آیا کلئوپاترا سیاه بود؟ چرا مصری ها از سریال جدید نتفلیکس عصبانی هستند؟

ملکه کلئوپاترا مصر بسیار مهیب بود و بخشی نمادین از تاریخ باقی مانده است. این چیزی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند. او بارها توسط شکسپیر و هالیوود جاودانه شده است. با این حال، تلاش اخیر نتفلیکس برای پریدن از کلئوپاترا باعث خشم مصر شده است.

سریال مستند درام جدید نتفلیکس با عنوان ملکه کلئوپاتراکه در 10 مه منتشر شد، جنجال های گسترده ای را به راه انداخت و نه تنها دولت مصر مداخله کرد، بلکه نسخه خود را بر اساس شخصیت نمادین سفارش داد.

این ردیف در مورد چیست؟ چرا مصری ها از سریال نتفلیکس ناراضی هستند؟

ملکه کلئوپاترا و نمایش

ملکه کلئوپاترا هفتمین، اما مشهورترین فرمانروای مصری بود که این نام را داشت. او آخرین عضو سلسله بطلمیوس بود که پس از 5000 سال حکومت فراعنه بر مصر حکومت کرد. سلطنت او 21 سال به طول انجامید تا اینکه در 30 اوت قبل از میلاد در اثر خودکشی درگذشت

داستان او سال‌ها در ادبیات و هالیوود گفته می‌شود، و در حالی که او اغلب به‌عنوان یک وسوسه‌انگیز به تصویر کشیده می‌شود، مورخان خاطرنشان می‌کنند که او به احتمال زیاد یک «سیاستمدار کامل» نیز بوده است. گفته می شود که او خودمختاری مصر را از طریق دیپلماسی زیرکانه و کاریزمای شخصی در میان امپراتوری روم در حال رشد در طول سلطنت 21 ساله خود حفظ کرد.

دعوا بر سر یک کلئوپاترای سیاه چرا مصر دود می کند
ملکه کلئوپاترا توسط تینا غروی برای نتفلیکس کارگردانی شده است. تقدیم به تصویر: @queencleopatranetflix/Instagram

جادا پینکت اسمیت با دیدن اینکه او چقدر مهم است، تصمیم گرفت او را به مجموعه فیلم های درام- مستند خود اضافه کند. ملکه های آفریقایی. ملکه کلئوپاترا شامل چهار قسمت است و تینا غروی آن را کارگردانی کرده است. این بازیگر دو نژادی بریتانیایی، آدل جیمز، در نقش ملکه کلئوپاترا است و در 10 می روی پلتفرم منتشر شد.

جادا پینکت اسمیت هنگام صحبت در مورد سریال، در مقاله‌ای که توسط نتفلیکس حمایت شده بود، گفته بود: «ما اغلب نمی‌توانیم داستان‌هایی درباره ملکه‌های سیاه ببینیم یا بشنویم، و این برای من و همچنین برای دخترم بسیار مهم بود. فقط برای این که جامعه من بتواند آن داستان ها را بداند، زیرا تعداد زیادی از آنها وجود دارد.

درگیری بزرگ بر سر کلئوپاترای نتفلیکس

تصمیم برای انتخاب بازیگر بریتانیایی، ادل جیمز، که دو نژادی است، جنجال های زیادی را در مصر به راه انداخته است. از زمانی که این تریلر در ماه گذشته منتشر شد، دانشگاهیان محلی و دیگران ادعا می کنند که کلئوپاترا، که در شهر اسکندریه مصر در سال 69 قبل از میلاد به دنیا آمد و متعلق به یک سلسله یونانی زبان بود، تبار اروپایی داشت و سیاه پوست نبود.

زاهی حواس، مصر شناس برجسته و وزیر سابق آثار باستانی، به این روزنامه گفت المصری الیوم روزنامه: «این کاملا جعلی است. کلئوپاترا یونانی بود، به این معنی که او پوست روشنی داشت، نه سیاه.

حواس افزود که تنها فرمانروایان مصر که سیاهپوست بوده اند، پادشاهان کوشی سلسله 25 (747-656 قبل از میلاد) بودند. وی گفت: «نتفلیکس سعی دارد با انتشار حقایق دروغین و فریبنده مبنی بر سیاه بودن خاستگاه تمدن مصر، سردرگمی ایجاد کند.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر نیز وارد این جنجال شد و بیانیه ای طولانی در توییتر منتشر کرد و تاکید کرد که “ملکه کلئوپاترا پوست روشن و ویژگی های هلنیستی (یونانی) داشت”.

یک وکیل مصری نیز از نتفلیکس به دلیل به تصویر کشیدن کلئوپاترا در نقش یک زن سیاه پوست شکایت کرده است. محمود السمری در شکایت خود گفت که نمایش کلئوپاترا به عنوان یک سیاه پوست آفریقایی تلاشی برای “پاک کردن هویت مصری” است.

ما هزاران سال است که می‌دانیم کلئوپاترا اصالتا یونانی دارد و در مصر به دنیا آمده است. این یک حقیقت است. ایراد اصلی ما جعل این حقایق است. این در مورد سیاه یا سفید یا حتی زرد بودن نیست. فرض کنید آنها می خواستند کلئوپاترا را به عنوان یک مرد به تصویر بکشند، ما نیز به آن اعتراض می کنیم. اخبار سی بی اس در یک مصاحبه

تصویر سیاه کلئوپاترا همچنین خشم جوانان کشور را برانگیخته است. آنها یک کمپین ضد #مصر برای مصریان راه اندازی کرده اند. در این کمپین، جوانان مصری عکس‌های خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند که نیمی از تصویر شامل چهره‌شان و نیمی دیگر چهره پادشاهان، ملکه‌ها یا شخصیت‌های تاریخی مصر باستان را نشان می‌دهد. هدف این کمپین از طریق این عکس ها نشان دادن شباهت های مصریان امروزی و مصریان باستان است.

و در روز انتشار سریال، یک پخش کننده دولتی مصری اعلام کرد که سریال خود را در مورد ملکه کلئوپاترا تولید خواهد کرد. را کانال الوثقیه – که یکی از شرکت های تابعه دولت مصر است خدمات رسانه ای متحد – گفت که تولید یک مستند سطح بالا درباره داستان واقعی ملکه کلئوپاترا را آغاز خواهد کرد که در بیانیه ای ادعا می کند که بر اساس “بالاترین سطوح” تحقیق و دقت است.

کمدین محبوب باسم یوسف در یک مصاحبه تلویزیونی اخیر با پیر مورگان، روزنامه نگار بریتانیایی، همچنین از نقش آفرینی کلئوپاترا در برنامه نتفلیکس انتقاد کرد.

در حالی که نتفلیکس در مورد این موضوع کم‌کم مانده است، تینا غروی، کارگردان این سریال در مطلبی نظری در تنوع نوشت: «چرا کلئوپاترا نباید یک خواهر ملان باشد؟ چرا برخی از مردم نیاز دارند که کلئوپاترا سفید باشد؟… شاید این فقط این نیست که من سریالی را کارگردانی کرده ام که کلئوپاترا را سیاهپوست نشان می دهد، بلکه از مصری ها خواسته ام که خود را آفریقایی ببینند و آنها به خاطر آن از من عصبانی هستند. “

همچنین بخوانید: آیا کالیفرنیا قرار است میلیاردها دلار غرامت به سیاه‌پوستان برای برده‌داری بپردازد؟

سیاه یا سفید – بحث مصر

این اولین بار نیست که بحثی درباره هویت نژادی کلئوپاترا مطرح می شود. شکاف های موجود در شجره نامه او فضایی را برای مردم ایجاد می کند تا هویت بومی مصر را به سیاهی تعبیر کنند.

در حالی که پدربزرگ کلئوپاترا دو همسر یونانی- مقدونی داشت، او همچنین یک صیغه احتمالاً مصری داشت. در مورد پدر کلئوپاترا هم همینطور است. منابع تاریخی معاصر هویت مادر و مادربزرگ کلئوپاترا را روشن نمی‌کنند، اما، طبق رولر، «در حالی که این احتمال وجود دارد که کلئوپاترا یونانی خالص مقدونی بوده باشد… احتمالاً مقداری خون مصری داشته است، اگرچه مقدار آن نامشخص است. ”

دعوا بر سر یک کلئوپاترای سیاه چرا مصر دود می کند
مجسمه مجسمه ملکه کلئوپاترا در موزه مصر برلین. تصویر فایل/رویترز

موضوع، برای برخی، به تصویر کشیدن کلئوپاترا نیست، بلکه بیشتر درباره «سیاه‌شویی» تاریخ مصر است. برخی از مصری‌ها انتخاب جیمز را به‌عنوان تجاوزی از سوی جنبش افرومرکزی و تلاش غیرمصری‌ها برای ادعای میراث مصر به عنوان میراث خود می‌دانند.

دکتر مونیکا هانا باستان شناس مصری به سی بی اس گفت: «من مخالف فیلم هستم، زیرا این فیلم یک برنامه افرامرکزی را بدون توجه به دقت تاریخی سیاه یا سفید بودن کلئوپاترا انجام می دهد. آنها سیاست هویتی قرن بیست و یکم را تحمیل می کنند و گذشته مصر باستان را تصاحب می کنند، درست همانطور که اروپامرکزی ها و راست افراطی در اروپا انجام می دهند.

در زمان‌های اخیر، مصر به ادعاهای بسیاری از افرامرکزی‌ها پاسخ می‌دهد و ادعا می‌کند که اجداد این کشور سیاه‌پوست بوده‌اند. آنها ادعا می کنند که تمدن توسط سیاه پوستان آفریقایی آغاز شد که نقش آنها در تأسیس آن با حمله به مسلمانان در نیمه دوم هزاره اول پس از میلاد پاک شد.

این ادعاها توسط بسیاری از مورخان رد شده است، به طوری که زاهی حواس، وزیر سابق آثار باستانی و مصر شناس مشهور جهان، در مصاحبه ای در سال 2021 گفت که اظهارات افرامرکزی درباره مصر باستان بی اساس است.

در حالی که این بحث در نتفلیکس بالا گرفته است و مصر در نتفلیکس داغ می شود، ربکا فوتو کندی، استادیار کلاسیک در دانشگاه دنیسون، می گوید. زمان مجله، «پرسیدن اینکه آیا کلئوپاترا سیاه‌پوست، سفیدپوست یا نژاد دیگری بود سؤال اشتباهی است زیرا «این نشان می‌دهد که اینها مقوله‌هایی جهانی هستند و از نظر تاریخی ممکن نیست.»

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام