ابومحمد المصری القاعده در جریان عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل در تهران کشته شد

المصری در 7 آگوست ، سالگرد بمب گذاری در سال 1998 در سفارت های ایالات متحده در نایروبی ، کنیا و دارالسلام ، تانزانیا ، در یکی از کوچه های تهران مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

واشنگتن: ایالات متحده و اسرائیل در اوایل سال جاری برای ردیابی و کشتن یکی از عوامل ارشد القاعده در ایران همکاری کردند ، این یک عملیات جسورانه اطلاعاتی توسط دو کشور متحد بود که همزمان با افزایش فشارهای دولت ترامپ بر تهران انجام شد.

چهار مقام فعلی و سابق آمریكا گفتند كه ابومحمد المصری ، شماره 2 القاعده ، در ماه اوت توسط قاتلان در پایتخت ایران كشته شد. به گفته دو نفر از مقامات ، آمریكا اطلاعاتی را در اختیار اسرائیلی ها قرار داده است كه آنها می توانند المصری و نام مستعار او را در آن زمان پیدا كنند ، در حالی كه مأموران اسرائیلی قتل را انجام می دهند. دو مقام دیگر قتل المصری را تأیید کردند اما نتوانستند جزئیات خاصی ارائه دهند.

المصری در 7 آگوست ، سالگرد بمب گذاری در سال 1998 در سفارت های ایالات متحده در نایروبی ، کنیا و دارالسلام ، تانزانیا ، در یکی از کوچه های تهران کشته شد. اعتقاد عمومی بر این بود که المصری در برنامه ریزی این حملات شرکت داشته و به اتهام تروریسم توسط FBI تحت تعقیب بود.

مرگ المصری ضربه ای است به القاعده ، شبکه تروریستی که حملات 11 سپتامبر 2001 را در آمریکا ترتیب داد و در میان شایعاتی در خاورمیانه در مورد سرنوشت ایمن الظواهری رهبر این گروه رخ داد. مقامات نتوانستند این گزارش ها را تأیید کنند اما گفتند که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در تلاش است تا اعتبار آنها را تعیین کند.

دو نفر از مقامات – یکی در جامعه اطلاعاتی و با اطلاع مستقیم از عملیات و دیگری افسر سابق CIA در این باره توضیح داد – گفت که المصری توسط کیدون کشته شد ، واحدی در سازمان مخفی اسرائیلی موساد که گفته می شود مسئول ترور است اهداف با ارزش بالا در عبری ، Kidon به معنی سرنیزه یا “نوک نیزه” است.

این مقام در جامعه اطلاعاتی گفت که دختر المصری ، مریم ، نیز هدف این عملیات بود. به گفته این مقام مسئول ، كه مانند بقیه ، خواست نامش فاش نشود و در مورد اطلاعات حساس اطلاعاتی صحبت كند ، آمریكا معتقد بود كه وی برای نقش رهبری در القاعده جلب می شود و اطلاعات او را در برنامه ریزی عملیاتی نقش دارد.

دختر المصری بیوه حمزه بن لادن ، پسر اسامه بن لادن ، طراح اصلی القاعده بود. وی سال گذشته در یک عملیات ضدتروریستی آمریکا در منطقه افغانستان-پاکستان کشته شد.

خبر مرگ المصری ابتدا توسط مجله نیویورک تایمز.

دفتر سیا و نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو که ناظر بر آژانس اطلاعاتی موساد است ، از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

اسرائیل و ایران دشمنان سرسختی هستند ، و برنامه هسته ای ایران مهمترین نگرانی امنیتی اسرائیل است. اسرائیل از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای 2015 ایران و کارزار فشار آمریكا بر تهران استقبال كرده است.

در زمان این قتل ها ، دولت ترامپ در مراحل پیشرفته تلاش برای بازگرداندن مجدد کلیه تحریم های بین المللی علیه ایران بود که بر اساس توافق هسته ای لغو شد ، از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شد. هیچ یک از اعضای شورای امنیت دیگر با ایالات متحده همراه نبودند ، که متعهد شده است کشورهایی را که به عنوان بخشی از فعالیت “فشار حداکثر” خود علیه ایران مجازات نمی کنند مجازات کند.

مقامات اسرائیلی نگرانند دولت آینده رئیس جمهور منتخب جو بایدن می تواند به توافق هسته ای بازگردد. این احتمال وجود دارد که اگر بایدن با ایرانی ها درگیر شود ، اسرائیل فشار می آورد تا این توافق نامه اصلاح شود تا به برنامه موشکی دوربرد ایران و فعالیت نظامی آن در سراسر منطقه ، به ویژه در سوریه و حمایت از گروه هایی مانند حزب الله ، حماس ، و و جهاد اسلامی.

افشاگری ها در مورد پناه دادن رهبر القاعده در ایران می تواند به اسرائیل کمک کند تا پرونده خود را با دولت جدید ایالات متحده تقویت کند.

المصری سالها در لیست کشتار یا اسارت بود. اما حضور وی در ایران ، که سابقه خصومت طولانی با القاعده را دارد ، موانع قابل توجهی در مورد دستگیری وی یا کشته شدن وی به وجود آورد.

ایران این گزارش ها را تکذیب کرد و گفت که دولت هیچ رهبر القاعده را پناه نمی دهد و آمریکا و اسرائیل را به دلیل تلاش برای ایجاد احساسات ضد ایرانی مقصر می داند. مدتهاست که مقامات آمریکایی اعتقاد دارند تعدادی از رهبران القاعده سالهاست که در ایران ساکت و آرام زندگی می کنند و ارزیابی های اطلاعاتی علنی منتشر شده این پرونده را مطرح می کند.

مرگ المصری ، البته با نامی فرضی ، در تاریخ 8 اوت در رسانه های ایران گزارش شد. گزارش ها وی را به عنوان یک استاد تاریخ لبنان معرفی کردند که بالقوه وابسته به جنبش حزب الله لبنان مرتبط با ایران است و می گوید که وی به همراه افراد مسلح موتورسیکلت کشته شده است. فرزند دختر.

رسانه های لبنان با استناد به گزارش های ایرانی گفتند که کشته شدگان حبیب داوود شهروند لبنان و دخترش مریم بودند.

مرگ المصری و دخترش سه روز پس از فاجعه فاجعه انفجار 4 اوت در بندر بیروت رخ داد و چندان مورد توجه قرار نگرفت. حزب الله هرگز در مورد گزارش ها اظهارنظر نکرد و مقامات امنیتی لبنان گزارشی از کشته شدن هیچ شهروندی در تهران گزارش نکردند.

یک مقام حزب الله روز شنبه درباره مرگ المصری اظهارنظر نمی کند و می گوید وزارت خارجه ایران قبلا آن را تکذیب کرده است.

به نظر می رسد این قتل ها الگوی رفتاری است که در گذشته به اسرائیل نسبت داده شده بود.

در سال 1995 ، بنیانگذار گروه مبارز فلسطینی جهاد اسلامی توسط یک فرد مسلح با موتور سیکلت در مالت ، در یک ترور منسوب به موساد ، کشته شد. گزارش شده است که موساد در اوایل دهه گذشته نیز رشته ای از قتلهای مشابه دانشمندان هسته ای ایران را در ایران انجام داده است. ایران اسرائیل را به داشتن پشت این قتل ها متهم کرده است.

یوئل گوزانسکی ، یکی از اعضای ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی و تحلیلگر سابق امور ایران در دفتر نخست وزیر ، گفت که مدتی است شناخته شده است که ایران شخصیت های برجسته القاعده را پنهان می کند. در حالی که او اطلاع مستقیمی از مرگ المصری نداشت ، وی گفت که یک عملیات مشترک بین ایالات متحده و اسرائیل نشان دهنده همکاری نزدیک اطلاعاتی دو ملت است ، ایالات متحده به طور معمول در جنبه های فنی جمع آوری اطلاعات قوی تر و اسرائیل در عوامل عملیاتی مهارت دارد. پشت خط دشمن.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.