آیا ایالات متحده در نهایت به درخواست اوکراین برای جت جنگنده F-16 تن خواهد داد؟

جنگ در اوکراین ادامه دارد – 450 روز از نبرد بین نیروهای کیف و مسکو می گذرد. در این میان، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدان به اوکراین کمک کرده اند، چه از نظر پولی و چه از طریق تسلیحات نظامی.

اما اوکراین بیشتر می‌خواهد – جت‌های F-16 آمریکا را می‌خواهد و یک حمله دیپلماتیک را برای به دست آوردن این پرندگان خطرناک آغاز کرده است. و به احتمال زیاد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در اجلاس سران G7 که در هیروشیما ژاپن برگزار می شود، فشار بر جو بایدن را افزایش خواهد داد.

در اینجا نگاهی دقیق به این است که چرا اوکراین این جت جنگنده را می‌خواهد و چرا دولت بایدن در ارائه آنها مردد بوده است.

مقالات مرتبط

لهستان پیشنهاد استعفای زلنسکی را داد.  اوکراین از دست دادن حمایت همسایگان اروپایی،

لهستان پیشنهاد استعفای زلنسکی را داد. سیمور هرش فاش می کند که اوکراین حمایت همسایگان اروپایی را از دست داده است

لهستان پیشنهاد استعفای زلنسکی را داد.  اوکراین از دست دادن حمایت همسایگان اروپایی،

فرانسه از اتحادیه اروپا می خواهد که واگنر را یک گروه تروریستی بداند، بریتانیا آماده است تا طبقه بندی را رسمی کند

F-16 چیست؟

قبل از اینکه به این بپردازیم که چرا اوکراین اینقدر به این جت جنگنده علاقه دارد، اجازه دهید بیشتر درباره این هواپیما بدانیم.

F-16 که توسط General Dynamics برای نیروی هوایی ایالات متحده طراحی شده است، یک جت جنگنده مافوق صوت است که توسط ارتش های مختلف در سراسر جهان برای نبرد هوا به هوا و حملات هوا به زمین استفاده می شود. این هواپیما در درگیری های آمریکا در افغانستان، عراق، کوزوو، خلیج فارس و ماموریت های دفاعی در حریم هوایی ایالات متحده پرواز کرده است.

آیا ایالات متحده در نهایت به درخواست اوکراین برای جت جنگنده F16 پاسخ می دهد؟
گرافیک: Pranay Bhardwaj

F-16 توسط پیمانکار دفاعی آمریکایی لاکهید مارتین ساخته شده و به عنوان یکی از برترترین جت های جنگنده در جهان به شمار می رود. ویژگی های کلیدی آن یک سایبان حباب دار بدون قاب است که دید بسیار خوبی را برای خلبانان فراهم می کند، یک صندلی پرتاب پیشرفته که نیروی g احساس می شود در هنگام پرتاب را کاهش می دهد، یک توپ M61 Vulcan که می تواند گلوله های 20 میلی متری را با سرعت بیش از 6000 در دقیقه پرتاب کند. و 11 نقطه سخت برای نصب موشک و تجهیزات دیگر.

علاوه بر این، طبق گزارش نیویورک تایمز، F-16 همه کاره، سبک وزن و مقرون به صرفه است – با قیمتی تا 63 میلیون دلار، بسته به مدل، طبق گزارش نیویورک تایمز.

چرا اوکراین F-16 می خواهد؟

اوکراین در زرادخانه خود 132 هواپیمای جنگنده دارد که بیشتر آنها میگ 29 و سو 27 هستند. بر اساس داده های جمع آوری شده توسط موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، این را با روسیه مقایسه کنید که دارای 1391 جت است. حتی با در نظر گرفتن برخی از هواپیماهای روسی که در جاهای دیگر مستقر هستند، نقطه ضعف عددی قابل توجه است.

F-16 دارای قابلیت های تهاجمی و دفاعی است که توانایی های هوایی اوکراین را تقویت می کند. همانطور که ولودیمیر زلنسکی در نشست این هفته در ریکیاویک، ایسلند به رهبران اروپایی گفت: “بدون جنگنده های مدرن، هیچ سیستم دفاع هوایی کامل نخواهد بود.”

اوکراین معتقد است در حالی که Mig-29 سریع است، آنها استقامت لازم برای ماموریت های طولانی را ندارند و برد آنها کمی بیش از 1400 کیلومتر است و اینجاست که F-16 ها می توانند مفید باشند.

آیا ایالات متحده در نهایت به درخواست اوکراین برای جت جنگنده F16 پاسخ می دهد؟
نمایی پایتخت اوکراین را در سپیده دم هنگام هشدار حمله هوایی در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین در کیف نشان می دهد. روسیه حملات هوایی خود علیه کیف را در ماه می افزایش داده است. رویترز

علاوه بر این، روسیه در روزهای اخیر حملات هوایی خود را افزایش داده است. تا روز پنجشنبه، تنها در این ماه 9 حمله هوایی به پایتخت اوکراین انجام داده بود.

دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در این باره نوشت سیاست خارجی“اوکراین به جت های مدرن برای تقویت دفاع هوایی و موشکی ما، نجات جان ها و محافظت از غیرنظامیان نیاز دارد. موشک‌ها و پهپادهای روسی در شب به شهرهای آرام ما حمله می‌کنند و مردم را می‌کشند – از همه غم‌انگیزتر، کودکان – را در حالی که در خواب هستند. آنها زیرساخت های حیاتی غیرنظامی را تخریب می کنند و نیروگاه های هسته ای را با پل هوایی به خطر می اندازند. اوکراین در حال حاضر تقریباً 75 درصد از آنها را با استفاده از سیستم‌های زمینی، از جمله سیستم‌هایی که توسط شرکای ما تامین می‌شود، و با موشک‌های هوا به هوای پرتاب شده از جت‌های قدیمی اوکراین از دوران شوروی، رهگیری می‌کند. متأسفانه، تقریباً 25 درصد هنوز به اهداف خود می رسند. F-16ها به عنوان یک سیستم ترکیبی با پدافند هوایی زمینی عمل خواهند کرد و به ما این امکان را می‌دهند که موشک‌های روسی را مدت‌ها قبل از اینکه کسی را بکشند یا تأسیسات انرژی دیگری را نابود کنند، ساقط کنیم.

آیا ایالات متحده در نهایت به درخواست اوکراین برای جت جنگنده F16 پاسخ می دهد؟
ایالات متحده از دادن F-16 به اوکراین ابراز بی میلی کرده است زیرا معتقد است که این امر باعث تحریک ولادیمیر پوتین خواهد شد. تصویر فایل/AFP

توقف چیست؟

ایالات متحده پیش از این احتمال ارسال F-16 نیروی هوایی ایالات متحده را رد کرده بود و اعلام کرد که اوکراین برای این جنگنده ها آماده نیست. مشخص است که خلبانان اوکراینی حداقل شش ماه طول می کشد تا نحوه پرواز با هواپیما را یاد بگیرند. علاوه بر این، جت به باندهای بکر برای برخاستن و فرود نیاز دارد. F-16 نیز تقریباً روزانه نیاز به بازرسی و نگهداری دارد. واشنگتن همچنین نگران است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این موضوع را تحریکی بیشتر و تشدید خشونت بیشتر بداند.

بایدن در کنفرانس مطبوعاتی خود با زلنسکی در ماه دسامبر، در پاسخ به این سوال که چرا او و متحدانش همه سلاح‌هایی را که می‌خواهند به کیف نمی‌دهند، گفت: «ما به دنبال جنگ با روسیه نیستیم. ما نمی‌خواهیم جنگ جهانی سوم را آغاز کنیم.»

مقامات پنتاگون همچنین به طور مداوم اعلام کرده‌اند که معتقدند F-16 چیزی است که اوکراین برای این مرحله از درگیری به آن نیاز دارد. سلست والاندر، رئیس دفتر امور امنیت بین‌الملل پنتاگون، در جلسه استماع نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «تمرکز ما بر اولویت‌های اوکراینی برای این جنگ و هواپیما است، در حالی که در این فهرست، هواپیماهای غربی و مدرن حدود هشتم فهرست هستند. ماه

همچنین بخوانید : لهستان اولین کشور ناتو شد که جت های جنگنده به اوکراین داد: این برای جنگ چه معنایی دارد؟

بنابراین، چه چیزی از آن زمان تغییر کرده است؟

چندین کشور اروپایی تغییر نظر داده اند و ابراز تمایل کرده اند که این جت جنگنده را به اوکراین تحویل دهند و حتی خلبانان خود را آموزش دهند.

در اوایل این هفته، بریتانیا و هلند اعلام کردند که یک “ائتلاف بین المللی” برای تهیه F-16های ساخت آمریکا و آموزش خلبانان و خدمه اوکراینی ایجاد خواهند کرد. سخنگوی سوناک بعداً در بیانیه‌ای گفت: «نخست‌وزیر اعتقاد خود را تکرار کرد که جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است و رهبران بر اهمیت کمک‌های امنیتی طولانی‌مدت متحدان به اوکراین برای تضمین آن‌ها در برابر حملات آینده توافق کردند.»

آیا ایالات متحده در نهایت به درخواست اوکراین برای جت جنگنده F16 پاسخ می دهد؟
نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، و ولدیمیر زلنسکی، نخست‌وزیر اوکراین، در اوایل هفته در باغ چکرز، اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر، در آیلسبری، انگلستان قدم می‌زنند. تصویر فایل/AP

امانوئل ماکرون از فرانسه نیز روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت “هیچ تابویی” در مورد آموزش خلبانان اوکراینی در فرانسه وجود ندارد – و تمرکز را به ایالات متحده تغییر داد. با این حال، برای این کشورها نیاز به رضایت از ایالات متحده است. ما با چندین کشور اروپایی دیگر که آماده هستند، در را برای آموزش خلبانان باز کرده ایم. ماکرون در مصاحبه ای تلویزیونی با آمریکایی ها گفت: فکر می کنم گفتگوها با آمریکایی ها در جریان است TF1 پخش کننده

او بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «آموزش می تواند از هم اکنون آغاز شود.

زلنسکی که از حمایت حمایت می‌کند، موضوع F-16 را با بایدن در نشست G-7 در هیروشیما مطرح خواهد کرد. با این حال، رهبر اوکراین باید مراقب باشد که بایدن را در مقابل دیگر مقامات جهانی شرمنده نکند.

آیا آمریکا تسلیم خواهد شد؟

به نظر می رسد که در واشنگتن تغییری ایجاد شده است. CNN گزارش ها حاکی از آن است که دولت بایدن در هفته های اخیر به متحدان اروپایی پیام داده است که ایالات متحده به آنها اجازه می دهد جنگنده های F-16 به اوکراین صادر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در حال صحبت با سیاسی وی گفت: “همانطور که جنگ روسیه علیه اوکراین تکامل یافته است، کمک های نظامی ایالات متحده نیز پیشرفت کرده است. ما به مشورت نزدیک با اوکراین و کار شبانه روزی برای ادامه تحویل در حمایت از مدافعان شجاع اوکراین ادامه خواهیم داد. ما همچنین به همکاری با متحدان و شرکا برای شناسایی و ارائه قابلیت‌های اضافی اوکراین ادامه خواهیم داد.»

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام