M-59 “به عنوان تابعی از گروهی از ناسازگاری های فنی” اتخاذ شد.

با پیش بینی تولید فعلی برزیل در سال های آینده به اوج خود، پتروبراس تلاش کرده است تا ذخایر بیشتری را در سواحل شمالی کشور به دست آورد. این منطقه تقریباً نیمی از 6 میلیارد دلار هزینه اکتشاف شرکت را در یک دوره پنج ساله دریافت کرد.

مقالات مرتبط

اوکراین-روسیه

مناقشه اوکراین و روسیه بر دیدار بایدن، رئیس جمهور آمریکا و سانچز اسپانیایی در کاخ سفید غالب خواهد شد.

اوکراین-روسیه

بحران سقف بدهی ایالات متحده: چگونه بانک های بزرگ برای نکول احتمالی آماده می شوند

مدیر عامل شرکت ژان پل پراتس گفته بود که اولین چاه موقتی خواهد بود و این شرکت هرگز نشت حفاری دریایی را ثبت نکرده است. این شرکت نتوانست آژانس محیط زیست را متقاعد کند.

آگوستینیو در تصمیم خود نوشت: “شکی نیست که پتروبراس هر فرصتی برای اصلاح نقاط حیاتی پروژه خود داشت، اما همچنان ناسازگاری های نگران کننده ای برای عملیات ایمن در یک مرز اکتشافی جدید با آسیب پذیری اجتماعی و محیطی بالا دارد.”

این منطقه منحصر به فرد و با تنوع زیستی، خانه مناطقی از مانگروها و صخره های مرجانی است که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند، و فعالان و کارشناسان گفته بودند که این پروژه خطر نشت هایی را در پی دارد که می تواند محیط حساس را به خطر بیندازد.

80 سازمان جامعه مدنی و محیط زیست، از جمله WWF برزیل و صلح سبز، خواستار رد مجوز در انتظار یک مطالعه عمیق شده بودند.

رصدخانه آب و هوا، شبکه ای از سازمان های غیر انتفاعی زیست محیطی، گفت: “آگوستینیو از یک اکوسیستم تقریبا ناشناخته محافظت می کند و انسجام دولت لولا را حفظ می کند، که در گفتمان خود وعده داده است که با مبارزه با بحران آب و هوا هدایت شود.” بیانیه.

در طول اولین دوره ریاست جمهوری لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، از سال 2003 تا 2010، اکتشافات عظیم فراساحلی به وسیله ای برای تأمین مالی برنامه های بهداشت، آموزش و رفاه تبدیل شد. برخی از اعضای حزب کارگران او همچنان نفت را وسیله ای برای تضمین پیشرفت اجتماعی می دانند.

در ماه مارس، وزیر انرژی الکساندر سیلویرا گفت که این منطقه “گذرنامه آینده” برای توسعه در منطقه شمالی برزیل است. لولا در عبارات قبلی خود از همین عبارت برای توصیف اکتشافات نفتی فراساحلی در منطقه ای به نام پیش نمک استفاده کرد.

اما لولا تلاش کرده است تا بیداری محیطی را که در سال‌های پس از آن پشت سر گذاشته است، نشان دهد، چرا که حفاظت از آمازون در مبارزات انتخاباتی او در سال گذشته برای خلع ژایر بولسونارو و بازگشت به ریاست‌جمهوری، به عنوان یکی از ابزارهای ثابت در نظر گرفته شد.

فعالان و کارشناسان هشدار داده بودند که تصویب پروژه نفت فراساحلی می‌تواند دنیای طبیعی را تهدید کند، اما همچنین تصویر جدید لولا را به عنوان یک مدافع محیط زیست خدشه دار می‌کند.

فرآیند دریافت مجوز زیست محیطی برای بلوک FZA-M-59 در سال 2014 به درخواست شرکت BP Energy do Brasil آغاز شد. حقوق اکتشاف در سال 2020 به پتروبراس منتقل شد.

سولی آرائوخو، رئیس سابق آژانس محیط زیست و اکنون متخصص سیاست عمومی در رصدخانه آب و هوا، گفت که آگوستینیو نه تنها برای پروژه خاص، بلکه برای کشور نیز درخواست درستی را مطرح کرده است.

این تصمیم، در این مورد، باعث بحث گسترده تری در مورد نقش نفت در آینده کشور می شود. آرائوخو در بیانیه‌ای گفت: زمان آن فرا رسیده است که تقویمی برای حذف سوخت‌های فسیلی و تسریع انتقال عادلانه برای کشورهای صادرکننده نفت مانند برزیل ایجاد کنیم و مرز اکتشاف جدیدی را باز نکنیم. “کسانی که امروز با رویای ثروت نفت می خوابند، فردا با یک دارایی گیر افتاده یا یک فاجعه زیست محیطی یا هر دو از خواب بیدار می شوند.”

دیگر پروژه‌های بزرگ بحث‌برانگیز در آمازون که روی میز باقی مانده‌اند شامل بازسازی بزرگراهی است که جنگل‌های بارانی حفاظت‌شده را می‌گذراند، ساخت یک راه‌آهن بزرگ برای حمل و نقل غلات و تمدید مجوز یک سد عظیم برق آبی.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام