استاد کانادایی به طور غیابی به حبس ابد محکوم می شود. حکم بازداشت صادر شد-اخبار جهان، فرست پست

پاریس: بیش از 40 سال پیش در حمله بمبی به کنیسه پاریس، چهار نفر کشته و 46 نفر زخمی شدند و یک استاد دانشگاه لبنانی-کانادایی غیابی به این جنایت مجرم شناخته شد.

حسن دیاب، 69 ساله، تنها مظنون بمب گذاری در خارج از کنیسه کوپرنیک در سال 1980، زمانی که بیش از 300 نفر در مراسم شرکت می کردند، در غیاب خود به حبس ابد محکوم شده است. بنا به گزارش ها، حکم بازداشت نیز صادر شده است.

دیاب که عموماً از توجه رسانه ها در جریان رسیدگی دوری کرده است، روز جمعه به خبرنگاران گفت که این تصمیم “کافکایی” و “ناعادلانه” است.

او پس از شرکت در مراسم بیداری با حامیان خود در بنای یادبود حقوق بشر کانادایی در اتاوا، اظهار داشت: “امیدوار بودیم عقل پیروز شود.”

حسن دیاب کجاست؟

بر اساس گزارش ها، او همچنان در کانادا به سر می برد و از دادگاه پاریس صرف نظر کرده است. تیم دفاعی او مدعی شد که او قربانی سرقت هویت بوده است. مشخص نیست که اگر روند استرداد جدید دیاب موفقیت آمیز باشد، روابط بین کانادا و فرانسه چقدر تیره می شود.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد که کشورش «به‌دقت گام‌های بعدی را بررسی خواهد کرد» و آنچه را که دولت فرانسه تصمیم گرفته است، زیر نظر داشته باشد.

او اعلام کرد: «ما دائماً در آنجا خواهیم بود تا از کانادایی‌ها و حقوق آنها دفاع کنیم.»

پس از اینکه مقامات فرانسوی دیاب را در سال 2018 آزاد کردند، ترودو اعلام کرد که کانادا نسبت به هرگونه تلاش برای استرداد در آینده محتاط خواهد بود.

او در آن زمان گفت: «فکر می‌کنم برای حسن دیاب، اول از همه باید تشخیص دهیم که آنچه برای او اتفاق افتاده هرگز نباید رخ می‌داد.

قوانین موجود حاکم بر استرداد توسط دولت کانادا برای بازنگری احتمالی در حال بررسی است.

منتقدان ادعا می کنند که این قوانین به قضات آزادی عمل بسیار کمی می دهد. در داخل کشور، پرونده دیاب اغلب به عنوان شواهدی از قوانین استرداد در نظر گرفته می شود، زیرا آنها در حال حاضر شکست خورده اند.

دونالد باین، وکیل دیاب، از این تصمیم به عنوان یک “نتیجه سیاسی” و “نقض عدالت” یاد کرد.

او اعلام کرد: «شواهد ثابت می‌کند که او بی‌گناه است و با این حال او را مجرم تشخیص داده‌اند.»

طی برخی تبادلات پرتنش در طول دادگاه سه هفته‌ای در پاریس، یک صندلی برای دیاب خالی ماند. به گفته دادستان ضد تروریسم ایالتی که خواستار حداکثر مجازات زندان شده بودند، “شکی وجود نداشت” که او مجرم بوده است. برای «جلوگیری از خطای قضایی»، دفاعیات دیاب خواستار بی گناهی او شد.

از زمان اشغال فرانسه توسط نازی ها در طول جنگ جهانی دوم، جامعه یهودیان تا زمان بمباران هدف حمله مرگبار قرار نگرفتند.

در سال 1980 در خارج از کنیسه کوپرنیک چه اتفاقی افتاد؟

در 3 اکتبر 1980، یک دستگاه حامل 10 کیلوگرم مواد منفجره در کیسه های یک موتور سیکلت کرایه ای که در خارج از کنیسه پارک شده بود، رها شد. در حالی که مردم در حال لذت بردن از شبات، بارمیتسوای سه پسر و بتمیزوای دو دختر بودند، سقف شیشه ای کنیسه روی آنها فرو ریخت. قدرت انفجار باعث شکسته شدن ویترین مغازه ها در امتداد 150 یارد جاده و منفجر شدن درب کنیسه شد.

سه نفر از اطرافیان کشته شدند و 48 ساعت بعد، نگهبان هتل که روبروی کنیسه کار می کرد، بر اثر جراحاتش در بیمارستان درگذشت. زمان حمله برای ضربه زدن به افرادی بود که از کنیسه خارج می شدند، و تنها به این دلیل بود که مراسم 15 دقیقه تاخیر داشت که از فاجعه بزرگتر جلوگیری شد.

تحقیقات

بر اساس تحقیقات طولانی پلیس، این حمله که هرگز هیچ سازمانی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت، توسط ملی گرایان فلسطینی طراحی شده بود.

بر اساس گزارش ها، دیاب، استاد جامعه شناسی اتاوا، در عکسی شبیه مظنون بمب گذاری شده است. او در سال 2008 در کانادا بازداشت و در سال 2014 به فرانسه تحویل داده شد. در آنجا، او به مدت سه سال – بخشی از آن زمان در سلول انفرادی – در حالی که منتظر محاکمه قتل بود، زندانی شد.

به گفته مقامات فرانسوی، او متعلق به بخش عملیات ویژه جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بود که گمان می‌رفت پشت این حمله باشد.

دادگاه استیناف هر تصمیم یک قاضی برای آزادی او را به دلیل شواهد ناکافی لغو کرد.

دیاب در نهایت در سال 2018 آزاد شد و اجازه بازگشت به کانادا را گرفت و در سال 2021 به دادگاه عالی فرانسه دستور داد تا محاکمه شود.

پاسپورت تقریباً 20 ساله ای که تقریباً پس از حمله پیدا شد و ورود و خروج به اسپانیا را نشان می داد، مکانی که گمان می رفت یک کماندوی بمب گذاری را طراحی کرده بود، تمرکز اصلی دادگاه سه هفته ای در پاریس بود. به گفته دادستان ایالتی، پاسپورت “بسیار مجرمانه” بود.

با توجه به دفاعیات دیاب، شواهد کافی وجود نداشت که نشان دهد دانشجوی آن زمان جامعه شناسی در آن زمان در فرانسه بوده است. وکلای او ادعا کردند که او در دانشگاهی در لبنان امتحان می‌داد و به همین دلیل نمی‌توانست از گذرنامه استفاده کند، که او ادعا می‌کرد آن را اشتباه قرار داده است.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام