آیا سوئد در ناتو در F16 بین ایالات متحده و ترکیه کرسی خواهد گرفت؟

آیا سوئد در ناتو در F16 بین ایالات متحده و ترکیه کرسی خواهد گرفت؟

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفتگو کرد. تصویر با حسن نیت: رویترز

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه در تماسی تلفنی بار دیگر بر قصد آنکارا برای خرید جنگنده‌های F-16 از ایالات متحده تاکید کرد و جو بایدن، رئیس‌جمهور ترکیه به اردوغان گفت که واشنگتن می‌خواهد آنکارا به مخالفت خود با پیوستن سوئد به ناتو پایان دهد.

مطابق با رویترزمکالمه زمانی آغاز شد که بایدن با اردوغان تماس گرفت و پیروزی او در انتخابات روز یکشنبه برای ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت.

من با اردوغان صحبت کردم. من به اردوغان تبریک گفتم. او هنوز هم می خواهد روی چیزی روی F-16 کار کند. به او گفتم که می‌خواهیم با سوئد معامله کنیم، پس بیایید این کار را انجام دهیم. و بنابراین ما دوباره با یکدیگر در تماس خواهیم بود.” رویترز به نقل از بایدن قبل از عزیمت از کاخ سفید به دلاور به خبرنگاران گفت.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا انتظار حرکتی از اردوغان در مورد عضویت سوئد در ناتو دارد، افزود: «من این موضوع را با او در میان گذاشتم. هفته آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.»

ترکیه هنوز پیشنهاد سوئد در ناتو را تایید نکرده است

سوئد و فنلاند سال گذشته درخواست عضویت در ناتو را دادند و پس از تهاجم روسیه به اوکراین، از سیاست های دیرینه عدم تعهد نظامی خودداری کردند. پیشنهادات عضویت باید توسط تمامی اعضای ناتو تایید شود. ترکیه و مجارستان هنوز پیشنهاد سوئد را تایید نکرده اند.

ترکیه به دنبال خرید 20 میلیارد دلار اف-16 و نزدیک به 80 کیت مدرنیزاسیون از آمریکا بوده است. اما این فروش به دلیل مخالفت های کنگره آمریکا در مورد امتناع آنکارا از چراغ سبز به گسترش ناتو، سابقه حقوق بشری آن و سیاست سوریه متوقف شده است، حتی اگر دولت بایدن بارها گفته است که از این فروش حمایت می کند.

بسته بسیار کوچکتر 259 میلیون دلاری شامل ارتقاء نرم افزارهای اویونیک برای ناوگان کنونی هواپیماهای جنگنده F-16 ترکیه در اوایل سال جاری، چند روز پس از تصویب الحاق فنلاند به ناتو توسط ترکیه توسط کنگره ایالات متحده تایید شد.

وضعیت موجود بین ایالات متحده و ترکیه؟

دولت بایدن مکرراً هرگونه ادعایی مبنی بر هر گونه “حقوق” بین فروش و گسترش ناتو را رد کرده است، اگرچه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ژانویه گفت که طرف آمریکایی به صراحت اعلام کرده است که تصویب پیشنهادات ناتو توسط ناتو مثبت تلقی خواهد شد. کنگره.

مقالات مرتبط

اوکراین

روسیه می‌گوید: جنگ اوکراین: انتقال F-16 به کیف، سؤالاتی را در مورد دخالت ناتو ایجاد می‌کند

اوکراین

چرا جو بایدن نمی خواهد از ناکازاکی برهنه شده آمریکا بازدید کند؟

گروهی از سناتورهای دو حزبی در نامه‌ای به بایدن در فوریه اعلام کردند که شکست ترکیه در تصویب پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند که هنوز در آن زمان منتظر بودند، با اشاره به F-16‌ها، این فروش معلق را زیر سوال می‌برد.

یک منبع آگاه گفت که ایالات متحده قبلاً به ترکیه گفته بود اگر آنکارا به سوئد چراغ سبز نشان ندهد، دریافت موافقت کنگره با قرارداد F-16 دشوار خواهد بود.

ترکیه در اواخر ماه مارس پیوستن فنلاند به ناتو را تصویب کرد، اما همچنان به مخالفت با سوئد ادامه می دهد و می گوید که استکهلم اعضای گروه های شبه نظامی را که تروریست می داند پناه می دهد. مجارستان نیز هنوز پیشنهاد سوئد را تایید نکرده است.

ملحق شدن سوئد به ناتو تا اواسط ژوئیه، زمانی که این ائتلاف قرار است نشست سران رهبران را در لیتوانی برگزار کند، از اولویت های اصلی واشنگتن است.

ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه ای درباره تماس بین بایدن و اردوغان گفت: رهبران دو کشور توافق کردند که در همه جنبه های روابط دوجانبه خود که اهمیت آن در مواجهه با چالش های منطقه ای و جهانی افزایش یافته است، همکاری ها را عمیق تر کنند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام